Gå til innhold

Hva sier dere når dere ringer dere syke på jobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sjeldent borte fra jobb, men nå har jeg så vondt i ryggen og fikk anbefalt fra legen å holde meg hjemme denne uka. Dreier seg om to vakter. Jobber i helsevesenet.

Så i morgen må jeg ringe leder å si at jeg ikke kommer på de to vaktene jeg har igjen denne uka. Problemet er at jeg sliter så med å ordlegge meg. Gruer meg allerede og øver på hva jeg skal si.

Kan dere gi meg noen tips? Jeg begynner jo med: "Hei! Det er Mari...." og så sliter jeg med resten. Vet det er skikkelig teit, men blir veldig takknemlig for litt hjelp🙈

Anonymkode: 34f66...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Du, jeg har fått problemer med ryggen og klarer derfor ikke jobbe ×-dag og ×-dag. Jeg har vært til legen."

Anonymkode: ec494...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt det som det er, at du har fått så vondt i ryggen at du ikke vil greie å ta resten av vaktene denne uken, at legen din anbefalte deg å holde deg hjemme resten av uken, og at du skal holde dem oppdatert om det varer lenger, men at du i utgangspunktet håper å være tilbake igjen fra neste uke.

Ikke noe å gruble på, bare si det som det er :)

Jeg ville fått en sykemelding fra legen på denne uken. Og så ville jeg tatt en tur til kiropraktor eller naprapat for å få rask hjelp.

God bedring :)

Anonymkode: c4941...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du ikke sykemelding om du faktisk var hos lege? Litt rart å si at legen anbefalte meg å være hjemme, men han ville ikke sykemelde meg... 

Men jeg pleier å si hva som feiler meg. 

 

Anonymkode: 0e46c...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er Mari, jeg er syk så kan ikke komme på jobb i dag, og heller ikke på ....dag.

Når er den andre vakta di? Hvis den er sent i uka, så ville jeg sagt hvorfor jeg ikke kan komme. For det kan virke litt rart hvis man har bestemt seg tidlig i uka for å ikke komme senere i uka, når man har fridager i mellom.

Anonymkode: 7a2f6...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor fikk du ikke sykemelding om du faktisk var hos lege? Litt rart å si at legen anbefalte meg å være hjemme, men han ville ikke sykemelde meg... 

Men jeg pleier å si hva som feiler meg. 

 

Anonymkode: 0e46c...b3d

Her ønsker i alle fall legen at man bruker egenmelding først dersom man kan... blir mindre fravær av det... 

Anonymkode: da3d7...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor fikk du ikke sykemelding om du faktisk var hos lege? Litt rart å si at legen anbefalte meg å være hjemme, men han ville ikke sykemelde meg... 

Men jeg pleier å si hva som feiler meg. 

 

Anonymkode: 0e46c...b3d

Nei, det er ikke rart. Med mindre hi jobber i det private har hun is-avtale. Da skal man i utgangspunktet bruke egenmelding først, i opptil 8 dager. 

Anonymkode: 8e6c7...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke rart. Med mindre hi jobber i det private har hun is-avtale. Da skal man i utgangspunktet bruke egenmelding først, i opptil 8 dager. 

Anonymkode: 8e6c7...555

IA-avtale*

Anonymkode: 8e6c7...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her ønsker i alle fall legen at man bruker egenmelding først dersom man kan... blir mindre fravær av det... 

Anonymkode: da3d7...0b6

Hvordan kan det mindre fravær av det? Det blir jo like mange dager om hi tar egenmelding eller om legen hadde sykmeldt henne de 2 vaktene.

Anonymkode: 7a2f6...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor fikk du ikke sykemelding om du faktisk var hos lege? Litt rart å si at legen anbefalte meg å være hjemme, men han ville ikke sykemelde meg... 

Men jeg pleier å si hva som feiler meg. 

 

Anonymkode: 0e46c...b3d

Fordi vår kommune er med i et prosjekt. Vi har mulighet til å bruke opptil 16 egenmeldingsdager i slengen. Og pga at dette forhåpentligvis ikke er et langvarig fravær, så skal vi først og fremst bruke egenmelding.

Anonymkode: 34f66...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan det mindre fravær av det? Det blir jo like mange dager om hi tar egenmelding eller om legen hadde sykmeldt henne de 2 vaktene.

Anonymkode: 7a2f6...2b3

Fordi når man bruker egenmeldingsdager og føler seg bedre på onsdag, så går man gjerne på jobb torsdag og fredag. Om man har vært hos legen og blitt sykmeldt ut uka, så blir man gjerne hjemme selv om man er bedre eller til og med bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan det mindre fravær av det? Det blir jo like mange dager om hi tar egenmelding eller om legen hadde sykmeldt henne de 2 vaktene.

Anonymkode: 7a2f6...2b3

Nei, for enkelte liker å spare egenmeldinger til en litt trasig mandag e.l. Må de brukes på faktiske sykedager har de mindre til overs til juks. 

