Gå til innhold

Å få innvilget ufør


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært kronisk syk i endel år, og har gått på aap de siste fire årene. I denne perioden har jeg vært hos et stort antall leger, spesialister innenfor forskjellige felt, flere uker rehabilitering, opptrening hos friskvern og et år med utprøving av arbeidsevne i en vanlig bedrift. Vi har stadfestet at min arbeidsevne er på omkring 10%.

Mitt lokale NAV-kontor mener at jeg har varig nedsatt arbeidsevne, og de skal nå søke ufør for meg. Dvs jeg trenger ikke skaffe flere papirer av noe slag eller fylle ut en søknad. Er dette vanlig? Har det noe å si for utfallet at det er nav selv som anbefaler ufør? Jeg føler sånn på usikkerheten for fremtiden. Både det økonomiske (har ingen inntekt etter at aap stoppet forrige mnd) og hva dette vil innebære for resten av mitt liv. Og hva hvis jeg får avslag? Jeg er så langt nede allerede at jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet det. Jeg snakker aldri med noen om dette eller sykdommen min, sånn sett var det godt å få skrevet dette ned et sted. 

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saksbehandleren din åpner for søknaden, og da fyller du ut et enkelt skjema med noen få ja og nei spørsmål, det er det hele og sånn er det for alle.

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Saksbehandleren din åpner for søknaden, og da fyller du ut et enkelt skjema med noen få ja og nei spørsmål, det er det hele og sånn er det for alle.

Anonymkode: c9954...af0

Takk for svar! Han sa at jeg ikke skulle fylle ut noe mer, og at vi snakkes igjen når vedtaket kommer om ca fem mnd 🤔

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke søke uten at nav lokalt har godkjent det, så det i seg selv er ikke av betydning for om den blir godkjent eller ikke.

Anonymkode: 4dd90...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Han sa at jeg ikke skulle fylle ut noe mer, og at vi snakkes igjen når vedtaket kommer om ca fem mnd 🤔

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

For meg tok det under en uke før det ble godkjent, så fem måneder er vel bare makstiden for saksbehandling der du bor. Er saken veldig klar er det ikke sikkert det tar så lang tid.

Anonymkode: 4dd90...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Han sa at jeg ikke skulle fylle ut noe mer, og at vi snakkes igjen når vedtaket kommer om ca fem mnd 🤔

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Så rart. Når jeg var gjennom det samme, så skrev saksbehandleren min og åpnet dermed for søknaden og jeg kunne fylle ut spørsmålene, forstod det som om at det var likt for alle. Men om du må det, så er det veldig enkelt og gjort på få minutter. Man kan ikke søke uføretrygd hvis ikke saksbehandler har åpnet for søknad, men man kan likevel få avslag. Det er en nervepirrende ventetid, prøv å ikke bekymre deg så altfor mye.

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel rett på aap-penger i behandlingstiden for uføretrygd, Hi.

I tillegg - det er alltid Nav som åpner for at det kan søkes (og som skriver søknaden), men du må underskrive, enten digitalt eller på papir (om du har barn eller har bodd i utlandet etter fylte 16 år).

Ta kontakt med saksbehandleren din igjen!

Synes det er mildt sagt merkelig at saksbehandleren din ikke tok tak i dette før makstiden din var ute, slik at du slapp opphold av penger (og derfor ville jeg nok ikke ha stolt 100 % på beskjedene du får heller).

Anonymkode: 89414...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært kronisk syk i endel år, og har gått på aap de siste fire årene. I denne perioden har jeg vært hos et stort antall leger, spesialister innenfor forskjellige felt, flere uker rehabilitering, opptrening hos friskvern og et år med utprøving av arbeidsevne i en vanlig bedrift. Vi har stadfestet at min arbeidsevne er på omkring 10%.

Mitt lokale NAV-kontor mener at jeg har varig nedsatt arbeidsevne, og de skal nå søke ufør for meg. Dvs jeg trenger ikke skaffe flere papirer av noe slag eller fylle ut en søknad. Er dette vanlig? Har det noe å si for utfallet at det er nav selv som anbefaler ufør? Jeg føler sånn på usikkerheten for fremtiden. Både det økonomiske (har ingen inntekt etter at aap stoppet forrige mnd) og hva dette vil innebære for resten av mitt liv. Og hva hvis jeg får avslag? Jeg er så langt nede allerede at jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet det. Jeg snakker aldri med noen om dette eller sykdommen min, sånn sett var det godt å få skrevet dette ned et sted. 

Anonymkode: 57ff2...907

Men får du ikke nytt vedtak om AAP mens søknaden om uføretrygd er inne da?

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men får du ikke nytt vedtak om AAP mens søknaden om uføretrygd er inne da?

Anonymkode: c9954...af0

Nei, fikk akkurat avslag på å forlenge aap. Så går nå uten noe form for inntekt frem til vedtak på ufør.

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fikk akkurat avslag på å forlenge aap. Så går nå uten noe form for inntekt frem til vedtak på ufør.

Anonymkode: 57ff2...907

Men det er ikke snakk om å forlenge aap, det er snakk om at man har rett til å få utbetalt aap mens Nav behandler uføretrygdsøknaden din. Du har rett på aap i inntil 8 måneder mens uføresøknaden din behandles. Derfor skulle saksbehandleren din ha søkt før makstiden din for aap gikk ut.

Du bør ringe Nav i morgen og finne ut av dette, for det er ikke riktig at du går uten penger mens de behandler aap-søknaden din!

Det er også saksbehandleren din, tror jeg, som må lage et vedtak på aap-penger mens søknaden din behandles. Eller, om jeg husker feil, så er det saksbehandler som må varsle det videre.

Jeg står midt i dette nå og saksbehandler var veldig tydelig på at vi måtte søke før nyttår, da min makstid gikk ut, og hun fikk da ordnet rett etter nyttår at jeg fikk forlenget aap under behandlingstid, slik at jeg kunne fortsette å sende meldekort til vanlig tid, to uker etter forrige gang, slik at jeg ikke fikk opphold i pengene.

Kontakt Nav i morgen og spør hva som er riktig, for det høres ut som om din saksbehandler ikke helt gjør jobben sin. Du burde dessuten blitt informert om disse rettighetene også, så uansett har saksbehandler forsømmet seg!

Anonymkode: 89414...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke snakk om å forlenge aap, det er snakk om at man har rett til å få utbetalt aap mens Nav behandler uføretrygdsøknaden din. Du har rett på aap i inntil 8 måneder mens uføresøknaden din behandles. Derfor skulle saksbehandleren din ha søkt før makstiden din for aap gikk ut.

Du bør ringe Nav i morgen og finne ut av dette, for det er ikke riktig at du går uten penger mens de behandler aap-søknaden din!

Det er også saksbehandleren din, tror jeg, som må lage et vedtak på aap-penger mens søknaden din behandles. Eller, om jeg husker feil, så er det saksbehandler som må varsle det videre.

Jeg står midt i dette nå og saksbehandler var veldig tydelig på at vi måtte søke før nyttår, da min makstid gikk ut, og hun fikk da ordnet rett etter nyttår at jeg fikk forlenget aap under behandlingstid, slik at jeg kunne fortsette å sende meldekort til vanlig tid, to uker etter forrige gang, slik at jeg ikke fikk opphold i pengene.

Kontakt Nav i morgen og spør hva som er riktig, for det høres ut som om din saksbehandler ikke helt gjør jobben sin. Du burde dessuten blitt informert om disse rettighetene også, så uansett har saksbehandler forsømmet seg!

Anonymkode: 89414...98f

Tusen takk for langt og informativ svar. Jeg ringer nav i morgen og hører. Tenker jeg ringer hovednummeret først, for å høre hva de sier før jeg ber om å snakke med min saksbehandler. 

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan folk ønsker å bli ufør - uansett hva.

Anonymkode: 3da62...b73

Er du like enkel som du her gir inntrykk av å være?

Anonymkode: 89414...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fikk akkurat avslag på å forlenge aap. Så går nå uten noe form for inntekt frem til vedtak på ufør.

Anonymkode: 57ff2...907

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er gjort et bedtak om forlengelse når meningen er at du skal søke ufør. Jeg trodde man hadde rett på AAP i inntil 8 mnd mens søknaden behandles. Dette må du sjekke opp hi.

 

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er gjort et bedtak om forlengelse når meningen er at du skal søke ufør. Jeg trodde man hadde rett på AAP i inntil 8 mnd mens søknaden behandles. Dette må du sjekke opp hi.

 

Anonymkode: c9954...af0

Eller ikke forlengelse, men vedtak om 4+4 mnd mens du søknaden behandles. Saksbehandleren min kalte det noe spesielt, men jeg kan ikke komme på hva det heter.

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for langt og informativ svar. Jeg ringer nav i morgen og hører. Tenker jeg ringer hovednummeret først, for å høre hva de sier før jeg ber om å snakke med min saksbehandler. 

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Ja, jeg synes du først skal ringe hovednummeret, for det virker som om saksbehandleren din ikke informerer deg godt nok og kanskje ikke følger opp slik at du blir skadelidende av det. Finn først ut hva lov/regler sier, da kan du vise konkret til dette når du senere har kontakt med saksbehandler. Og om saksbehandler har gjort feil - ta det videre til dennes sjef umiddelbart slik at du får hjelp til å rette opp i ting.

Jeg hadde heldigvis siste året en god saksbehandler, men har vært borti helt udugelige saksbehandlere tidligere, så jeg har funnet ut at jeg alltid må sette meg inn i alt av regler selv, ligge i forkant på alt og følge opp at ting blir gjort. Ikke det man har energi til når man er så syk, men det er dessverre nødvendig når man har enkelte saksbehandlere som ikke gjør jobben sin.

Lykke til!

Anonymkode: 89414...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan folk ønsker å bli ufør - uansett hva.

Anonymkode: 3da62...b73

Tror ikke det er mange som ønsker det altså, men noen ganger har man ikke noe valg. Enten er man uten inntekt, eller man bli ufør.

Tviler på at du ville vært syk og helt uten inntekt....

Anonymkode: 4dd90...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg synes du først skal ringe hovednummeret, for det virker som om saksbehandleren din ikke informerer deg godt nok og kanskje ikke følger opp slik at du blir skadelidende av det. Finn først ut hva lov/regler sier, da kan du vise konkret til dette når du senere har kontakt med saksbehandler. Og om saksbehandler har gjort feil - ta det videre til dennes sjef umiddelbart slik at du får hjelp til å rette opp i ting.

Jeg hadde heldigvis siste året en god saksbehandler, men har vært borti helt udugelige saksbehandlere tidligere, så jeg har funnet ut at jeg alltid må sette meg inn i alt av regler selv, ligge i forkant på alt og følge opp at ting blir gjort. Ikke det man har energi til når man er så syk, men det er dessverre nødvendig når man har enkelte saksbehandlere som ikke gjør jobben sin.

Lykke til!

Anonymkode: 89414...98f

Skulle gjerne gitt deg en klem nå. Tusen takk for svar nok en gang. Dette er dib på sitt beste 😉

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller ikke forlengelse, men vedtak om 4+4 mnd mens du søknaden behandles. Saksbehandleren min kalte det noe spesielt, men jeg kan ikke komme på hva det heter.

Anonymkode: c9954...af0

Takk for tips fra deg også. Skal sjekkes opp i morgen 😊 

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle gjerne gitt deg en klem nå. Tusen takk for svar nok en gang. Dette er dib på sitt beste 😉

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

:klem: :)

Anonymkode: 89414...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg elsker deg min anonyme gode fe 😍 Takk og takk og takk!

Anonymkode: 57ff2...907

Hehe :klem:

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan folk ønsker å bli ufør - uansett hva.

Anonymkode: 3da62...b73

Største drømmen min, og målet, har alltid vært å bli ufør! Å miste gode kolleger og et sosialt liv. Å leve på et minimum er bare såååååå fett! Å måtte velge mellom nødvendig behandling for kroppen min eller smør på skiven er virkelig en herlig følelse! 
 

Du er passe enkel, er du ikke? De aller færreste ønsker å bli ufør. Dessverre er ikke alle like heldige som deg som er frisk. Ulykker skjer. Og kan skje hvem som helst. Håper virkelig du holder deg frisk og rask og skadefri resten av livet ditt. Men det vet du vel, som kan forutse fremtiden :) 

Anonymkode: 7f4cb...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan folk ønsker å bli ufør - uansett hva.

Anonymkode: 3da62...b73

Det kan jeg svare på.

Noen er så syke at det blir vanskelig å stå i jobb.

Punktum 

Anonymkode: 7a8d9...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...