Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Mor 60 år, full jobb, god økonomi. Barn 1; godt etablert ekteskap med god økonomi, 3 barn. Barn 2; alene, student, med ett barn. Mor kjøper campingplass(vogn og spikertelt) Som hele familien skal kunne bruke og dra nytte av. Mor og barn 1 finner ut og bestemmer og kjøper så splitter ny vogn til ca 600.000kr med 3 køyesenger(barn 1 ønsker dette ifht egen familie og antall barn), mor ønsker egen dusj i vogn).  Vogn så stor at kun barn 1 kan ta med seg vogna og bruke den i ferier med mindre den står på plassen sin på campingplass, da hverken mor eller barn 2 har tillatelse å kjøre med så stor vogn.  Barn 2 benytter ‘hytte i helgener iblant som opprinnelig tenkt. Barn 1 føler barn 2 bør bidra økonomisk. Barn 2 gir barn 1, 50.000kr til del i vogn.  Barn 1 mener så at barn 2 bør betale 1/3 av løpende mnd pris på *hytte da den på lik linje blir brukt av barn 2.   Hva blir rett i denne situasjon.? Anonymkode: fbc37...f0e
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Om barn 2 bruker vogna og har mulighet til det bør barn 2 bidra økonomisk. 1/3 fordeling høres ikke urettferdig. Barn 1 betaler da mer siden han/hun kan ta den med på tur. Om barn 1 kupper vogna og ofte tar den med slik at den i lange perioder blir utilgjengelig for barn 2 skal barn 2 bidra enda mindre økonomisk. Mener jeg. Anonymkode: d7dc9...30a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 Fordele kostnaden etter bruk. Å holde den i stand for å bruke den på veien å flytte den får den som skal gjøre det betale for. Ellers synes jeg at man kan dele på resten. Samtidig ville jeg mot min søster vært litt raus i den situasjonen hun er i for øyeblikket da. Anonymkode: 804c4...f08
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 I og med at det er barn 1 og mor som har bestemt og kjøpt så mener jeg også de får sto for kostnadene. Flott at mor ønsker å kjøpe noe som hele familien kan dra nytte av. Det innebærer imidlertid ikke på pålegge andre kostnader de ikke har bedt om Min mor og far har hytte på fjellet, både jeg og min søster bruker den innimellom uten at vi blir pålagt noen kostnader. Vi hjelper selvfølgelig til med vedlikehold når vi er der og har mulighet ellers. Jeg har hytte ved sjøen. Min søster og hennes familie får selvfølgelig lov til å låne den når vi ikke bruker den. Anonymkode: 8b7e1...40a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 Om barn 2 bruker den skal hun selvsagt betale på lik linje som de andre - 1/3. om barn 2 synes det er mye kan hun si at hun ikke ønsker å være med siden barn 1 og mor kjøpte. Da kan hun heller ikke bruke den mer. Anonymkode: f1289...b81
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Om barn 2 bruker den skal hun selvsagt betale på lik linje som de andre - 1/3. om barn 2 synes det er mye kan hun si at hun ikke ønsker å være med siden barn 1 og mor kjøpte. Da kan hun heller ikke bruke den mer. Anonymkode: f1289...b81 Dere er rause med hverandre i din familie eller? 😂😂😂 Anonymkode: 804c4...f08
topaz Skrevet 19. februar 2020 #7 Skrevet 19. februar 2020 Hvis barn 2 kun låner innimellom når den uansett ikke brukes av andre i familien ville jeg tenkt at hun kunne betalt en liten leie for bruk. Spesielt hvis hun egentlig bare bruker den fordi den er der, men egentlig ikke hadde synes det var noe krise om den ikke fantes. Greit å være litt generøs med familie. Selv når de ikke ønsker å eie en hytte, så kan man være hyggelig å låne den ut til henne innimellom når det uansett ikke går utover andre.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #8 Skrevet 19. februar 2020 Det riktige er selvsagt at alle betaler 1/3 hver. Hvis barn 2 ikke vil det, er hun i sin fulle rett til å si at hun ikke vil være med. Hun kan da heller ikke bruke vognen. Anonymkode: ddaf1...f54
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Skrevet 19. februar 2020 Men hallo barn 2 er student og regner med at det er rettferdig at mor og datter 1 med god økonomi betaler mer enn datter 2 med dårligere økonomi? Etterhvert vil hun jo bidra, men dere kan vel være litt mer rause med hverandre i deres familie? Hva med mor, hvorfor betaler ikke hun litt mer? Det hadde jeg gjort. Anonymkode: 09bf5...2c8
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #10 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det riktige er selvsagt at alle betaler 1/3 hver. Hvis barn 2 ikke vil det, er hun i sin fulle rett til å si at hun ikke vil være med. Hun kan da heller ikke bruke vognen. Anonymkode: ddaf1...f54 Barn 2 er aleneforsørger, student og hun har bidratt med 50.000 fordi om hun har dårlig råd. Synes de to andre er gjerrige og griske. Så klart denne jenta skal få lov å bruke på lik linje, og heller bidra med det hun kan. Hun vil jo sikkert bidra, men muligheten er vel litt begrenset for øyeblikket. For en dårlig familie som ikke støtter sin søster og datter som er alene med et barn. Fysj blir helt oppgitt av slike mennesker. Anonymkode: 09bf5...2c8
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #11 Skrevet 19. februar 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om barn 2 bruker den skal hun selvsagt betale på lik linje som de andre - 1/3. om barn 2 synes det er mye kan hun si at hun ikke ønsker å være med siden barn 1 og mor kjøpte. Da kan hun heller ikke bruke den mer. Anonymkode: f1289...b81 Usj 😫Dårlige folk. Anonymkode: f3b85...2a9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #12 Skrevet 19. februar 2020 Oi, hvis jeg hadde vært barn 2 å søsteren min og mamma hadde kjøpt campingvogn, så hadde jeg aldri trengt å betale for å bruke den, samme hvis jeg hadde hatt hytte så hadde jeg aldri krevd penger hvis søsteren min eller mamma og pappa ville låne den. Vi er hvist veldig rause og snille i min familie. Anonymkode: fec84...e5c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #13 Skrevet 19. februar 2020 Jeg regner med du er den enslige moren som er student her, og jeg er enig, veldig rart å kreve at du skal bidra med 1/3 av kostnaden Jeg ville reist til min mor og bedt søster også komme, så ville jeg fortalt til de begge at du dessverre ikke har økonomisk mulighet til dette så du må heller trekke deg fra dette og slutte bruke vogna. Jeg hadde ikke orket ha slikt hengende over meg i familien, er de så lite rause så får det heller være. Anonymkode: 40216...121
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #14 Skrevet 19. februar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om barn 2 bruker den skal hun selvsagt betale på lik linje som de andre - 1/3. om barn 2 synes det er mye kan hun si at hun ikke ønsker å være med siden barn 1 og mor kjøpte. Da kan hun heller ikke bruke den mer. Anonymkode: f1289...b81 Raushet ligger ikke i din familie skjønner jeg. Da min søster var student fikk hun delta på det samme som resten av familien uten å betale. Så fikk hun jobb og bidrar som resten. Anonymkode: aef31...72a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #15 Skrevet 19. februar 2020 Om det er HI som er nummer 1, så er det på tide å komme ned fra din høye hest, om du er nummer 2, klem til deg for å ha en dritt familie. Dette kan ikke kalles en familie. Anonymkode: 09bf5...2c8
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #16 Skrevet 19. februar 2020 Kip familie!  Skal dere gjøre det riktig så tar dere månedspris og deler på 8. så ganger dere beløpet på 5. Det betaler familie 1 i månedspris. ganger med 2 som studenten betaler og mor betaler beløpet for seg selv.  så tar dere en kalender og markerer at hver familie får tredjehver helg/uke. Da må man bytte dersom man ønsker å reise utenom egne helger/uker. Ferier deler dere rettferdig. Feks halve påsken hver osv. Tidlig/mellom/sein sommerferie osv.  de som kan kjøre med vogna kan selvsagt gjøre det i sine uker. Vogna skal da på plass til rett tid og settes på plass i forhold til spikertelt osv så det er klart til neste. Man bør (i denne kipe familien) avtale ang renhold, gass, tømming av toalett osv Anonymkode: 70454...daa
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #17 Skrevet 19. februar 2020 Hvorfor betaler barn 2 til barn 1? Det var mors vogn, var det ikke? Da er dem mor som evt skal innkreve summen. Anonymkode: 1ad7f...aba
frk Nilsen Skrevet 19. februar 2020 #18 Skrevet 19. februar 2020 Barn 2 bør droppe trang  campinghyttekos med familien og bruke pengene pÃ¥ noe annet, som f.eks en hyggelig ferie for seg og sitt barn.Â
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #19 Skrevet 19. februar 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hallo barn 2 er student og regner med at det er rettferdig at mor og datter 1 med god økonomi betaler mer enn datter 2 med dårligere økonomi? Etterhvert vil hun jo bidra, men dere kan vel være litt mer rause med hverandre i deres familie? Hva med mor, hvorfor betaler ikke hun litt mer? Det hadde jeg gjort. Anonymkode: 09bf5...2c8 Spørsmålet i HI var hva som er RETT. Det er noe helt annet enn spørsmålet om hvordan resten av familien BØR oppføre seg når et av familiemedlemmene har dårlig råd. Anonymkode: ddaf1...f54
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #20 Skrevet 19. februar 2020 Regner med du er barn 2. Dette opplegget hadde jeg skygget unna. Hvis campingvogn er drømmen din ville jeg skaffet en liten, søt retrovogn til deg og barnet. Ellers ville jeg heller brukt pengene på et telt og ferieturer. Dette blir bare drama. Anonymkode: ddd3a...706
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #21 Skrevet 19. februar 2020 Helt ærlig mener jeg hele situasjonen er veldig spesiell. Hvis mor og barn 1 vil kjøpe en vogn, så greit. De bestemmer og får førsteretten til alt ved vogna. Men som søster eller mor hadde jeg aldri nektet barn nr 2 å bruke vogna om den sto tom eller etter avtale. Jeg hadde håpet du heller kunne kjøpt litt mat, brus osv som «betaling» av bruk. Jeg hadde ikke krevd penger. Anonymkode: 096bf...f8e
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #22 Skrevet 19. februar 2020 1/3 blir feil. Barn 2 er 2 som bruker den. Barn 1 er 5. De må jo nødvendigvis ha større forbruk og slitasje. Anonymkode: 71e90...b67
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #23 Skrevet 19. februar 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1/3 blir feil. Barn 2 er 2 som bruker den. Barn 1 er 5. De må jo nødvendigvis ha større forbruk og slitasje. Anonymkode: 71e90...b67 Nei, man betaler jo selvsagt etter antall uker man har vognen tilgjengelig, uansett hvor mange som er med. Skal barn 2 betale mer enn mor også da, som bare er 1? Og hvordan skal man gjøre om regnestykket hvis barn 2 eller mor ønsker å ha med gjester? Anonymkode: ddaf1...f54
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #24 Skrevet 19. februar 2020 Skjønner ikke helt jeg. Først skrives det at mor kjøper vogn og spikertelt, men så at også barn 1 kjøper vogn til 600 000. Er det ikke da to vogner? Eller kjøpte aldri mor vogn? Barn 2 må da få tilbringe tid i mors vogn uten vederlag etter min mening. Hva har barn 1 sin vogn med dette? Anonymkode: 9ed89...2d5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #25 Skrevet 19. februar 2020 Oki jeg som misforsto her, har lest bedre nå og skjønner mor har spleiset med barn 1 om den dyre vogna. Da blir mitt svar slik: Barn 2 har ingen mulighet til å bidra, skal hun og barnet ikke få lov å besøke de? Må hun betale "inngangsbillett"? Syns familie skal vise forståelse her og ikke kreve andel av student. Herregud så grådig! Barn 2 trenger dog ikke å bruke vogna fritt ellers da. Når de andre ikke er der. Anonymkode: 9ed89...2d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå