Gå til innhold

Jeg tror kollegaen min er full på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og om hun er det, får hun sparken på dagen. Derfor vil jeg være sikker før jeg sier fra til leder. Hvordan bør jeg gå frem for å finne ut om hun faktisk er full?

Anonymkode: c1f65...39f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte eller bare akutt i dag?

Anonymkode: 12447...32a

Skrevet

Hva med å snakke med hun først?

Anonymkode: 59fff...ecb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ofte eller bare akutt i dag?

Anonymkode: 12447...32a

Flere ganger

Det er planen, men det funker ikke å spørre direkte. Jeg må fiske.

Skrevet

Hun kan vel ikke sparkes på mistanke. Så jeg ville tatt det med sjefen, så kan heller sjefen ta tak i det, ev. kreve test eller sykemelding.

Hvis dere har en jobb som gjør at hun vil "få sparken på dagen" om hun er full på jobb, da er det jo helt avgjørende at hun IKKE får jobbe en eneste dag til om hun er full  - ergo er det eneste riktige å ta dette opp med sjefen umiddelbart.

Hvis hun gjør feil før du "er sikker", så blir du medskyldig i den skaden hun ev. forvolder, fordi du kunne ha forhindret det om du varslet tidligere. Du har ikke råd til å ta sjansen. Hun har ikke råd til å begå en slik feil.

Er hun full på jobb må sjef få vite om mistanken din, og hun trenger hjelp.

Anonymkode: c6a7d...5c0

Skrevet

Det er ikke din jobb å undersøke om det er sant eller ikke. Det er lederens jobb. Din jobb er å varsle om din mistanke. 

Anonymkode: 3e334...c86

Skrevet

Du må jo varsle! Er hun edru, så er det jo bra.

Regner med at dere har en jobb hvor det kan bli fare for liv og helse med fulle medarbeidere? 

Meld 

Anonymkode: d1797...09b

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo varsle! Er hun edru, så er det jo bra.

Regner med at dere har en jobb hvor det kan bli fare for liv og helse med fulle medarbeidere? 

Meld 

Det kan skje. Hun kjører bil hele dagen. Hun stinker alkohol, og i dag var det ille. Hun klarte ikke smøre pålegg på knekkebrødet sitt en gang

Skrevet

Det kan skje. Hun kjører bil hele dagen. Hun stinker alkohol, og i dag var det ille. Hun klarte ikke smøre pålegg på knekkebrødet sitt en gang

Og fortsatt lurer du på hvordan du skal gå frem? Du tar det selvfølgelig opp med sjefen din. Hvis hun setter seg bak rattet sørpe full ringe du politiet. Skjønner ikke at det kan være vanskelig, altså!!! 

Anonymkode: 79142...15e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og fortsatt lurer du på hvordan du skal gå frem? Du tar det selvfølgelig opp med sjefen din. Hvis hun setter seg bak rattet sørpe full ringe du politiet. Skjønner ikke at det kan være vanskelig, altså!!! 

Anonymkode: 79142...15e

Fordi hun selv forteller at hun er trøtt og sliten fordi hun ikke har sovet. Lukten kan jo være fra dagen før. Hadde en kjæreste en gang som luktet alkohol en og to dager etter han hadde drukket

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Fordi hun selv forteller at hun er trøtt og sliten fordi hun ikke har sovet. Lukten kan jo være fra dagen før. Hadde en kjæreste en gang som luktet alkohol en og to dager etter han hadde drukket

Bør uansett ikke drikke så mye og så ofte at folk reagerer på jobb.

Snakk med sjefen, si at du vil være anonym.

Skulle hun kjøre på noen ville det vært veldig ille at folk visste om alkoholproblemet

Skrevet

Snakk med henne på en mild måte. Min mann reagerte på at en kollega luktet øl på jobb. I den jobben var det farlig å ha promille også mtp. arbeidet de utførte. Han tok kollegaen til side og sa at han har luktet det før også, og hvis han ikke gikk til sjefen selv ville mannen min gjøre det. Kollegaen gikk rett til sjefen og ble lagt inn på avrusning et par dager etter. Fikk komme tilbake når han var ferdig der

Anonymkode: 39c36...14e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

*henne. 

Anonymkode: 14af2...211

Skrevet

Jeg syntes du bør melde mistanken til arbeidsgiveren deres. Arbeidsgiveren er pliktig til å hjelpe arbeidstaker mener jeg. Og det er ikke din oppgave å følge opp dette (ikke frekt ment, men det skal være beskrevet i en arbeidsgivers oppgaver ifm oppfølging av ansatte mener jeg. Arbeidsgiver har egne retningslinjer her)

Anonymkode: af92d...5a8

Skrevet

Bør uansett ikke drikke så mye og så ofte at folk reagerer på jobb.

Snakk med sjefen, si at du vil være anonym.

Skulle hun kjøre på noen ville det vært veldig ille at folk visste om alkoholproblemet

Vanskelig å være anonym. Bedriften består av henne, sjefen og meg. Sjefen er nesten aldri tilstede

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med henne på en mild måte. Min mann reagerte på at en kollega luktet øl på jobb. I den jobben var det farlig å ha promille også mtp. arbeidet de utførte. Han tok kollegaen til side og sa at han har luktet det før også, og hvis han ikke gikk til sjefen selv ville mannen min gjøre det. Kollegaen gikk rett til sjefen og ble lagt inn på avrusning et par dager etter. Fikk komme tilbake når han var ferdig der

Anonymkode: 39c36...14e

Hun har et vikariat i 3 mnd. Mistenker ikke at hun er alkoholiker, men at hun har et annerledes forhold til alkohol. Spurte henne en gang om hun hadde drukket. Da svarte hun at det hadde hun ikke, og om hun hadde gjort det, så var det ikke min sak å blande meg i det, for jeg var ikke sjef. Jeg forklarte henne at det er jeg ikke, men at jeg må snakke med sjefen om jeg tror hun drikker og er full på jobb. Da sa hun at hun har store søvnproblemer og derfor ikke er helt opplagt på jobb. Og at hun blir svimete av å sove lite.

Skrevet

Vanskelig å være anonym. Bedriften består av henne, sjefen og meg. Sjefen er nesten aldri tilstede

Hun har et vikariat i 3 mnd. Mistenker ikke at hun er alkoholiker, men at hun har et annerledes forhold til alkohol. Spurte henne en gang om hun hadde drukket. Da svarte hun at det hadde hun ikke, og om hun hadde gjort det, så var det ikke min sak å blande meg i det, for jeg var ikke sjef. Jeg forklarte henne at det er jeg ikke, men at jeg må snakke med sjefen om jeg tror hun drikker og er full på jobb. Da sa hun at hun har store søvnproblemer og derfor ikke er helt opplagt på jobb. Og at hun blir svimete av å sove lite.

Du MÅ melde ifra! Tenk om hun kjører med promille og dreper noen? 

Anonymkode: 27d63...176

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det kun var lukt så hadde hun vel ikke hatt problemer med å smøre på sitt eget knekkebrød?

Hvis denne damen dreper noen i morgen i fylla ved å kjøre dem ihjel - kan du leve med deg selv at du lot være å varsle, Hi?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det kun var lukt så hadde hun vel ikke hatt problemer med å smøre på sitt eget knekkebrød?

Hvis denne damen dreper noen i morgen i fylla ved å kjøre dem ihjel - kan du leve med deg selv at du lot være å varsle, Hi?

Det problemet kommer av lite søvn etter hva hun sier. Hun sa også «jeg er sååå trøtt» mens vi spiste. 

Skrevet

Det problemet kommer av lite søvn etter hva hun sier. Hun sa også «jeg er sååå trøtt» mens vi spiste. 

Slutt å spille naiv og begynn å ta ansvar!

Hvis hun har sovet så lite at hun ikke er i stand til å smøre på et knekkebrød, da er hun også helt uegnet til å kjøre bil. Nå må du våkne. Lite søvn gjør at man får en så redusert reaksjonsevne at det tilsvarer det samme som å kjøre med promille.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt - hvis hun i morgen dreper noen i fyllekjøring, kan du tilgi deg selv, når du vet du kunne stoppet henne?

Det er IKKE ditt ansvar å vite. Det ER ditt ansvar å varsle sjefen umiddelbart om dine mistanker. Som i kveld, slik at hun ikke kan kjøre flere dager uten at det er sikkert at hun ikke kjører med promille!

Ring sjefen din nå, dette er noe som IKKE kan vente!

Skrevet

Hun skal ikke kjøre bil om hun er så trøtt at hun ikke kan smøre skiver! Om denne dama kjører på et barn på skoleveien, hvordan kan du forsvare at du visste at hun ikke var kjørbar? Du er pliktig å si fra!

Anonymkode: 96e31...7a7

Skrevet

Det er selvfølgelig kjipt å måtte varsle om sånt, men det er bare snakk om 3 mnd. Hun trenger uansett at dette tas tak i.

Skulle hun ikke ha drukket er det et problem at hun fremstår så svimete at folk tror hun er full. 

Skrevet

Hva mener du med at hun ikke greide å smøre knekkebrød? Altså for å ikke greie det så må du være sørpe full. Ikke bare litt liksom. Da er det jo ikke noe tvil, men av en eller annen grunn tviler du. Så da må det jo være noe. Er hun kronisk syk? Hva er det som gjør at du tviler? Jeg vet om folk som er kronisk syke som ble meldt til bv fordi de så ut som fulle. Mens de egentlig hadde en kronisk sykdom

Anonymkode: e64ce...cca

Skrevet

Det er jo en grunn til at folk med søvnapne blir fratatt førerkortet om de ikke får sånn maske om natten da, å være så i underskudd på søvn når man kjører bil er minst like farlig som promille.

Anonymkode: f94a3...971

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å spille naiv og begynn å ta ansvar!

Hvis hun har sovet så lite at hun ikke er i stand til å smøre på et knekkebrød, da er hun også helt uegnet til å kjøre bil. Nå må du våkne. Lite søvn gjør at man får en så redusert reaksjonsevne at det tilsvarer det samme som å kjøre med promille.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt - hvis hun i morgen dreper noen i fyllekjøring, kan du tilgi deg selv, når du vet du kunne stoppet henne?

Det er IKKE ditt ansvar å vite. Det ER ditt ansvar å varsle sjefen umiddelbart om dine mistanker. Som i kveld, slik at hun ikke kan kjøre flere dager uten at det er sikkert at hun ikke kjører med promille!

Ring sjefen din nå, dette er noe som IKKE kan vente!

Du svarte ikke på spørsmålet mitt heller, så da er vi skuls.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at hun ikke greide å smøre knekkebrød? Altså for å ikke greie det så må du være sørpe full. Ikke bare litt liksom. Da er det jo ikke noe tvil, men av en eller annen grunn tviler du. Så da må det jo være noe. Er hun kronisk syk? Hva er det som gjør at du tviler? Jeg vet om folk som er kronisk syke som ble meldt til bv fordi de så ut som fulle. Mens de egentlig hadde en kronisk sykdom

Anonymkode: e64ce...cca

Hun klarte det, men brukte veldig lang tid på å få det til. Litt sånn som fulle folk gjør; måtte fokusere og «sikte».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...