Gå til innhold

Farlige barn - hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går en gutt på skolen til barna mine. Han har flere tunge diagnoser, og alle vet at gutten sliter. Til tider er han svært utagerende, og det har vært mange skumle episoder. Han har blant annet slått og sparket, bitt, lugget og kloret, men det verste er truslene han kommer med.

Nesten daglig må barna i klassen hans tåle å høre at de skal bli slått med en stor stein midt i trynet, at de skal kuttes med kniv, og at han skal drepe dem. 
Skolen påstår at de er på, men stadig vekk, når jeg går forbi, observerer jeg han alene uten voksen. 

Jeg syns det er skummelt. Skolen påstår at de er inkluderende, at de skal ta vare på alle, også de med utfordringer, men jeg føler at de er gått så opp i dette at de glemmer de andre. Jeg er redd at det en dag vil skje en forferdelig ulykke. 

Hva ville dere gjort? Hva kan vi gjøre?

Anonymkode: 5fc90...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytta og byttet skole. Mine barn er ikke forsøkskaniner for et sosialt eksperiment skolen ikke klarer følge opp. 
Jeg gikk på skole med et slikt barn, det endte med at han skadet et barn alvorlig, dette skjedde etter tre måneders kamp der foreldrene sa, «det er et spørsmål om tid før noe alvorlig skjer» nå er denne personen under tvungen psykiatrisk behandling. 

Anonymkode: 5fbc9...b1d

Skrevet

Jeg ville sendt Mail til lærere, rektor og skolesjef. Du kommer ikke noe vei uten!
Barna skal være trygge på skolen!!!!

En jeg kjenner sa til slutt at hun kom til å holde sitt barn hjemme, viss ingrnting ble gjort, da fikk skolen fart på sakene.....

Jeg har vært oppi dette selv, og det skjedde endelig tiltak da jeg skrev i Mail at viss ingenting blei gjort, så tok jeg dette videre!

Da fikk jeg telefon fra rektor og tiltak ble gjort, og denne gutten det handlet om den gang, sluttet å slå, bite, true osv.

Har faktisk mye med hjemmet til barna og at skolen tar møte med foreldre osv og de blir svinget til å gjøre noe

Anonymkode: 0e6ff...d1f

Skrevet

Kontakt fylkesmannen for råd. Om ikke det fungerer ville jeg også byttet skole. Jeg byttet skole da mitt barn til slutt ble kraftig skadet. Hun gikk i 1.klasse og ingen gjorde noe som helst. 

Anonymkode: c1878...f8e

Skrevet

Skolen må sette inn tiltak. Søke ekstra person/hjelp til denne gutten. 

Noen med kompetanse på de aktuelle diagnosene. Noen som vil kunne være i forkant av triggere Noen som kan forberede overganger, være med i friminutt. Noen til å hjelpe barnet med de sosialekoder. 

Anonymkode: 83649...8b5

Skrevet

Bytt skole! Hadde 2 slike på min sønns skole, skrev mailer til rektor om det men det hjalp ikke. Det ene barnet ble flyttet når h*n truet med å drepe rektor, men alt som skjedde før måtte tåles. H*m ble bare flyttet til en ny skole der h*n kunne gjøre akkurat det samme mot andre elever. 

Anonymkode: 4ade2...70c

Skrevet

Du kan faktisk kontakte politiet...

Anonymkode: 2a15c...b64

Skrevet

Du sender en Mail til rektor med kopi til lærer og skolesjefen i kommunen. Der henviser du til skoleloven paragraf 9a som skal sikre alle barn et trygt psykososialt skolemiljø. Skriv opp detaljert hvilke eksempler du har, bådefysisk utradering og psykiske trusler. Så skriver du at du i henhold til loven forventet skriftlig tilbakemelding innen fristen for tiltak for å sikre ditt barn en trygg skolehverdag.

gi beskjed til foreldre til andre barn som opplever det samme. Alle må skrive hver sin Mail til skolen da de ikke godta samlet for hele klassen. Få med noen oppegående foreldre og legg press på rektor.

skolesjefen hos oss reagerte omgående da mailen ble sendt på kvelden. Neste dag måtte rektor avlyse alle dine planer og satt i møte med oss foreldre, skolesjefen og flere andre.

læreren er nok fortvilet over situasjonen, men pga taushetsplikt får han ikke gjort særlig mye.

Anonymkode: 3c7b8...4ba

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sender en Mail til rektor med kopi til lærer og skolesjefen i kommunen. Der henviser du til skoleloven paragraf 9a som skal sikre alle barn et trygt psykososialt skolemiljø. Skriv opp detaljert hvilke eksempler du har, bådefysisk utradering og psykiske trusler. Så skriver du at du i henhold til loven forventet skriftlig tilbakemelding innen fristen for tiltak for å sikre ditt barn en trygg skolehverdag.

gi beskjed til foreldre til andre barn som opplever det samme. Alle må skrive hver sin Mail til skolen da de ikke godta samlet for hele klassen. Få med noen oppegående foreldre og legg press på rektor.

skolesjefen hos oss reagerte omgående da mailen ble sendt på kvelden. Neste dag måtte rektor avlyse alle dine planer og satt i møte med oss foreldre, skolesjefen og flere andre.

læreren er nok fortvilet over situasjonen, men pga taushetsplikt får han ikke gjort særlig mye.

Anonymkode: 3c7b8...4ba

Dette fungerte hos oss også. Hjalp ikke med brev til skolen bare, når det sto nederst i brevet at kopi av brevet ble sendt kommunen ble det fart i sakene. Jeg hadde tatt av meg silkehanskene i brevet så det sto også i brevet at jeg ga min datter lov til å forsvare seg, med vold om hun måtte og jeg sa at jeg ikke skulle høre skolen evt tok dette opp med min datter det skulle de ta opp med meg. Dette traff tydeligvis en nerve hos rektor for hun ringte med engang hun hadde lest brevet og skjelte meg ut at jeg hadde gitt min datter lov til å bruke vold, det var helt uakseptabelt. Dessverre møtte hun en meget rolig mor i ande enden av telefonen som fortsatt mente hva som sto i bevet og ikke viket en tomme. 

Det ble vist ett rabalder på skolen den dagen, men dagen etter så hadde tiltak kommet og ting bedret seg. Nå er det snart ti år siden, mitt barn er venn med gutten som slo henne med jernstang. Kriseløsningen deres med å sette inn mange ekstra lærere i en periode holdt ting i sjakk, men det var når de fikk ny lærer noen måneder etterpå at ting ble ordnet skikkelig. Læreren kom inn og sa at her er det ett problem, men det er ikke noen som har ett problem, det er alle. Han startet helt fra bunn og jobbet seg oppover. Den klassen ble en skikkelig sammensveiset gjeng, noe de fortsatt er selv om de er spredt for alle vinder på ulike videregående skoler. Klassen er heiegjeng på hverandes fotballkamper, teater og slike ting. 

Anonymkode: 21cce...082

Skrevet

Send Mail til lærer, rektor, fylkeskommune og barnevern, for alle har rett på en trygg hverdag. 

Anonymkode: 63587...8d0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send Mail til lærer, rektor, fylkeskommune og barnevern, for alle har rett på en trygg hverdag. 

Anonymkode: 63587...8d0

Barnevern kan ikke sette inn tiltak på skolen. 

Anonymkode: 83649...8b5

Skrevet

Skolen har plikt til å utføre tiltak hvis barn ikke er trygge på skolen. Hvis ikke må det videre til Fylkesmannen. Hos oss ble de nødt til å ta gutten ut av klassen en periode fordi ingenting annet virket. 

Anonymkode: 378a4...d26

Skrevet

Dessverre er det sånn at  normale barn vare skal tåle  slike trusler og vold. 

Anonymkode: 0609a...4c2

Skrevet

Du har fått flere gode svar, Hi. Drapstrusler bør i tillegg meldes politiet. Har erfaring med at skolen og kommunen da plutselig finner ressurser og endrer det som må endres.

Anonymkode: 614e8...a4e

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!

HI

Anonymkode: 5fc90...46a

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan faktisk kontakte politiet...

Anonymkode: 2a15c...b64

Det er fortsatt snakk om et barn!! Herregud. Jeg har en bror med 3 tunge diagnoser som har til tider sagt slike ting da han var yngre, men han gjorde aldri noe skade mot de andre barna. Han kunne ty til selvforsvar når de andre barna fyrte han opp for så å bli sinte på han når han da stygge ting. Han ble truet med politi flere ganger av lærere, rektor og foreldre. Hva tror du det har gjort med han? Han skjønte aldri hvorfor de andre barna var så slemme mot han og lo av han. Fordi i hans øyne så var jo det mobbing - og det var det! Flere ganger kunne han gråte og oppgitt si at han skulle ønske han var NORMAL, slik at han klarte å kontrollere sine bevegelser og hva som kom ut av kjeften hans. At han skulle ønske han hadde et filter. Han ble redd politiet og så på det som en instans som kom til å ta han vekk fra sin trygge base som var oss - familien hans - og de få vennene han hadde som forsto hvorfor han var som han var og ikke så på han som et monster.

Så jada politi er et alternativ, men ts nevner  faktisk diagnoser og at gutten sliter. Politi er det siste man bør utsette barnet får. Hvis skolen ikke tar tak så se til helvete å kontakt foreldrene og spør hvordan de kan løse dette og eventuelt spør om diagnosene hans og hva som utløser triggere og hvordan man kan bistå for at barnet med diagnoser skal ha det tryggere og lette og få MINDRE utløste triggere. Kunnskap er makt. Ved å vise interesse og lære seg litt mer om diagnosene kan man gjøre underverker for en situasjon! Dette har jeg vært vitne til i 17 år! 

Anonymkode: d4e6b...377

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fortsatt snakk om et barn!! Herregud. Jeg har en bror med 3 tunge diagnoser som har til tider sagt slike ting da han var yngre, men han gjorde aldri noe skade mot de andre barna. Han kunne ty til selvforsvar når de andre barna fyrte han opp for så å bli sinte på han når han da stygge ting. Han ble truet med politi flere ganger av lærere, rektor og foreldre. Hva tror du det har gjort med han? Han skjønte aldri hvorfor de andre barna var så slemme mot han og lo av han. Fordi i hans øyne så var jo det mobbing - og det var det! Flere ganger kunne han gråte og oppgitt si at han skulle ønske han var NORMAL, slik at han klarte å kontrollere sine bevegelser og hva som kom ut av kjeften hans. At han skulle ønske han hadde et filter. Han ble redd politiet og så på det som en instans som kom til å ta han vekk fra sin trygge base som var oss - familien hans - og de få vennene han hadde som forsto hvorfor han var som han var og ikke så på han som et monster.

Så jada politi er et alternativ, men ts nevner  faktisk diagnoser og at gutten sliter. Politi er det siste man bør utsette barnet får. Hvis skolen ikke tar tak så se til helvete å kontakt foreldrene og spør hvordan de kan løse dette og eventuelt spør om diagnosene hans og hva som utløser triggere og hvordan man kan bistå for at barnet med diagnoser skal ha det tryggere og lette og få MINDRE utløste triggere. Kunnskap er makt. Ved å vise interesse og lære seg litt mer om diagnosene kan man gjøre underverker for en situasjon! Dette har jeg vært vitne til i 17 år! 

Fælt å høre hva din bror har gått gjennom.

Men det er forskjell på diagnoser også, og hverken du eller vi andre vet nok om den Hi skriver om til å vite hva som kan fungere eller ikke. Noen vet utmerket godt at det ikke er lov å utøve vold mot andre eller true med å drepe dem, og noen truer med slikt eller utøver vold uten å ha blitt provosert på forhånd også. Så ikke alle er lik din bror.

Det er dessverre heller ikke alle foreldre som tar tak i slike situasjoner, eller som er åpen rundt barnas diagnoser, eller vet hva som bør gjøres/ikke gjøres. Men når andre barn lever med vold, trusler og drapstrusler, da MÅ man handle drastisk så fort som mulig, da må det handles først for å beskytte alle barna... så får kunnskapen og forståelsen for ev. triggere komme i etterkant.

Ikke meg du svarer her, men jeg nevnte også politiet. Min erfaring er at skolen ikke satte inn nok ressurser før politiet ble koblet inn. Da fantes plutselig store ressurser tilgjengelig. I det tilfellet ble også barnevernet koblet inn, noe skolen burde gjort for lenge siden, men ikke hadde gjort. I de tilfellene hadde det vært uprovosert vold, trusler og drapstrusler og -beskrivelser. Der greide de å snu adferden til de voldelige/truende barna. Og det er vel alle tjent med, synes du ikke det? Det kan gjøre at de som trenger hjelp får mer hjelp, det kan hindre at noen blir kriminelle eller ødelegger både eget og andres liv.

Anonymkode: 614e8...a4e

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi snakker om voldelige barn. Skal det ikke tas hensyn til de barna som blir utsatt for vold altså?

Anonymkode: eee13...d9f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal mitt funksjonsfriske barn utsettes for vold og trusler? 

Jeg savner forskningen  hvor det blir tatt opp  hva det gjør med barn som er opptil flere timer daglig  må tåle trusler om  drap, bli utsatt for uprovert vold i form slag spark  bare for det at det barnet går forbi.  Skriking og stygt språk.. 

sitte i klasserommet og plutselig får du en stiftemaskin i hodet bare for at mr x bare fant ut at det kunne han gjøre for mamma har pakket matpakken feil.. 

nei virkelig  noen må ta tak i dette problemet og passe på vanlige barn og? 

hva hadde skjedd om du kastet en kopp kaffe på dine kollegaer? 

de aller fleste av disse barna blir fengslet eller havner  innen  systemet som voksen 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal mitt funksjonsfriske barn utsettes for vold og trusler? 

Jeg savner forskningen  hvor det blir tatt opp  hva det gjør med barn som er opptil flere timer daglig  må tåle trusler om  drap, bli utsatt for uprovert vold i form slag spark  bare for det at det barnet går forbi.  Skriking og stygt språk.. 

sitte i klasserommet og plutselig får du en stiftemaskin i hodet bare for at mr x bare fant ut at det kunne han gjøre for mamma har pakket matpakken feil.. 

nei virkelig  noen må ta tak i dette problemet og passe på vanlige barn og? 

hva hadde skjedd om du kastet en kopp kaffe på dine kollegaer? 

de aller fleste av disse barna blir fengslet eller havner  innen  systemet som voksen 

Dette! Det er et helvete!!

Anonymkode: fac1e...77f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...