Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Vi er samboere med 2 barn..vi leier leilighet. Samboer skiftet jobb for å kunne tjene mer..noe som gjør at jeg er alene med begge barna 16 dager i mnd. Samboer tjener dobbelt av hva jeg gjør nå etter jobbskiftet. Vi har husleie på 8000 i mnd pluss strøm og internett.. vi deler strøm,internett og barnehage..jeg handler all mat når h*n er på jobb i 16 dager. Når h*n er hjemme så er det 70/30 ca..jeg betaler mesteparten av maten/dagligvarer. H*n betaler hele husleien..noe jeg synes er rett og rimelig..h*n har nå begynt å klage på at jeg ikke betaler halve husleien! Hva synes dere om dette? Anonymkode: bf73d...037
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er samboere med 2 barn..vi leier leilighet. Samboer skiftet jobb for å kunne tjene mer..noe som gjør at jeg er alene med begge barna 16 dager i mnd. Samboer tjener dobbelt av hva jeg gjør nå etter jobbskiftet. Vi har husleie på 8000 i mnd pluss strøm og internett.. vi deler strøm,internett og barnehage..jeg handler all mat når h*n er på jobb i 16 dager. Når h*n er hjemme så er det 70/30 ca..jeg betaler mesteparten av maten/dagligvarer. H*n betaler hele husleien..noe jeg synes er rett og rimelig..h*n har nå begynt å klage på at jeg ikke betaler halve husleien! Hva synes dere om dette? Anonymkode: bf73d...037 Kan tilføye at h*n har 650 000 i årslønn..jeg har 310 000 i årslønn. Anonymkode: bf73d...037
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 Han må skjerpe seg, eller du trenger ny mann. Anonymkode: 46a65...2b4
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 Vi har vært der. Vår løsning var semifelles økonomi. Det vil si hver av oss overfører hver gang vi får lønn en forutbestemt %-andel av vår lønn til en felleskonto. Vi har et kort på denne kontoen. Pengene på kontoen skal dekke alt av regninger og felles husholdningsartikler. Ting som snus, lunsj på jobb, en øl/et glass vin med venne/venninner går av det som er igjen og betales personlig. Etter det har vi aldri hatt den kranglen igjen. Vi begge har personlige penger den andre ikke har noe med hvordan blir brukt, samtidig slipper vi kranglen om hvem som betaler hva av faste utgifter Anonymkode: 1efad...9bc
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 Betaler han for å være borte de 16 dagene? Eller er det dekket? Var dette jobbytte en felles avgjørelse eller hans eget ønske/valg? Anonymkode: cbc87...b44
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Betaler han for å være borte de 16 dagene? Eller er det dekket? Var dette jobbytte en felles avgjørelse eller hans eget ønske/valg? Anonymkode: cbc87...b44 H*n bor gratis på jobb..betaler for mat til seg selv de 16 dagene på jobb. Det var av eget ønske for å tjene mere penger.. Anonymkode: bf73d...037
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 Hvorfor kaller du mannen din for h*n? Anonymkode: f23dc...5b0
Blop Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kaller du mannen din for h*n? Anonymkode: f23dc...5b0 Kanskje det er kona som jobber i Nordsjøen?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Skrevet 20. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kaller du mannen din for h*n? Anonymkode: f23dc...5b0 Hvem har sakt at det er en han? Anonymkode: bf73d...037
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Skrevet 20. februar 2020 Akkurat nå, Blop skrev: Kanskje det er kona som jobber i Nordsjøen? Fortsatt latterlig! Anonymkode: f23dc...5b0
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #11 Skrevet 20. februar 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har vært der. Vår løsning var semifelles økonomi. Det vil si hver av oss overfører hver gang vi får lønn en forutbestemt %-andel av vår lønn til en felleskonto. Vi har et kort på denne kontoen. Pengene på kontoen skal dekke alt av regninger og felles husholdningsartikler. Ting som snus, lunsj på jobb, en øl/et glass vin med venne/venninner går av det som er igjen og betales personlig. Etter det har vi aldri hatt den kranglen igjen. Vi begge har personlige penger den andre ikke har noe med hvordan blir brukt, samtidig slipper vi kranglen om hvem som betaler hva av faste utgifter Anonymkode: 1efad...9bc Samboeren er ikke interresert i felles økonomi eller felles bankkonto..har nevnt dette tidligere men ble møtt av et rungende NEI. Siden samboer tjener mes så mener h*n at vi ikke skal ha felles økonomi. Anonymkode: bf73d...037
Superdolly Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Samboeren er ikke interresert i felles økonomi eller felles bankkonto..har nevnt dette tidligere men ble møtt av et rungende NEI. Siden samboer tjener mes så mener h*n at vi ikke skal ha felles økonomi. Anonymkode: bf73d...037 Da foreslår jeg at du forteller h*n at du ikke har råd til å være samboer med ham/henne lenger, og at du derfor vil ringe fvk og bestille mekling. Så får du se hva slags svar du får.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #13 Skrevet 20. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Samboeren er ikke interresert i felles økonomi eller felles bankkonto..har nevnt dette tidligere men ble møtt av et rungende NEI. Siden samboer tjener mes så mener h*n at vi ikke skal ha felles økonomi. Anonymkode: bf73d...037 Jo, men med en fast % sats av lønnen vil han fremdeles sitte igjen med mer enn deg. Det er ikke snakk om full felles økonomi, men en mellom ting. Det som hver av dere har igjen etter den forehåndsbestemte andelen er satt over på felleskontoen står på hver deres personlige konto. Anonymkode: 1efad...9bc
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #14 Skrevet 20. februar 2020 14 minutter siden, Superdolly skrev: Da foreslår jeg at du forteller h*n at du ikke har råd til å være samboer med ham/henne lenger, og at du derfor vil ringe fvk og bestille mekling. Så får du se hva slags svar du får. Helt enig med Superdolly her! Vil samboer ikke er du uten tvil bedre tjent å være uten vedkommende, for dette vil aldri kunne bli et samliv med fellesskap og nærhet og omtanke og raushet. Da vil du ha det bedre alene og på sikt få muligheten til å finne en partner som setter pris på deg. Vedkommende burde jo også huske at hun/han ikke kunne tatt denne jobben hvis det ikke var for den jobben du gjør hjemme når hun/han er borte. Anonymkode: cf646...6c6
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #15 Skrevet 20. februar 2020 Da får han også betale 50% for barna når han er borte og 50% av matutgiftene når han er hjemme. Det vil han vel ikke? Du vil nok sitte bedre i det med os og bidrag enn en så kjip deltidssamboer. Anonymkode: cbc87...b44
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #16 Skrevet 20. februar 2020 Jeg ville gått med på det der en stund, men da måtte han også gjort følgende når han var hjemme: tatt alt ansvar for barn, husarbeid, klesvask og matlaging når han er hjemme. Er også enig i at han da må være med på matbudsjettet når han ikke er hjemme i forhold til barna og slikt. Anonymkode: 24bcd...344
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. februar 2020 #17 Skrevet 20. februar 2020 Sett opp en faktura for pass av barn og utføring av husarbeid i periodene han er på jobb og ikke bidrar hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #18 Skrevet 20. februar 2020 Wow 😯 jeg har ikke tenkt på det dere sier..jeg ble bare irritert over at samboeren vil at vi skal dele husleien også. Men jeg utifra svar jeg får her så ser jeg jo det at jeg kanskje burde kreve litt mer i form av økt innsats i hjemmet og mer lik deling av matutgifter?? I tilegg så er det ikke noe galt i at jeg ikke betaler halve husleien? Anonymkode: bf73d...037
