Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Hvor ofte er du det? Jeg har hatt 6 barnebarn på overnatting fordelt på de 2 siste helgene. Jeg er utslitt. Jobber 100% også og er snart 60 år. Mine barn og samboere trenger egentid og pleie kjærligheten. Så da må jeg passe barnebarn. Var ikke sånn da jeg hadde småbarn. Men det har blitt sånn og det blir vel verre? 😉 Anonymkode: a0534...840
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 De som ikke er modne for å få barn har vel det behovet. Du får begynne å si nei🤣 Anonymkode: 39d9f...49a
FrkKværner Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 Besteforeldrene på min side passer aldri. Svigers passer 1-2 dager i året.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 Folk er forskjellige. Noen elsker å være mest mulig med barnebarna, andre blir slitne av det. Du får tilpasse nivået etter det som passer deg. Men argumentet om at "slik var det ikke da jeg var ung, så slik skal det ikke være nå heller" kan du glemme. Samfunnet forandre seg, og det er et smålig argument. Derimot er det helt greit å si at beklager, men dette orker jeg ikke. Du har full rett til å sette grenser for samvær som passer deg. Det eneste du skal være oppmerksom på er at et godt forhold til barnebarna ikke kommer av seg selv. Det er noe man må jobbe for. Du får ikke en særposisjon hos barna fordi du er bestemor. Den får du bare om du tilbringer tid med dem. Anonymkode: 37c0d...5bc
Twintipp Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 Av mine venner har du hele spekteret, de som må si nei fordi besteforeldre vil ha barnebarn hele tiden, og til de som nesten ikke er interessert overhodet. Håper jeg blir en bestemor som har lyst til å være masse med barnebarna, og skape fine minner med de. Forståelig at du er sliten selv med full jobb... trist at du føler deg forpliktet til å ta ansvaret fremfor å ønske det selv!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 Her er det oftere at besteforeldre spør om å få passe en at vi ber om barnevakt. Første gang svigers hadde eldstemann på overnatting fikk faktisk vi en flaske vin som takk... 😂 De er fantastisk fine mennesker. Han jobber, hun er pensjonist. De er 63år. Mine foreldre er like gamle, og jobber fullt begge to med egne firmaer. Men er oftere opptatt i helgene med egne festivitas med sine venner. Tror vi er heldige. Men det er bare to barnebarn for svigers, og totalt tre for mine. Mulig det er lettere? Seks stk barnebarn høres veldig mye ut, spesielt å ha samtidig. 😅 Når jeg var barn hadde mine besteforeldre oss barna hele tiden. Mye fordi våre foreldre måtte jobbe lange dager, og helgene hadde vi ofte med besteforeldre på hytta. Tror knapt jeg var i bhg, og det var ikke bhg for mine eldre søsken - Bare "nabokona" eller besteforeldre. Så det du beskriver av din egen småbarnstid var nok ikke nødvendigvis "normalen" for 30-40år siden selv om du har den opplevelsen... Det argumentet du nevnte ble litt dumt. Men du har jo lov til å posjonere besøkene hvis du blir sliten 🤷♀️ Anonymkode: 945f9...865
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 Hva mener du med at det ikke var sånn da du hadde små barn? At DU ikke hadde barnevakt, eller at folk generelt ikke hadde det? Det siste er ikke riktig. Mine foreldre er fem år eldre enn deg. Da jeg var barn, hadde de masse avlastning av sine foreldre. Besteforeldre var en forlengelse av kjernefamilien. Vi ble feks passet hver morgen før skolen, og ble stadig kjørt og hentet av besteforeldre. De passet når vi var syke også. Sånn hadde mange klassevenner det også. Er ikke det koselig da? Etter min mening er mange av dagens besteforeldre veldig selvopptatte. Anonymkode: 2f040...04c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Skrevet 20. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva mener du med at det ikke var sånn da du hadde små barn? At DU ikke hadde barnevakt, eller at folk generelt ikke hadde det? Det siste er ikke riktig. Mine foreldre er fem år eldre enn deg. Da jeg var barn, hadde de masse avlastning av sine foreldre. Besteforeldre var en forlengelse av kjernefamilien. Vi ble feks passet hver morgen før skolen, og ble stadig kjørt og hentet av besteforeldre. De passet når vi var syke også. Sånn hadde mange klassevenner det også. Er ikke det koselig da? Etter min mening er mange av dagens besteforeldre veldig selvopptatte. Anonymkode: 2f040...04c Enig med deg. Svigers har fire barnebarn . De passet den eldste mye, nå er det fester, turer , vinsmaking og show som gjelder. Fint det, men hadde vært hyggelig om de kunne prioritert barnebarna også. Selv fikk de dobbelt goder. Deres foreldre passet min mann og hans barn masse da de var små. De fikk mye avlastning selv og nå nyter de livets glade dager. Som jeg sier til min mann, de skal ikke forvente at våre barn stiller opp for dem når de blir gamle. De har ikke dannet grunnlaget for god relasjon nå så de bør ikke forvente det senere. Min mor er dement og min far borte, så ingen besteforeldre på den siden som kan stille opp. Jeg trenger ikke avlastning med mine barn, men jeg skulle ønske de kunne skape minner med sine besteforeldre. Anonymkode: c6132...f72
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Skrevet 20. februar 2020 Min mamma er for tiden hjemme, så hun henter på AKS hver dag, lager middag og gjør matteleksa med barnebarnet. Uvurderlig hjelp i en travel hverdag som alenemor i full jobb. I dag sover han der. Hun gir også stort sett opplever i bursdag- og julegaver og tar han med i svømmehallen ca 1 gang i mnd. Det har hun gjort siden han var ett år. Bestemor får nesten abstinenser hvis det går mer enn 3 dager uten kontakt med barnebarnet. Anonymkode: b3027...492
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Skrevet 20. februar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor ofte er du det? Jeg har hatt 6 barnebarn på overnatting fordelt på de 2 siste helgene. Jeg er utslitt. Jobber 100% også og er snart 60 år. Mine barn og samboere trenger egentid og pleie kjærligheten. Så da må jeg passe barnebarn. Var ikke sånn da jeg hadde småbarn. Men det har blitt sånn og det blir vel verre? 😉 Anonymkode: a0534...840 Så rart at du sier det ikke var sånn før. Da jeg vokste opp på 80 tallet var vi til stadighet hos besteforeldre og tanter på begge sider. Men det var vel heller sånn at din foreldregenerasjon så på det som en naturlig ting å stille opp for barna sine, mens din generasjon er mer opptatt av seg selv. Og forresten, mim bestemor jobbet til hun var 72 som sykepleier. Alle gjør sine valg om hva som betyr noe for dem, sånn er det bare. Min mor (som fikk såå mye hjelp) ser barna i bursdager og helligdager. Anonymkode: 754ae...78d
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #11 Skrevet 20. februar 2020 Det du skriver stemmer jo ikke i deg hele tatt. Jeg var nesten mer med besteforeldrene mine enn med mine egne foreldre som barn. Vi har et sett fantastiske besteforeldre som elsker å være med barnebarna sine. Også har vi ett sett som er slik du fremstår. Vi spør ikke sistnevnte om vi skulle trenge hjelp. Så kan du jo gjette hvilke besteforeldre barna er mest glad i? Anonymkode: 50746...974
sug lut Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor ofte er du det? Jeg har hatt 6 barnebarn på overnatting fordelt på de 2 siste helgene. Jeg er utslitt. Jobber 100% også og er snart 60 år. Mine barn og samboere trenger egentid og pleie kjærligheten. Så da må jeg passe barnebarn. Var ikke sånn da jeg hadde småbarn. Men det har blitt sånn og det blir vel verre? 😉 Anonymkode: a0534...840 Du må jo ingenting. Du kan ikke skylde på unger du selv har skjemt bort. Si nei, da.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2020 #13 Skrevet 20. februar 2020 Mine foreldre er på din alder. Da jeg var barn var jeg ikke så ofte hos besteforeldre, for de bodde langt unna, men jeg var der gjerne en uke i strekk fra ganske tidlig. Ofte sammen med søskenbarn på samme alder som meg. Har mange gode minner fra det. Mine foreldre har barnet mitt på overnatting i snitt en natt i uka etter eget ønske. Men de har bare ett barnebarn da. Svigers må vi ta fly for å besøke, så det blir sjeldnere, men når vi er der så maser de om at jeg og mannen skal ta oss en tur ut så de får være barnevakt, og de tar gjerne med barnebarnet på ting uten oss. Anonymkode: e7f76...c90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå