Gå til innhold

AAP klarer ikke gjennomføre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så dårlig vært dårlig hele vinter, har 4 barn som har vært mye dårlig, og det tar på. Avtalen med Nav saksbehandler var at jeg skulle i gang med psykolog og fysio etter en skade jeg har fått, men så mye sykdom og så mye smerter er jeg glad om jeg kommer meg opp. Nevrologisk skade etter fødsel. Jeg føler bare at dette henger over meg som en svart sky. Enda en skuffelse over noe jeg ikke klarer. Hva vil Nav si når de tar kontakt igjen og lurer på hvordan det går? De sa de skulle gi meg tid, la meg komme igang med tiltakene også skulle vi ta en prat etter en stund igjen. Men føler jeg har nok med å få hverdagen til å gå opp. Må være den verste aap person. Burde gått rett til ufør. Slik har det vært siden 2016 når jeg fikk skaden. Det er en varig skade, og det blir jo ikke mye bedre, men kanskje noe. 

 

Takker for tilbakemeldinger 🌷

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm du kan ikke gå rett til ufør, du er nødt til å foreta de behandlingene. Du har vel for mye rundt deg i hverdagen du må bruke kreftene dine på. Skaff deg litt pusterom/avlastning slik at du får begynt med behandling. Godt mulig du kan få ytterligere utsettelse fra nav, men ikke regn med det. Så her må du skjerpe deg altså ellers mister du plutselig pengene dine! 

Ja jeg ble kvass nå, men virker som du håper noe magisk skal skje uten at du må gjøre noe. Så jeg gir med dette et spark i ræva, du må bare gjøre det. 

Selv om det er hardt. 

Anonymkode: 304c2...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke bedre når du ikke gidder gjøre en innsats for bli bedre. Du VIL jo bli ufør og gidder ikke prøve engang. Slike som deg burde bare fått kuttet aap med en gang.

 

å ha 4 barn krever sitt, men det visste du jo. Her må far ta mer del i syke barn. Ring fysioterapeut og psykolog i dag for å få time så raskt som mulig. 
 

jeg går selv sykemeldt og det er ganske så travelt. Går til fysioterapeut 4 ganger i uka samt en hel haug med spesialister og diverse timer. Jeg vet det erslitsomt å ha timeplanen full på dårlige dager. Men aap er jobben din nå og da må det prioriteres, selv om det kanskje virker bedre å bare sitte i sofaen med syke barn.

Anonymkode: 84d34...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du har vært skadet siden 2016. Da er vel minste 3-4 år? Og du har ikke giddet jobbe for å bli bedre? Ungene er vel i barnehage og skole på dagtid? Hva bruker du dagene på?

Anonymkode: 84d34...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til barnehage. Aap er ikke mye å skryte av. Jeg er ufør, jeg vil ikke bli det. Jeg er det. Totalt invalid. Jeg er skadet for livet etter en epidural. Jeg får ikke til kravene grunnet sykdom hvordan skal jeg klare å skjerpe meg? Situasjonen er som den er

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nå at du har vært skadet siden 2016. Da er vel minste 3-4 år? Og du har ikke giddet jobbe for å bli bedre? Ungene er vel i barnehage og skole på dagtid? Hva bruker du dagene på?

Anonymkode: 84d34...8fc

Giddet å jobbe? Tro meg mitt største ønske er å jobbe. Vet du hva det aller største ønske er, at jeg aldri tok epidural, og at jeg ikke ble invalid for livet. Skulle ønske tiden kunne stilles tilbake

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ikke bedre når du ikke gidder gjøre en innsats for bli bedre. Du VIL jo bli ufør og gidder ikke prøve engang. Slike som deg burde bare fått kuttet aap med en gang.

 

å ha 4 barn krever sitt, men det visste du jo. Her må far ta mer del i syke barn. Ring fysioterapeut og psykolog i dag for å få time så raskt som mulig. 
 

jeg går selv sykemeldt og det er ganske så travelt. Går til fysioterapeut 4 ganger i uka samt en hel haug med spesialister og diverse timer. Jeg vet det erslitsomt å ha timeplanen full på dårlige dager. Men aap er jobben din nå og da må det prioriteres, selv om det kanskje virker bedre å bare sitte i sofaen med syke barn.

Anonymkode: 84d34...8fc

Jeg er syk selv ikke bare barna. Du virker mye mer oppegående. 4 ganger i uken klarer jeg ikke. 

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hjemme på dagtid med 4 barn? Det krever jo sitt og nav vil vel kunne mene at dersom du klarer dette så vil du klare å være i behandling . Kan du få noe støtte til BHG? Du får ikke ufør dersom du ikke har prøvd behandling og arbeidsrettede tiltak . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er du hjemme på dagtid med 4 barn? Det krever jo sitt og nav vil vel kunne mene at dersom du klarer dette så vil du klare å være i behandling . Kan du få noe støtte til BHG? Du får ikke ufør dersom du ikke har prøvd behandling og arbeidsrettede tiltak . 

Nei hjemme med to, to på skolen, men de kommer jo hjem tidlig. Så det blir som 4. Får ikke støtte. Har forsøkt. Jeg har selvfølgelig prøvd behandling og rehablitering. Problemet er at dette må jeg gå på fast resten av livet, ikke i perioder for da blir jeg enda dårligere. Jeg får avlastning, men ikke nok. Da trenger jeg å hvile. 

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei hjemme med to, to på skolen, men de kommer jo hjem tidlig. Så det blir som 4. Får ikke støtte. Har forsøkt. Jeg har selvfølgelig prøvd behandling og rehablitering. Problemet er at dette må jeg gå på fast resten av livet, ikke i perioder for da blir jeg enda dårligere. Jeg får avlastning, men ikke nok. Da trenger jeg å hvile. 

Anonymkode: 75ae0...359

Hva vil du gjøre når aap er ferdig da? Og du ikke har gjennomført NAVs krav ? Du får ingen ufør da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er syk selv ikke bare barna. Du virker mye mer oppegående. 4 ganger i uken klarer jeg ikke. 

Anonymkode: 75ae0...359

Jeg MÅ klare 4 ganger i uka, fordi det er fremtidshåpet mitt. Barna mine er i barnehagen, jeg er for syk å ha de hjemme alene. Ble syk etter at barna kom. Opererer ofte og mye innlagt på sykehus.

 

høres ut som om du har bestemt deg for at du ikke klarer dette. Og hvordan har du tenkt å organisere timer hos fysio og psykolog med to små barn hjemme? Beklager barnehage MÅ du ha, trodde det var et krav for aap? Du blr ta tak i livet ditt. Skaden har alt skjedd og du bør jobbe med deg selv for å få en best mulig hverdag.

 

jeg kommer aldri ut i arbeid igjen, det er både nav og spesialister enige i. Men jeg vil jo ha et best mulig liv. Derfor tvinger jeg meg til fysio 4 ganger i uken. Og vet du hva? Fysioterapeuten er fantastisk. Hun ser mine behov og hjelper meg med øvelser og trening ut fra hvilken dagsform jeg er i. Hun heier på meg, reduserer i øvelser, øker i øvelser slik at jeg får mestring. Dette får man på trygdekort2, så jeg betaler vel 2700kr for et helt år.

 

det var grusomt å gå til fysio de første ukene, jeg var utrygg og redd for hvilke øvelser jeg skulke gjøre. Redd for ikke å mestre fordi dette er mitt eneste håp for å få det litt bedre. Men jeg fortalte hvordan det var til fysio, og har bare møtt forståelse!

 

du MÅ få ungene i barnehage. Kan du være hjemme med 2-4 små så forventer nav at du kan jobbe også og du kommer til å miste pengestøtten.

Anonymkode: 84d34...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg MÅ klare 4 ganger i uka, fordi det er fremtidshåpet mitt. Barna mine er i barnehagen, jeg er for syk å ha de hjemme alene. Ble syk etter at barna kom. Opererer ofte og mye innlagt på sykehus.

 

høres ut som om du har bestemt deg for at du ikke klarer dette. Og hvordan har du tenkt å organisere timer hos fysio og psykolog med to små barn hjemme? Beklager barnehage MÅ du ha, trodde det var et krav for aap? Du blr ta tak i livet ditt. Skaden har alt skjedd og du bør jobbe med deg selv for å få en best mulig hverdag.

 

jeg kommer aldri ut i arbeid igjen, det er både nav og spesialister enige i. Men jeg vil jo ha et best mulig liv. Derfor tvinger jeg meg til fysio 4 ganger i uken. Og vet du hva? Fysioterapeuten er fantastisk. Hun ser mine behov og hjelper meg med øvelser og trening ut fra hvilken dagsform jeg er i. Hun heier på meg, reduserer i øvelser, øker i øvelser slik at jeg får mestring. Dette får man på trygdekort2, så jeg betaler vel 2700kr for et helt år.

 

det var grusomt å gå til fysio de første ukene, jeg var utrygg og redd for hvilke øvelser jeg skulke gjøre. Redd for ikke å mestre fordi dette er mitt eneste håp for å få det litt bedre. Men jeg fortalte hvordan det var til fysio, og har bare møtt forståelse!

 

du MÅ få ungene i barnehage. Kan du være hjemme med 2-4 små så forventer nav at du kan jobbe også og du kommer til å miste pengestøtten.

Anonymkode: 84d34...8fc

Takk ser hva du mener. 

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei hjemme med to, to på skolen, men de kommer jo hjem tidlig. Så det blir som 4. Får ikke støtte. Har forsøkt. Jeg har selvfølgelig prøvd behandling og rehablitering. Problemet er at dette må jeg gå på fast resten av livet, ikke i perioder for da blir jeg enda dårligere. Jeg får avlastning, men ikke nok. Da trenger jeg å hvile. 

Anonymkode: 75ae0...359

For både din egen og ungenes skyld må du da fortsette med denne behandlinga. Hvordan skal du klare jobben som mamma om du ikke holder deg så bra som du kan bli? Jeg kan love deg at etterhvert som du blir eldre, så blir ingenting bedre. Dessuten, du har AAP i tre år, eller fire om du er på gammel ordning. Etter det er det stopp, og det du får er sosialhjelp, om ikke mannen din tjener så mye at du ikke får det. Om du ikke får til å gjøre noe som helst for å bedre arbeidsevnen din eller avklare den, så blir ikke konklusjonen til nav at du nok er ufør, men at du ikke samarbeider eller gjør det som skal til så du kan bli avklart. Skaff barnevakt eller barnehageplass så du får gjennomført det nav ber om. Det er det eneste fornuftige du kan gjøre. Sitter du med hendene i fanget, så går tida og plutselig har muligheten din til arbeidsavklaring gått. 

Anonymkode: 39a24...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke råd til barnehage. Aap er ikke mye å skryte av. Jeg er ufør, jeg vil ikke bli det. Jeg er det. Totalt invalid. Jeg er skadet for livet etter en epidural. Jeg får ikke til kravene grunnet sykdom hvordan skal jeg klare å skjerpe meg? Situasjonen er som den er

Anonymkode: 75ae0...359

Ingen skal betale mer enn 6% av husholdningens inntekt. Regner med du har en mann som tjener greit? Hvorfor betaler ikke han regningen? Er du alene får du hverfall støtte. Har du egen opptjening på aap elle minstesats? 

Anonymkode: 6fe59...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kommuner har gratis plass eller kjernetid for husstander med lav inntekt. Taket er litt forskjellig, i min kommune får alle husstander med inntekt under 460 000 gratis bhgplass. Jeg betalte kun kostpenger hele bhgtiden. Nå har jeg gratis AKS/SFO. 

Anonymkode: d8a67...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke råd til barnehage. Aap er ikke mye å skryte av. Jeg er ufør, jeg vil ikke bli det. Jeg er det. Totalt invalid. Jeg er skadet for livet etter en epidural. Jeg får ikke til kravene grunnet sykdom hvordan skal jeg klare å skjerpe meg? Situasjonen er som den er

Anonymkode: 75ae0...359

Vil tro at fysioterapi er viktig for kroppen din, for at du ikke skal bli verre? Hvis det er det, så er det jo kjempeviktig at følger det, ikke minst for deg selv.
Jeg skjønner godt fortvilelsen din, når man ikke klarer det man skal. så føler man seg litt ubrukelig, det er ingen god følelse. Hvis du har holdt på siden 2016, så brenner det vel litt under beina på deg nå, siden de er blitt mye strengere med tiden man kan få AAP. Men er det nav som har bestemt at du skal til psykolog og fysioterapi, tenker de at du kan bli bedre av det?

Anonymkode: 784c3...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ikke bedre når du ikke gidder gjøre en innsats for bli bedre. Du VIL jo bli ufør og gidder ikke prøve engang. Slike som deg burde bare fått kuttet aap med en gang.

 

å ha 4 barn krever sitt, men det visste du jo. Her må far ta mer del i syke barn. Ring fysioterapeut og psykolog i dag for å få time så raskt som mulig. 
 

jeg går selv sykemeldt og det er ganske så travelt. Går til fysioterapeut 4 ganger i uka samt en hel haug med spesialister og diverse timer. Jeg vet det erslitsomt å ha timeplanen full på dårlige dager. Men aap er jobben din nå og da må det prioriteres, selv om det kanskje virker bedre å bare sitte i sofaen med syke barn.

Anonymkode: 84d34...8fc

Kanskje du skal prioritere å bli et bedre menneske i samme slengen. Det der var jo bare stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ikke bedre når du ikke gidder gjøre en innsats for bli bedre. Du VIL jo bli ufør og gidder ikke prøve engang. Slike som deg burde bare fått kuttet aap med en gang.

 

å ha 4 barn krever sitt, men det visste du jo. Her må far ta mer del i syke barn. Ring fysioterapeut og psykolog i dag for å få time så raskt som mulig. 
 

jeg går selv sykemeldt og det er ganske så travelt. Går til fysioterapeut 4 ganger i uka samt en hel haug med spesialister og diverse timer. Jeg vet det erslitsomt å ha timeplanen full på dårlige dager. Men aap er jobben din nå og da må det prioriteres, selv om det kanskje virker bedre å bare sitte i sofaen med syke barn.

Anonymkode: 84d34...8fc

Hvordan det er mulig å lese hi sitt innlegg så totalt forskjellig, skjønner jeg ikke. Det er jo fint for deg at du klarer det, men det gjør ikke alle. Da kan jo jeg si til deg da, at siden du klarer å gå til fysioterapaut 4 ganger i uka, så er du vel ikke så syk da og burde kunne klare å jobbe.

Anonymkode: 784c3...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv på aap og vet hvor tøft det kan være, Hi.

Men jeg tror du har opprettet denne tråden fordi du nå ser at det snart "brenner under føttene" på deg, som en annen skrev. Og det er dessverre sant. Hvis det står at du skal i behandling, og du fremdeles ikke har kommet i gang med det, så risikerer du vel nå å straks ha nådd din maksgrense for aap? Før fikk man forlenget aap, nå er det vanskelig, og maks et år. Du er vel trolig på forlengelsen nå?

Det vil si at du risikerer å nå din maksgrense og Nav vil se at behandling ikke er forsøkt, eller ikke forsøkt nok. Da mister du ikke bare aap, men du får mest trolig ikke uføretrygd heller. Det er bare et faktum. I dag hjelper det lite at det er en varig tilstand - hvis behandling ikke er forsøkt, da er man ikke kvalifisert for uføretrygd, for før behandling er gjennomført kan de heller ikke vurdere arbeidsevnen. Dette er helt formelle regler de forholder seg til, og de er helt steile på det (har selv opplevd det, selv om jeg selv ikke var årsak til at utredning/behandling ikke kom videre). Og da får du automatisk avslag på en uføretrygd.

Er du samboer så kan du få sosialstøtte. Men er du gift så har din mann forsørgeransvar for deg. Da kommer det an på hans inntekt, hvordan dere vil greie dere. For i et slikt tilfelle vil du da ikke ha rett til hverken aap eller sosialstøtte. Dvs. du risikerer at mye annet faller sammen i livet ditt om du ikke tar tak i dette NÅ!

Du har i realiteten ikke noe alternativ, du bare MÅ få gjort noe med dette. Og det haster for deg!!!

Jeg vet hvor fortvilende det er, men du har ikke noe valg. Nå må du bare ta tak!

Her og nå - logg deg inn på nav.no og send en melding i aktivitetsplanen direkte til saksbehandleren din og be om et møte. I morgen tidlig ringer du legen din, fysioterapeut og psykolog og ber om timer!

I kveld setter du og mannen dere ned og finner ut hvordan dere kan løse dette fremover. For dere MÅ løse dette. Og dere MÅ prioritere slik at dere tar hensyn til din helse, for det gjør dere ikke nå. Og da går det feil vei. Feil vei med deg, feil vei med familien. Så sett dere ned i kveld og finn løsninger. Har dere ikke råd til barnehage - da må dere finne måter dere likevel får ungene i barnehage, for du MÅ ha mulighet til å gå både til fysioterapi, til psykolog og til møter med lege og nav. Det er ikke noe alternativ, for om du ikke følger opp disse forpliktelsene dine så risikerer du å miste aap før tiden har nådd makstiden også, fordi du ikke følger opp dine forpliktelser. Det er uansett tydelig at det er for tøft for deg å gå hjemme med to barn og ha ansvar for to til alene enda mer av dagen. Du har ikke helse til det nå, og det må dere som familie ta hensyn til.

Send en melding til saksbehandleren din her og nå!

I morgen, ring lege, fysioterapeut og psykolog for timer.

I kveld - samtale med mannen, finn løsninger. Hva må dere ev. kutte ned for å få råd til barnehage, kan dere søke om å få redusert betaling for bhg/sfo, er det andre støtteordninger i kommunen dere kan søke på? Hvordan kan mannen avlaste deg mer?

Det er beintøft, men nå må du bare gjøre dette. Ikke tenk eller gruble eller kjenn etter - bare begynn å gjøre. Her og nå!

❤️

Anonymkode: f7ac4...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke råd til barnehage. Aap er ikke mye å skryte av. Jeg er ufør, jeg vil ikke bli det. Jeg er det. Totalt invalid. Jeg er skadet for livet etter en epidural. Jeg får ikke til kravene grunnet sykdom hvordan skal jeg klare å skjerpe meg? Situasjonen er som den er

Anonymkode: 75ae0...359

Mener du virkelig TOTALT INVALID? Er du det skulle det være en enkel sak å fått ufør uten utprøving. Da må du jo få legeattest på at du er det. 

Eller overdriver du en smule? 

Anonymkode: 304c2...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig TOTALT INVALID? Er du det skulle det være en enkel sak å fått ufør uten utprøving. Da må du jo få legeattest på at du er det. 

Eller overdriver du en smule? 

Anonymkode: 304c2...b20

Totalt invalid, da hadde hun ikke kunne ta seg av 2+2 barn hver dag. 

Anonymkode: 6fe59...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig TOTALT INVALID? Er du det skulle det være en enkel sak å fått ufør uten utprøving. Da må du jo få legeattest på at du er det. 

Eller overdriver du en smule? 

Anonymkode: 304c2...b20

Du, NAV overprøver legene igjen og igjen, samme hvor åpenbart syk pasienten er, for  «arbeidsavklaringstiltak må utprøves først»

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/slett-svar-fra-nav-lederen-1.1666614?fbclid=IwAR3l6OVpYyKFqwceZjhvdrCCA7HqTpsOa0Tik8GeOgetZ_i0fCUhYUUKrLI

Anonymkode: 42bb7...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går selv på aap og vet hvor tøft det kan være, Hi.

Men jeg tror du har opprettet denne tråden fordi du nå ser at det snart "brenner under føttene" på deg, som en annen skrev. Og det er dessverre sant. Hvis det står at du skal i behandling, og du fremdeles ikke har kommet i gang med det, så risikerer du vel nå å straks ha nådd din maksgrense for aap? Før fikk man forlenget aap, nå er det vanskelig, og maks et år. Du er vel trolig på forlengelsen nå?

Det vil si at du risikerer å nå din maksgrense og Nav vil se at behandling ikke er forsøkt, eller ikke forsøkt nok. Da mister du ikke bare aap, men du får mest trolig ikke uføretrygd heller. Det er bare et faktum. I dag hjelper det lite at det er en varig tilstand - hvis behandling ikke er forsøkt, da er man ikke kvalifisert for uføretrygd, for før behandling er gjennomført kan de heller ikke vurdere arbeidsevnen. Dette er helt formelle regler de forholder seg til, og de er helt steile på det (har selv opplevd det, selv om jeg selv ikke var årsak til at utredning/behandling ikke kom videre). Og da får du automatisk avslag på en uføretrygd.

Er du samboer så kan du få sosialstøtte. Men er du gift så har din mann forsørgeransvar for deg. Da kommer det an på hans inntekt, hvordan dere vil greie dere. For i et slikt tilfelle vil du da ikke ha rett til hverken aap eller sosialstøtte. Dvs. du risikerer at mye annet faller sammen i livet ditt om du ikke tar tak i dette NÅ!

Du har i realiteten ikke noe alternativ, du bare MÅ få gjort noe med dette. Og det haster for deg!!!

Jeg vet hvor fortvilende det er, men du har ikke noe valg. Nå må du bare ta tak!

Her og nå - logg deg inn på nav.no og send en melding i aktivitetsplanen direkte til saksbehandleren din og be om et møte. I morgen tidlig ringer du legen din, fysioterapeut og psykolog og ber om timer!

I kveld setter du og mannen dere ned og finner ut hvordan dere kan løse dette fremover. For dere MÅ løse dette. Og dere MÅ prioritere slik at dere tar hensyn til din helse, for det gjør dere ikke nå. Og da går det feil vei. Feil vei med deg, feil vei med familien. Så sett dere ned i kveld og finn løsninger. Har dere ikke råd til barnehage - da må dere finne måter dere likevel får ungene i barnehage, for du MÅ ha mulighet til å gå både til fysioterapi, til psykolog og til møter med lege og nav. Det er ikke noe alternativ, for om du ikke følger opp disse forpliktelsene dine så risikerer du å miste aap før tiden har nådd makstiden også, fordi du ikke følger opp dine forpliktelser. Det er uansett tydelig at det er for tøft for deg å gå hjemme med to barn og ha ansvar for to til alene enda mer av dagen. Du har ikke helse til det nå, og det må dere som familie ta hensyn til.

Send en melding til saksbehandleren din her og nå!

I morgen, ring lege, fysioterapeut og psykolog for timer.

I kveld - samtale med mannen, finn løsninger. Hva må dere ev. kutte ned for å få råd til barnehage, kan dere søke om å få redusert betaling for bhg/sfo, er det andre støtteordninger i kommunen dere kan søke på? Hvordan kan mannen avlaste deg mer?

Det er beintøft, men nå må du bare gjøre dette. Ikke tenk eller gruble eller kjenn etter - bare begynn å gjøre. Her og nå!

❤️

Anonymkode: f7ac4...38d

Tusen takk kjære deg❤ Det er Nav som har bestemt at jeg skal begynne med fysio og pdykolog. Så jeg har forsøkt å få time idag. Tror du de krever mer enn 1 dag i uken? Realistisk kan jeg klare 1 maks 2 ganger. Vi har felles økonomi, min mann tjener ikke godt, men har 2 jobber nå for å komme opp i inntekt. Er invalid etter epidural. Det vil si at jeg har problemer med å gå og stå, sitte, ligge, har sterke smerter (kronisk) nevrologiske smerter som alltid vil være der. Noen dager er lettere enn andre, men ikke lett slik dere ser på som lett. Jeg har også problemer med urin og avføring etc etc. Så har jeg også utviklet sterk angst jeg må jobbe med, hele livssituasjonen min er kvelende fordi jeg ikke finner noen vei opp. Jeg vet at jeg må leve slin resten av livet, og jeg føler meg fanget i et liv jeg vil ut av, fanget i en kropp jeg vil ut av, fanget i en situasjon jeg vil ut av. Vet jeg trenger fysio og psykolog, så må komme meg til det, men utifra situasjonen klarer jeg bare 1-2 dager i uken med fysio og psykolog. Dessverre. Tror du det er nok for Nav. Ellers vil jeg gi deg en klem fordi du er et fantastisk flott menneske. Takk som motiverer❤

Anonymkode: 75ae0...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk kjære deg❤ Det er Nav som har bestemt at jeg skal begynne med fysio og pdykolog. Så jeg har forsøkt å få time idag. Tror du de krever mer enn 1 dag i uken? Realistisk kan jeg klare 1 maks 2 ganger. Vi har felles økonomi, min mann tjener ikke godt, men har 2 jobber nå for å komme opp i inntekt. Er invalid etter epidural. Det vil si at jeg har problemer med å gå og stå, sitte, ligge, har sterke smerter (kronisk) nevrologiske smerter som alltid vil være der. Noen dager er lettere enn andre, men ikke lett slik dere ser på som lett. Jeg har også problemer med urin og avføring etc etc. Så har jeg også utviklet sterk angst jeg må jobbe med, hele livssituasjonen min er kvelende fordi jeg ikke finner noen vei opp. Jeg vet at jeg må leve slin resten av livet, og jeg føler meg fanget i et liv jeg vil ut av, fanget i en kropp jeg vil ut av, fanget i en situasjon jeg vil ut av. Vet jeg trenger fysio og psykolog, så må komme meg til det, men utifra situasjonen klarer jeg bare 1-2 dager i uken med fysio og psykolog. Dessverre. Tror du det er nok for Nav. Ellers vil jeg gi deg en klem fordi du er et fantastisk flott menneske. Takk som motiverer❤

Anonymkode: 75ae0...359

Det er jeg sikker på er nok for Nav. De krever aktivitet, men de er også realistiske mtp. at det ikke alltid er lett å få hyppige behandlinger. Det er jo heller ikke alltid det er hensiktsmessig med for hyppige behandlinger (kan bli overbehandling, f.eks.).

Det er flott at du har tatt tak i dette i dag! :)

Jeg har god erfaring med å gi tilbakemeldinger til saksbehandler underveis, som jeg skriver inne i aktivitetsplanen slik at beskjeden går direkte til saksbehandler. Ofte bare korte beskjeder, andre ganger en lengre utgreiing om prosessen. Da er det på en måte dokumentert at jeg gjør det jeg kan selv. Så om jeg var deg ville jeg sendt en melding til saksbehandleren nå i kveld, skrevet at du i dag har ringt og forsøkt å få timer til behandlere, og også be om et møte, siden jeg regner med at du nærmer deg en makstid, så det er relevant med et møte for å snakke om veien frem, hva det er lurt å ha fått unna før den tid, hvilke erklæringer du ev. vil trenge fra fastlege, sykehusspesialist, fysio, psykolog osv. Da får du selv mer oversikt over hva som skjer, og det gir deg en liten følelse av å ha mer kontroll over egen situasjon. Og det gir deg muligheten til å ligge på forskudd slik at prosessen videre ikke blir forlenget unødvendig pga. treghet med erklæringer osv.

Det virker som om du var maks uheldig. Men jeg tenker at det skjer stadig mye innen medisinsk forskning, så selv om du må gjøre en jobb for å akseptere situasjonen slik den er i dag, så skal du ikke se bort fra at det kan komme behandling på sikt som kan hjelpe deg en del. Behold i hvert fall et håp om det :) Og så får jeg et inntrykk av at du fremdeles (naturlig nok) sliter veldig med akkurat det å akseptere det som har skjedd, så psykolog er nok lurt. Det finnes masse teknikker man kan bruke for å lettere akseptere (husk at det å akseptere ikke er det samme som å like), for å ikke jobbe mot det som er faktum i dag. Greier man det så frigjør man energi i seg selv, for man kjemper ikke så innmari imot både fysisk og mentalt. Det du var gjennom er jo et traume også, som også gir masse kompliserte følelser som må bearbeides.

Det som er viktig nå for deg, det er at du oppfyller kravene Nav setter. Noen av dem er fornuftige å følge. Andre kan være helt håpløst idiotiske, de må man bare akseptere, for det er de som sitter med makten og som bestemmer om man har noe å leve for eller ei. Det andre er at du må finne måter å fungere best mulig i hverdagen. Noe av det tror jeg ligger i det at du og mannen må finne løsninger som fungerer bedre, som nevnt over. Det andre er behandling.

Selv om han driver hypokonderbehandling, så har Ingvard Wilhelmsen skrevet noen bøker som er nyttig for de fleste, enten man har helseproblemer eller ikke. Så se om du får lånt bøkene. Han skriver lett og ofte morsomt. Men det er nyttig, det setter i perspektiv hvor mange tanker man tenker som egentlig er helt nyttesløse og som bare gjør tilværelsen enda vanskeligere. Så les dem, bare for å ha lest dem. Tror det også finnes noen intervjuer med ham på youtube.

Jeg er sikker på at du kan få en langt bedre livskvalitet når du bare får hjelp til å takle den enorme omveltningen livet ditt har gjort, og får hjelp til å komme deg ut av de følelsene som hemmer deg nå. Jeg har i hvert fall fått det langt bedre etter at jeg lærte en del slike teknikker. Jeg stresser ikke så mye mer, selv om livet ikke har blitt noe bedre fysisk, heller det motsatte. Og likevel føler jeg at livskvaliteten min har gått opp, fordi jeg har akseptert og jeg greier å styre tankene mine mer positivt. Så det finnes håp der ute - hold fast på det! For jeg er sikker på at du vil få en bedre livskvalitet når en del andre ting faller på plass.

Men ta fatt i de praktiske tingene slik du har begynt med i dag, for da slipper du å ha angst og usikkerhet for Nav på toppen av alt annet. Så tar du tak i en og en ting fremover. Når du nå allerede har begynt å ta tak i ting så viser du at du har både vilje og evne, selv når dagene er tunge. Husk det når du føler dagene er som mest utfordrende.

Klem tilbake til deg :) ❤️

Anonymkode: f7ac4...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk kjære deg❤ Det er Nav som har bestemt at jeg skal begynne med fysio og pdykolog. Så jeg har forsøkt å få time idag. Tror du de krever mer enn 1 dag i uken? Realistisk kan jeg klare 1 maks 2 ganger. Vi har felles økonomi, min mann tjener ikke godt, men har 2 jobber nå for å komme opp i inntekt. Er invalid etter epidural. Det vil si at jeg har problemer med å gå og stå, sitte, ligge, har sterke smerter (kronisk) nevrologiske smerter som alltid vil være der. Noen dager er lettere enn andre, men ikke lett slik dere ser på som lett. Jeg har også problemer med urin og avføring etc etc. Så har jeg også utviklet sterk angst jeg må jobbe med, hele livssituasjonen min er kvelende fordi jeg ikke finner noen vei opp. Jeg vet at jeg må leve slin resten av livet, og jeg føler meg fanget i et liv jeg vil ut av, fanget i en kropp jeg vil ut av, fanget i en situasjon jeg vil ut av. Vet jeg trenger fysio og psykolog, så må komme meg til det, men utifra situasjonen klarer jeg bare 1-2 dager i uken med fysio og psykolog. Dessverre. Tror du det er nok for Nav. Ellers vil jeg gi deg en klem fordi du er et fantastisk flott menneske. Takk som motiverer❤

Anonymkode: 75ae0...359

1-2 dager i uka hos behandler kan fint være nok. Utfordringen din er at du bruker det at du er hjemme med barna og ikke vil/kan bruke sfo og barnehage som en unnskyldning eller forklaring på at du ikke kam være i behandling. DET kan du ikke gjøre. 
 

Kravet for å få AAP er at du deltar i aktiv behandling eller arbeidsretta aktivitet. Du må sørge for at du har barnepass, akkurat som om du skulle vært i jobb. Dersom husstanden har lav inntekt er det mulig dere kan få tilskudd til barnepass. Dette kan du snakke med saksbehandleren din om. 
 

Tenk at du må investere tid og krefter på at du skal få det bedre. Mulig kommer du aldri ut i jobb, men å få det bedre fysisk og ikke minst psykisk vil jo være et gode for både deg som person og for familien som helhet. Tenk at du skal få mulighet til å bli den beste mammaen du kan - ut fra de forutsetningene du har!

Jeg har selv en skade etter fødsel, og vet hvor altoppslukende og invalidiserende det kan være. Man vi jo bare hjemme seg bort og «slite med sitt» i fred og ro hjemme. Men i det lange løp er oppfølging og behandling det beste for deg selv og for de rundt deg. 
 

Lykke til❤️

Anonymkode: e1c9a...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...