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #19 Skrevet 20. februar 2020 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samboeren er ikke interresert i felles økonomi eller felles bankkonto..har nevnt dette tidligere men ble møtt av et rungende NEI. Siden samboer tjener mes så mener h*n at vi ikke skal ha felles økonomi. Anonymkode: bf73d...037 Da får du fortelle han at det er på grunn av deg at han kan jobbe som han gjør. Hvis ikke så får han finne seg en 8 - 16 jobb på land. Han er egoistisk, du sitter alene med alt ansvar store deler av tiden, men dele det han tjener med deg, vil han ikke. Anonymkode: 4b2a9...931
Lille krøll Skrevet 20. februar 2020 #20 Skrevet 20. februar 2020 Hvorfor betaler han ikke for sine barn når han er borte?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #21 Skrevet 20. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan tilføye at h*n har 650 000 i årslønn..jeg har 310 000 i årslønn. Anonymkode: bf73d...037 Lag budsjett. De dagene da du er alene med barna: han må sende deg penger å handle for, og penger i kompensasjon for de timene du må overta hans foreldrerolle. Herunder husarbeid og alt som må til for å gi ungene et levelig liv. Det er heller ikke rimelig at du skal sitte igjen med mye mindre penger enn ham til slutt, noe som vil bli resultatet dersom dere deler den største utgiften 50/50. Han vil da ende med å salte ned masse penger til seg selv, og i tillegg få en større pensjon enn deg - alt dette FORDI DU OFRER DEG NÅ mens ungene er små. Er det rett og riktig? Syns han det? Anonymkode: e2a14...554
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #22 Skrevet 20. februar 2020 Hvem betaler bhg og SFO? Alt barna trenger generelt. Om det er du. Hvor er riktig fordeling da? Du har halvparten av hans lønn. Og egentlig betaler mer. Barna er vel hans også? Vi har ikke felles, men 2 barn hver som bor hos oss full tid. Han tjener mer enn meg, men likevel deler vi alt. Har jeg penger, betaler jeg. Har han betaler han. Anonymkode: 9cf0a...0b4
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #23 Skrevet 20. februar 2020 Her tjente vi også ulik tidligere, og da hadde vi både felleskontoer som vi overførte til og en brukskonto som vi disponerte som vi ville 👍 unngikk med det de fleste diskusjoner og snakk om hvem som betalte hva. Vi satte halvparten av lønna hver over på regningskontoen, dette dekket alle faste utgifter. Så satte vi halvparten av det vi hadde igjen over på felles konto hvor pengene gikk til mat, klær og andre løpende utgifter til barna. Det som ble til overs sparte vi til ferier ol. Testen var til eget bruk 😀 Eks: Han tjente 40000 20 000 til regningskontoen, 10 000 kr til mat og div - 10 000 kr til eget bruk Meg 30000 15 000 kr til regningskontoen, 7500 kr til mat og div - 7500 kr til eget bruk. Kanskje noe slikt kunne fungere for dere også? Anonymkode: cd131...5c4
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #24 Skrevet 20. februar 2020 En annen metode er å fordele utgifter ut i fra %-vis inntekt. Dere har 960 000 til sammen. Han tjener 67% av dette og du tjener 33% av dette. Så tar dere alle faste utgifter (husleie, strøm, barnehage osv) og fordeler det %-vis. Eks. Er husleien på 8000. 33% av 8000 er 2640 som du skal betale og resten blir hans del. Mat og klær må dere se på utenom. Husarbeid, barnestell og alt det der skal deles 50-50, så han får virkelig stille opp når han er hjemme. Anonymkode: 24bcd...344
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #25 Skrevet 20. februar 2020 Han hadde ikke hatt mulighet til å jobbe der han gjør og tjene så mye hadde ikke du tatt så stor del av ansvaret med barna. Så det er kun en rettferdig og levbar løsning; felles økonomi. Anonymkode: 97754...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå