Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #1 Skrevet 21. februar 2020 Jeg har veldig trang økonomi nå pga etterutdanning. Lever på stipend. Mannen er sykemeldt pga operasjon og har litt mindre også nå. Vi er invitert til et søsken av meg i vinterferien. De bor i kjøreavstand til skitrekk og planen et å stå en del. Vi er 5 personer og må regne 2000 kroner dagen om vi skal henge oss på den andre familien. Vi skal være hos de i 5 dager. Jeg tenkte å kjøpe en liten gave til alle, ha med litt vin og mat og overføre et par tusen i mat. Er det passe? Jeg hater å være gjest når økonomi er trang. Synes det er vanskelig. Går nok mye penger på ski og. Men kvir meg for å holde barna hjemme når de andre skal på ski. Anonymkode: 00c22...348
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #2 Skrevet 21. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har veldig trang økonomi nå pga etterutdanning. Lever på stipend. Mannen er sykemeldt pga operasjon og har litt mindre også nå. Vi er invitert til et søsken av meg i vinterferien. De bor i kjøreavstand til skitrekk og planen et å stå en del. Vi er 5 personer og må regne 2000 kroner dagen om vi skal henge oss på den andre familien. Vi skal være hos de i 5 dager. Jeg tenkte å kjøpe en liten gave til alle, ha med litt vin og mat og overføre et par tusen i mat. Er det passe? Jeg hater å være gjest når økonomi er trang. Synes det er vanskelig. Går nok mye penger på ski og. Men kvir meg for å holde barna hjemme når de andre skal på ski. Anonymkode: 00c22...348 Dette er sikkert forskjellig fra familie til familie. Jeg forventer ingenting fra mine søsken mtp penger til mat eller gaver når de kommer på besøk. Det jeg synes er fint er om de hjelper til med matlaging og av/pådekking i forbindelse med måltidet. Mine søsken bor langt unna og tar de seg umaken med å komme på besøk blir jeg veldig glad for å se dem og tantebarn. Vi har også en veldig romslig økonomi. Hadde jeg fått 2000,- + gaver samtidig som jeg visste at økonomien deres var litt trang hadde jeg følte meg ille til mote. Så vet jeg jo ikke hvordan det er hos dere. Er dere ofte på besøk? Har de trang økonomi? Da er det kanskje annerledes enn for oss. Anonymkode: 02c05...aea
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #3 Skrevet 21. februar 2020 De bor i et stor hus og har midt på treet god økonomi. Mest på grunn av litt overforbruk. De krever ingenting. Men jeg får litt hetta av å leve på andre. Være gjest er det dyreste jeg gjør😌 hi Anonymkode: 00c22...348
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Skrevet 21. februar 2020 Når de inviterer hadde jeg hatt med gaver/godis til barna og ellers bidratt ved handling i tillegg til å selvsagt bidra med matlaging og rydding. Trenger dere i skibakken alle fem dagene? Anonymkode: 1d849...f6c
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #5 Skrevet 21. februar 2020 5 dager er lenge å ha så mange boende. Når jeg har feriegjester synes jeg egentlig det holder med 3 netter hvis det er em hel familie. Ellers har jeg ikke så mye sansen for å få gaver i slike sammenhenger, hverken til voksne eller barn. Det jeg liker er at de som er på besøk tar minst sin del av det praktiske som opprydning etter måltider, vask a badet, handling og matlaging. Anonymkode: 6dd64...e87
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #6 Skrevet 21. februar 2020 Hva med å gå langrenn en dag og to? evt sende far i bakken med ungene så kan du tilby deg å være hjemme å ha middag klar? jegville ikke overført penger. Men jeg ville tatt med et spill og godteri til barn, mulig en vin, blomster og litt sjokolade til de voksne. Så ville jeg invitert de ut på middag en kveld der jeg spanderte på hele gjengen. Et sted som passer barn! Anonymkode: 46adc...716
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #7 Skrevet 21. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med å gå langrenn en dag og to? evt sende far i bakken med ungene så kan du tilby deg å være hjemme å ha middag klar? jegville ikke overført penger. Men jeg ville tatt med et spill og godteri til barn, mulig en vin, blomster og litt sjokolade til de voksne. Så ville jeg invitert de ut på middag en kveld der jeg spanderte på hele gjengen. Et sted som passer barn! Anonymkode: 46adc...716 Vi har ikke tatt oss råd til å spise ute på flere år. To familier på 10 personer overgår nok langt over de par tusen jeg vurderer å overføre😬 Anonymkode: 00c22...348
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #8 Skrevet 21. februar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke tatt oss råd til å spise ute på flere år. To familier på 10 personer overgår nok langt over de par tusen jeg vurderer å overføre😬 Anonymkode: 00c22...348 Dere har ikke tatt dere råd til å spise ute på flere år, men skal nå (i en periode med dårlig råd) stå på ski mange dager i strekk til 2000 kr dagen? Anonymkode: da182...0d1
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #9 Skrevet 21. februar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere har ikke tatt dere råd til å spise ute på flere år, men skal nå (i en periode med dårlig råd) stå på ski mange dager i strekk til 2000 kr dagen? Anonymkode: da182...0d1 Skrev bare at vi vil stå en del. Ikke 5 dager i strekk. Anonymkode: 00c22...348
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #10 Skrevet 21. februar 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke tatt oss råd til å spise ute på flere år. To familier på 10 personer overgår nok langt over de par tusen jeg vurderer å overføre😬 Anonymkode: 00c22...348 Da høres det ikke så veldig lurt ut å bruke så mye penger på dette, vil jo koste minimum 12 000 - 13000 på de her 5 dagene Anonymkode: d7891...b12
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #11 Skrevet 21. februar 2020 2000 kr i bakken hver dag høres ut som en eksklusiv vinterferie. Tror dere har bedre råd enn du selv tror. Anonymkode: aaba8...a00
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #12 Skrevet 21. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: De bor i et stor hus og har midt på treet god økonomi. Mest på grunn av litt overforbruk. De krever ingenting. Men jeg får litt hetta av å leve på andre. Være gjest er det dyreste jeg gjør😌 hi Anonymkode: 00c22...348 Hvorfor ikke snakke med dem, heller enn å kjøpe gaver og overføre penger. Spør hvor mye mat dere skal handle, og skit i presangene. Det er ikke jul. Anonymkode: 00b70...186
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2020 #13 Skrevet 21. februar 2020 Vi har hytte på fjellet, og inviterer ofte med oss venner eller familie. Jeg blir glad om gjestene har med en liten gave/blomster (type 100-200kr), og ofte så avtaler jeg på forhånd at gjestene f.eks kjøper inn middag til alle en av dagene i helgen, så ordner jeg resten. Men det kommer også an på hvem det er som kommer som gjester. Når søsteren til mannen kommer (hun er student, mannen tjener ikke så godt), så står vi for all maten hele helgen. Da er det nok for oss at de bruker penger på selve reisen. Mens når min søster med familie, eller min mor, eller svigerforeldrene mine er med, da avtaler vi helt konkret og deler matutgiftene ganske likt. Ift det å gå i bakken, hva med å bare sende barna, sjekk hva som er billigst ift 2-dagerskort etc. Og gå langrenn de andre dagene. Vi har 4 barn, og går mye på langrenn i stedet for å bare stå alpint i bakken. Anonymkode: 123d6...860
Hengebukksvinet Skrevet 21. februar 2020 #14 Skrevet 21. februar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Når de inviterer hadde jeg hatt med gaver/godis til barna og ellers bidratt ved handling i tillegg til å selvsagt bidra med matlaging og rydding. Trenger dere i skibakken alle fem dagene? Anonymkode: 1d849...f6c Enig! Du trenger ikke gi noe utover dette. Dere kan vel kanskje ta en dag eller to på langrenn? Flere dager i alpinbakken blir fort kostbart. Du kan jo også snakke med søskenet ditt og forklare situasjonen, så finner dere sikkert en grei løsning. God ferie⛷🎿😊
Superdolly Skrevet 21. februar 2020 #15 Skrevet 21. februar 2020 Jeg er enig med dem som anbefaler deg å snakke med søskenet ditt. Hvis det hadde vært min søster eller bror med familie, så ville jeg forøvrig blitt enda mer glad for praktisk innsats enn penger og gaver. Hadde du dratt over gulvene, vasket badet, laget middag så jeg slapp å være hotellvert og renholder og kokk for alle hele uka, ville jeg satt veldig stor pris på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå