GÃ¥ til innhold

Demens

Anbefalte innlegg

Skrevet

🤔 har en eldre mor som bor over grensa til sverige. Hun er dement,men vi vet ikke når hun begynte å bli det. Trolig for mange år siden. Hun besøker oss veldig ofte,og blir gjerne noen dager. Dette krever for mye av meg.  Mor prater i ett kjør, gjentar seg, blir sint om andre krever taletid, nylig fikk vi samtidig besøk av andre slektninger, og da ble hele helga ødelagt for oss alle, da mor pratet oss "i hjel" hele helga, på ut og innpust, alle ble utslitt-utenom mor,som heller ikke bryr seg om vi i det hele tatt er interessert i det hun prater om  eller om vi  i det hele tatt vet hvem det er hun prater om.... hun dusjer ikke, glemmer å spise, vil helst ha "servering", klager over manglende måltider(!), glemmer hvordan man bruker micro,ovn og blir rasende om vi hinter om at hun burde flytte tilbake til norge, da det er enklere for oss å hjelpe henne herfra. Hun klarer seg bra sier hun. Ut fra det vi ser, trenger hun noe hjelp, har tilbudt å betale vaskehjelp for henne, noe hun ikke ønsker å motta. Hun snakker nedsettende om meg til andre. Klager og er negativ til det meste. Jeg tør ikke å sitte på når hun kjører bil, hun følger ikke godt nok med i trafikken. Hun har fastlege i sverige, jeg kommer ikke i kontakt med han,da de har ikke tlf.nr, men en innlogging med svensk id, noe jeg ikke har.

Mor virker veldig mot at noen skal "bry seg" med hennes valg. Nylig kjøpte hun en veldig dyr rullator privat, da hun virker redd for å ha kontakt med (innblanding fra) kommunen i sverige.  Redd for å bli "avslørt" kanskje? Og bli påtvunget hjelp?

Lurer på om hun har (om hun etter hvert skulle ønske det da ), krav på å kunne søke om evt sevice/trygdebolig her i norge, selv om hun nå er folkeregistrert i sverige? Hun har jo tilknytning her via oss+mange års botid her i bygda.

Noen som vet om hun har rettigheter i norge alikevel?

Jeg føler jeg sitter helt fast. Ikke kan vi nekte henne å komme heller. Hun har kun oss( mine søsken er langt unna).

Jeg har begynt å gå på pårørende-samtalegruppe en gang pr mnd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dessverre, jeg tror ikke hun har krav på noe her. Det var akkurat en sak om dette med en dame som ville hjem fra Spania.

Det høres ut som en fryktelig vanskelig situasjon for deg!

Anonymkode: 43714...3d9

Skrevet

Noe viktig du burde gjøre, er å frata henne sertifikatet. Det regner jeg med er norsk. En dement bør for all del ikke kjøre bil!! Ellers har hun ingen rettigheter her i Norge. 

Anonymkode: 7a497...235

Skrevet

Moren min er nok litt "lur", og har nok tenkt endel på dette med førerkortfornyelse. Så da hun flyttet til sverige for mange år siden, byttet hun til svensk førerkort.

Dette fordi hun visste at de ikke har de samme strenge reglene. Der kan man visst kjøre til man stuper...

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dessverre, jeg tror ikke hun har krav på noe her. Det var akkurat en sak om dette med en dame som ville hjem fra Spania.

Det høres ut som en fryktelig vanskelig situasjon for deg!

Anonymkode: 43714...3d9

Ja, er skikkelig fortvilet. Men nå har jeg pratet med en demens-sykepleier i den kommunen mor bor i, og fått tak i fastlegens tlf.nr. planen videre er å informere legen, få han til å holde et skarpt øye med henne, evt inkalle til "blodprøver" (b12?) i første omgang. Evt annet han måtte finne på.Uten at mor på dette tidspunktet får rede på at jeg har tatt kontakt. Da blir det kun ufred,det vet jeg. For ingen forslag fra min side blir tatt i mot-heller omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...