Gå til innhold

3 åringen nekter å slutte med bleie, tips og råd mottas


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun ble 3 år i september. Kan gå på do i bhg, men ikke hjemme. Er tørr på morgenen og vært det lenge. Spør da om hun vil tisse på do/potta, men nei, setter henne på, men det kommer ingenting, tar på bleia, 2 min senere så tisser hun i den.

Har gått i bhg uten bleie, kun hatt på bleie ute da og det har gåtg fint. Kommer hjem, vil ha på bleia og tisser/bæsjer da etter kort tid. 

Har og i det siste ikke sagt i franår hun har bæsja i bleia, det har hun gjort hele tiden før.

Hva gjør vi?

Anonymkode: a7904...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble 3 år i september. Kan gå på do i bhg, men ikke hjemme. Er tørr på morgenen og vært det lenge. Spør da om hun vil tisse på do/potta, men nei, setter henne på, men det kommer ingenting, tar på bleia, 2 min senere så tisser hun i den.

Har gått i bhg uten bleie, kun hatt på bleie ute da og det har gåtg fint. Kommer hjem, vil ha på bleia og tisser/bæsjer da etter kort tid. 

Har og i det siste ikke sagt i franår hun har bæsja i bleia, det har hun gjort hele tiden før.

Hva gjør vi?

Anonymkode: a7904...4b6

Hvorfor i alle dager stresser dere et lite barn og presser henne til å slutte? Det virker ikke som at hun er helt klar til å slutte 100% og stresse henne vil føre til dovegring, magetrøbbel og mm. Ta det etter hennes tempo og ro ned! Mitt beste råd. Eventuelt oppmuntre henne hver gang hun bruker potta og hvis det skjer uhell - ikke kjeft. Si rolig at det går fint. Det er bare å vaske det opp. Uhell skjer. Belønningssystem hadde jeg ikke brukt. Barnet burde få ros og oppmuntring høyt i skyene når det klarer å gå på potta. Det skaper en mestringsfølelse og det er ingen belønning i verden som er bedre enn å styrke selvfølelse til barna.
 

Min gutt sluttet på dagen da han var 2,5 år, men brukte fortsatt bleie på lange kjøreturer og hvis vi var lenge ute. Det gikk seg til mer mot sommeren da han nesten ikke brukte bleie og fikk lufta seg masse. Tenker det å stresse med det her og frustrere seg over at hun -ikke- er klar kan ikke være godt for henne. 

Anonymkode: 7ee5c...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble 3 år i september. Kan gå på do i bhg, men ikke hjemme. Er tørr på morgenen og vært det lenge. Spør da om hun vil tisse på do/potta, men nei, setter henne på, men det kommer ingenting, tar på bleia, 2 min senere så tisser hun i den.

Har gått i bhg uten bleie, kun hatt på bleie ute da og det har gåtg fint. Kommer hjem, vil ha på bleia og tisser/bæsjer da etter kort tid. 

Har og i det siste ikke sagt i franår hun har bæsja i bleia, det har hun gjort hele tiden før.

Hva gjør vi?

Anonymkode: a7904...4b6

Forbered henne på at om x dager skal dere slutte, tell gjerne ned på kalender. Sett av ei helg og ta bare ikke på bleie. Spør om hun må på do, tiss gjerne sammen med henne, dere på do, hun i potta ved siden av. Kommer det i buksa så bare tørk opp og skift uten noe styr og fortsett å spørre om hun må på do. Hvis hun responderer på belønning kan hun få ett klistremerke ved tiss i do/potte og to ved bæsj på riktig sted. Etterhvert går hun nok på do heller enn å gjøre i boksa. 

Anonymkode: 947a6...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager stresser dere et lite barn og presser henne til å slutte? Det virker ikke som at hun er helt klar til å slutte 100% og stresse henne vil føre til dovegring, magetrøbbel og mm. Ta det etter hennes tempo og ro ned! Mitt beste råd. Eventuelt oppmuntre henne hver gang hun bruker potta og hvis det skjer uhell - ikke kjeft. Si rolig at det går fint. Det er bare å vaske det opp. Uhell skjer. Belønningssystem hadde jeg ikke brukt. Barnet burde få ros og oppmuntring høyt i skyene når det klarer å gå på potta. Det skaper en mestringsfølelse og det er ingen belønning i verden som er bedre enn å styrke selvfølelse til barna.
 

Min gutt sluttet på dagen da han var 2,5 år, men brukte fortsatt bleie på lange kjøreturer og hvis vi var lenge ute. Det gikk seg til mer mot sommeren da han nesten ikke brukte bleie og fikk lufta seg masse. Tenker det å stresse med det her og frustrere seg over at hun -ikke- er klar kan ikke være godt for henne. 

Anonymkode: 7ee5c...283

Lite barn?? Få barn trenger bleie så lenge altså!

Anonymkode: 947a6...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..to veldig forskjellige svar her. Vi stresser ikke, men føler at hun burde slutte snart, de 2 andre jente var 2,5 år når de slutter, så hun her er meget treig, men det har hun vært med alt, gåing osv..vi kjefter ikke når hun har hatt uhell, spør flere ganger om hun må på do osv..vi finner nok ut av det, men ville spørre her og. Takk :)

Anonymkode: a7904...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm..to veldig forskjellige svar her. Vi stresser ikke, men føler at hun burde slutte snart, de 2 andre jente var 2,5 år når de slutter, så hun her er meget treig, men det har hun vært med alt, gåing osv..vi kjefter ikke når hun har hatt uhell, spør flere ganger om hun må på do osv..vi finner nok ut av det, men ville spørre her og. Takk :)

Anonymkode: a7904...4b6

Hva sier hun selv da? Hvorfor vil hun ikke slutte? Hun er jo så stor at hun fint kan snakke om det. Hvis hun absolutt nekter å ikke ta på bleie så spør hvorfor. Hvis hun er tørr på natt og i bhg er jo hun mer enn klar, så det er jo noe hjemme som gjør at hun fortsatt vil være «liten» der. Gjør bleieskift til noe utrolig kjedelig, dobesøkene til en fest med heiarop og jubel. Masse oppmerksomhet på do, null ved bleieskift. 
Snakk om det. 

Anonymkode: 947a6...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier hun selv da? Hvorfor vil hun ikke slutte? Hun er jo så stor at hun fint kan snakke om det. Hvis hun absolutt nekter å ikke ta på bleie så spør hvorfor. Hvis hun er tørr på natt og i bhg er jo hun mer enn klar, så det er jo noe hjemme som gjør at hun fortsatt vil være «liten» der. Gjør bleieskift til noe utrolig kjedelig, dobesøkene til en fest med heiarop og jubel. Masse oppmerksomhet på do, null ved bleieskift. 
Snakk om det. 

Anonymkode: 947a6...e06

Hun vil ikke sier hun. Ja, fysisk så er hun nok klar, men tydligvis ikke psykisk. Har sluttet med smokk for over 1 mnd siden, så kanskje litt mye på en gang. De sier i bhg at flere er sånn, de går på do, men vil ha bleia på i tilfelle, sikkert en trygghet.

Anonymkode: a7904...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fylt 3? Hun er lita. Vent til sommeren så er det lettere å gå uten bleie itilfelle uhell. Barn gjør ting i sitt tempo og hun sier hun ikke vil. Hadde ikke presset på her, bare oppmuntret og rost masse. Plutselig å vil hun ikke ha bleie lenger og er klar!

Anonymkode: 4d384...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat fylt 3? Hun er lita. Vent til sommeren så er det lettere å gå uten bleie itilfelle uhell. Barn gjør ting i sitt tempo og hun sier hun ikke vil. Hadde ikke presset på her, bare oppmuntret og rost masse. Plutselig å vil hun ikke ha bleie lenger og er klar!

Anonymkode: 4d384...184

Fylte i september. Tenker og at det går seg til, de i bhg bekymrer seg ikke. Vi får prøve oss frem.

Takk :)

Anonymkode: a7904...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er tørr om natta, ville jeg kuttet nattbleia først. Også kan hun få på om morgenen. Gjorde det selv med min, og da gikk det ca 2 mnd, så ville han ikke ha på bleie om morgenen lenger. 

Anonymkode: befe9...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lite barn?? Få barn trenger bleie så lenge altså!

Anonymkode: 947a6...e06

Et lite barn ja! 3 åringer er ærlig talt ikke store barn. De er i startfasen av livet fortsatt selv om de virker store. Du vet tydeligvis lite om barns utvikling etc. Ikke alle barn ER klare når de er 3 år! 
 

SENK forventninger til små barn! Er ikke rart barn sliter med prestasjon og selvfølelse når man setter forvetninger til barn som de kanskje ikke er klare for. DU er kanskje klar for at barnet skal slutte så du selv slipper å styre med barnet. Det er dermed ikke sagt at barnet er på samme bølgelengde. Stress og press fører ikke til noe godt.

Anonymkode: 7ee5c...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et lite barn ja! 3 åringer er ærlig talt ikke store barn. De er i startfasen av livet fortsatt selv om de virker store. Du vet tydeligvis lite om barns utvikling etc. Ikke alle barn ER klare når de er 3 år! 
 

SENK forventninger til små barn! Er ikke rart barn sliter med prestasjon og selvfølelse når man setter forvetninger til barn som de kanskje ikke er klare for. DU er kanskje klar for at barnet skal slutte så du selv slipper å styre med barnet. Det er dermed ikke sagt at barnet er på samme bølgelengde. Stress og press fører ikke til noe godt.

Anonymkode: 7ee5c...283

Barnet er tre og et halvt år. Senke forventningene? Jeg tenker heller mange undervurderer barn, tror de er babyer til de er 3-4-5. Stapper i dem smokk og setter på bleier. Ha litt tro på dem heller, DET merker de og det smitter over så de får tro på seg selv. Å ha lave forventninger, dvs tro de ikkke får til ting de er mer enn store nok smitter også over og gir barna lav selvfølelse!

Anonymkode: 947a6...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å akseptere at barn er forskjellige er det viktigste her! Barn utvikler seg og mestrer ting i ulikt tempo. Vi må slutte å sammenligne. Når hun er klar så slutter hun! Ikke stress! 

Anonymkode: e81cf...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår ble også 3 år i september, han tisser og bæsjer heller ikke på do, kan godt sitte på do men de kommer ingenting, når han får på bleie så sier han ofte "nå tisser jeg" så han har egentlig full kontroll på når han tisser, 🤦‍♀️. Samme med bæsj, han sier alltid i fra før han gjør det. Vi skal begynne med skikkelig bleieslutt etter påske, han snakker ofte om at etter påske skal jeg tisse på do. Da er planen å pakke inn en gave å ha på en hylle på badet som han skal få når han har klart å tisse/bæsje på do noen ganger. 

Anonymkode: 6d982...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min tisset på do, men nektet p bæsje i bleie. Hun gikk uten bleie hjemme, og når hun måtte bæsje gikk hun får å ta på seg bleia. Gjorde sitt og ba om å få skifte etterpå. 

En dag viste jeg at vi var tom for bleier (hadde én i bilen, men ingen inne. Datteren min viste ikke om den i bilen) Hun gikk for å ta på seg bleia, og var ganske frustrert da hun så det var tomt. Jeg sa at butikken var stengt så nå måtte hun bæsje på do. Hun nektet, og jeg sa "ok, da får du bæsje i trusa" Det tok to minutter, så skjønte hun at det gikk jo ikke. Hun satte seg på do og bæsjet. 

Jeg hadde selvsagt funnet bleia i bilen om det hadde blitt HELT KRISE, men det ordnet seg. 

Hva med å ikke ha bleier tilgjengelig? 

Anonymkode: adb66...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Datteren min tisset på do, men nektet p bæsje i bleie. Hun gikk uten bleie hjemme, og når hun måtte bæsje gikk hun får å ta på seg bleia. Gjorde sitt og ba om å få skifte etterpå. 

En dag viste jeg at vi var tom for bleier (hadde én i bilen, men ingen inne. Datteren min viste ikke om den i bilen) Hun gikk for å ta på seg bleia, og var ganske frustrert da hun så det var tomt. Jeg sa at butikken var stengt så nå måtte hun bæsje på do. Hun nektet, og jeg sa "ok, da får du bæsje i trusa" Det tok to minutter, så skjønte hun at det gikk jo ikke. Hun satte seg på do og bæsjet. 

Jeg hadde selvsagt funnet bleia i bilen om det hadde blitt HELT KRISE, men det ordnet seg. 

Hva med å ikke ha bleier tilgjengelig? 

Anonymkode: adb66...061

Datteren min tisset i do, men nektet å bæsje i do. 

Anonymkode: adb66...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvent. Ta det til sommeren når det blir varmere i været og lite klær. Men DA bør dere nok kanskje ta kampen. 

Anonymkode: de670...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun vil ikke sier hun. Ja, fysisk så er hun nok klar, men tydligvis ikke psykisk. Har sluttet med smokk for over 1 mnd siden, så kanskje litt mye på en gang. De sier i bhg at flere er sånn, de går på do, men vil ha bleia på i tilfelle, sikkert en trygghet.

Anonymkode: a7904...4b6

Hvorfor vil hun ikke da? Redd for uhell? Betrygg henne på at det ikke gjør noe. Hun er kanskje sent ute med flere ting og litt unoden. Om hun også har brukt smokk så lenge er det jo tydelig at babytida holdes på av noen. 
 

 

Anonymkode: 947a6...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble 3 år i september. Kan gå på do i bhg, men ikke hjemme. Er tørr på morgenen og vært det lenge. Spør da om hun vil tisse på do/potta, men nei, setter henne på, men det kommer ingenting, tar på bleia, 2 min senere så tisser hun i den.

Har gått i bhg uten bleie, kun hatt på bleie ute da og det har gåtg fint. Kommer hjem, vil ha på bleia og tisser/bæsjer da etter kort tid. 

Har og i det siste ikke sagt i franår hun har bæsja i bleia, det har hun gjort hele tiden før.

Hva gjør vi?

Anonymkode: a7904...4b6

Ikke gjør noe. Det ordner seg etter hvert.

Anonymkode: 35fff...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil hun ikke da? Redd for uhell? Betrygg henne på at det ikke gjør noe. Hun er kanskje sent ute med flere ting og litt unoden. Om hun også har brukt smokk så lenge er det jo tydelig at babytida holdes på av noen. 
 

 

Anonymkode: 947a6...e06

Er nok litt sånn at noen kamper gidder man ikke å ta, f.eks smokkeslutt, etter 3 barn. Har abdolutt ikke holdt igjen babytiden i det hele tatt. Ser i bhg at det er 5 åringer som går med smokk til og fra, det syns jeg er for stort.

Vet ikke hvorfor hun er redd, har aldri kjefta ved uhell eller noe.

Anonymkode: a7904...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende mange som sier at man ikke skal gjøre noe, synes jeg.. Barna har ikke vondt av å lære å gå uten bleie på dagtid. Natta er vanskelig å lære, pga den er hormonstyrt. Men det er det ikke om dagen. Barna har godt av å lære, det gir dem mestringsfølelse, som igjen gir god selvfølelse. Dette gjelder også med bleie slutt. Barna kan ikke bare surfe gjennom livet, uten å måtte møte på ting som kan være vanskelig. Dette gjelder alle hverdagslige ting. 

Vi har fire barn, hvor alle har sluttet mellom 1,5 - 2,5 år. Dette var også vanlig alder å slutte på før, og en vanlig alder i land hvor bleier er dyrt. Jeg tror vi i Norge bruker bleier lenge, fordi det er lettvindt. Og ikke nødvendigvis det beste for barnet. 

Jeg synes barnet er for stort til å bruke bleie når hun er 3,5 år. Så lenge det ikke foreligger medisinske grunner. Men det er min mening og min erfaring. 

Anonymkode: 265ab...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år er altfor stor til bleie .å at hun er tørr i bhg sier mye om hvem som bestemmer hjem hos dere. Dere sier nå er det tomt for bleier ferdig med det.

Anonymkode: 836cf...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt to barn som sluttet med bleie av seg selv, dag og natt, rundt toårsdagen. Yngste var helt annerledes, styrte mye med bleieslutt, og var redd for do og potte. Vi bestemte oss for å glemme bleieslutt og vente til barnet selv tok initiativ, men han var selv fast bestemt på at han ville slutte.

For oss fungerte belønning og positiv forsterkning. Et norgesglass stående synlig på kjøkkenet med små godteriting som barnet likte godt. Han fikk velge en ting hver gang han hadde tisset eller bæsjet på do eller potte. Det var en del frem og tilbake, men det fungerte.

I tillegg hadde vi avtalt en større gave, en sykkel, som han skulle få når han hadde sluttet med alle bleier. 

Anonymkode: a8e33...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...