Gå til innhold

Har jeg krav på mer perm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ett-åring  og har hatt ulønnet permisjon fra farens perm var over 6/12. Min ulønnede permisjon varer til 10/8. Nå er jeg gravid igjen med termin i november. Jeg vet jeg ikke rekker å tjene opp foreldrepenger men har jeg krav på et år ulønnet perm med neste også? Finner ikke svar noen sted på det her..

Anonymkode: 4be79...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 672ed...0c0

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. 

Anonymkode: 672ed...0c0

Takk for svar. Jobben kan ikke sparke meg eller nekte meg ny permisjon?

Anonymkode: 4be79...f97

Skrevet

Siden du ikke har opptjent rett til foreldrepenger, har du heller ikke rett på permisjon og retten til videre permisjon etter foreldrepengeperioden faller bort. Du må søke engangsstønad og søke permisjon hos arbeidsgiver. 

Anonymkode: dda48...ab3

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du ikke har opptjent rett til foreldrepenger, har du heller ikke rett på permisjon og retten til videre permisjon etter foreldrepengeperioden faller bort. Du må søke engangsstønad og søke permisjon hos arbeidsgiver. 

Er du sikker på at hun ikke har krav på permisjon? Arbeidsmiljøloven, som inneholder retten til permisjon, stiller ingen krav til hvor lenge hun må ha jobbet sånn jeg ser det, men sier at man har krav på et års permisjon. 

Anonymkode: 78769...0fb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på at hun ikke har krav på permisjon? Arbeidsmiljøloven, som inneholder retten til permisjon, stiller ingen krav til hvor lenge hun må ha jobbet sånn jeg ser det, men sier at man har krav på et års permisjon. 

I direkte forbindelse med foreldrepenger. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I direkte forbindelse med foreldrepenger. 

Hvor står det? Jeg finner det ingen steder. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det? Jeg finner det ingen steder. 

Punkt 2 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Punkt 2 

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Det står ikke noe om det her. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Det står ikke noe om det her. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er feil.

Anonymkode: 610e0...8c1

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som reguleres i annet leds er retten til ytterligere 12 mnd permisjon, etter å ha hatt 12 mnd permisjon (altså perioden fra barnet er 1-2 år). Slik forlenget permisjon kan bare kreves rett etter den ordinære 12-mnd perioden.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som reguleres i annet leds er retten til ytterligere 12 mnd permisjon, etter å ha hatt 12 mnd permisjon (altså perioden fra barnet er 1-2 år). Slik forlenget permisjon kan bare kreves rett etter den ordinære 12-mnd perioden.

Og ved engangsstønad faller den ordinære perioden bort. Ved uttak av engangsstønad har man permisjon i 6 uker etter fødsel, av medisinske årsaker.  

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

Dette er første ledd og det står ikke noe om at det kun gjelder de som får dekt en del av permisjonen fra folketrygden. 

Skrevet

Man har foreldrepenger i 49/59 uker, etter dette har både mor og far rett på 12 måneder hver ulønnet permisjon, i direkte sammenheng med uttak av foreldrepenger. Annen permisjon må avtales med og godkjennes av arbeidsgiver.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har foreldrepenger i 49/59 uker, etter dette har både mor og far rett på 12 måneder hver ulønnet permisjon, i direkte sammenheng med uttak av foreldrepenger. Annen permisjon må avtales med og godkjennes av arbeidsgiver.

Men det HI spør om er jo ny permisjon for det nye barnet, ikke forlengelse av permisjonen for barn nr 1.

rett til permisjon har alle. Rett til foreldrepenger må man ha opptjent. Det er to helt ulike rettigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...