Anonymkode: 466bb...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hei, det er Mari. Jeg ringer bare for å gi beskjed at jeg har blitt syk og blir derfor hjemme fra jobb torsdag og fredag» enkelt og greit! Det er det jeg sier hver gang og får alltid til svar «helt greit, god bedring» men ja, jeg haaaater å ta den tlf samtalen! Gruer meg alltid på forhånd

Anonymkode: 824aa...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er helt lik deg. Jeg jobber også i helsevesenet. Kanskje fordi vi vet hvor mye misnøye og stress sykefravær kan skape? Både for sjefen og kolleger. Og for min del ‘overtenking. ‘Tenk om sjefen mistenker jeg ikke egentlig er særlig syk’osv.

Du har derimot en veldig god grunn og har i tillegg blitt anbefalt av legen din å bli hjemme fra jobb hele uken. Så jeg ville absolutt bare sagt det som det er:

’...Jeg har siste tiden slitt med sterke ryggsmerter og vært hos legen som anbefalte meg å holde meg hjemme fra jobb denne uken. Så da tror jeg rett og slett jeg skal høre på legen. Det gjelder vaktene:....Satser på dette er forbigående og at jeg er tilbake frisk og rask neste uke!»

Er du nødt å ringe sjefen din direkte eller kan du ‘melde fra ved å ringe kolleger på kontoret? Jeg synes ihvertfall det kan være lettere. Særlig om du har en autoritær sjef.
 

Sjefen jeg har i dag er autoritær, streng og bruker hersketeknikker. Hun ønsker at vi ringer henne direkte. Men om hun ikke har mulighet til å ta telefonen, godtar hun i de fleste tilfeller at vi sender sms. Da blir jeg svært letta kan du si😅

Anonymkode: 9ccd7...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hei og navnet mitt, deretter sier jeg at jeg er syk og evt om det er noen beskjed om lengde på fraværet, oppgaver noen må overta for meg ol. 

Anonymkode: e6f4f...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si noe slikt: "Hei, det er Dolly. Jeg er syk og må bli hjemme i dag." Så pleier jeg også å fortelle hva som feiler meg, selv om jeg vet at man slett ikke må det. Jeg gjør det for at de skal få en viss peiling på hvor lenge jeg blir borte. Så da kan jeg for eksempel si: "Det er ryggen som har slått seg helt vrang. Jeg var hos legen i dag og hun (han) anbefalte meg å ta det med ro denne uka, så jeg blir hjemme torsdag også. Regner med at jeg er tilbake på mandag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De eneste gangene hvor jeg har ringt bossen og sagt at jeg er syk er når jeg har hatt migrene, ellers så pleier jeg alltid å dra på jobb selv med feber og omgangssyke.

Var en tidligere kollega av meg som ringte sjefen og sa at han var for syk til å gå på jobb, men samme dag så ble sjefen tipset av en nabo til denne karen som var for syk til å dra på jobb, og han la murstein hjemme hos seg selv iført arbeidstøy.

Anonymkode: 9bb27...256

Den e jo isje grei😨 kunne jo heller bedt om en dag uten lønn. 

De gangene jeg har ringt inn og vert syk. Har jeg hatt dårlig samvittighet av å gå til apoteket, selv om jeg vet at en må jo hente ut medisiner. 

Anonymkode: 972b5...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De eneste gangene hvor jeg har ringt bossen og sagt at jeg er syk er når jeg har hatt migrene, ellers så pleier jeg alltid å dra på jobb selv med feber og omgangssyke.

Var en tidligere kollega av meg som ringte sjefen og sa at han var for syk til å gå på jobb, men samme dag så ble sjefen tipset av en nabo til denne karen som var for syk til å dra på jobb, og han la murstein hjemme hos seg selv iført arbeidstøy.

Anonymkode: 9bb27...256

Helt idiotisk! Sånne som deg som tror de er uerstattelig og som går på jobb og smitter hele verden. Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg tatt en prat med deg og gitt klar beskjed at den type oppførsel tolereres ikke på arbeidsplassen. Folk som er smittsomme har ansvar til å holde seg hjemme så ikke alle andre blir smittet.

Anonymkode: 2bb3c...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De eneste gangene hvor jeg har ringt bossen og sagt at jeg er syk er når jeg har hatt migrene, ellers så pleier jeg alltid å dra på jobb selv med feber og omgangssyke.

Var en tidligere kollega av meg som ringte sjefen og sa at han var for syk til å gå på jobb, men samme dag så ble sjefen tipset av en nabo til denne karen som var for syk til å dra på jobb, og han la murstein hjemme hos seg selv iført arbeidstøy.

Anonymkode: 9bb27...256

Man drar ikke på jobb med omgangssyke. Med mindre man sitter totalt isolert på en kontor absolutt hele dagen 🤦‍♀️

Anonymkode: 8e6c7...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De eneste gangene hvor jeg har ringt bossen og sagt at jeg er syk er når jeg har hatt migrene, ellers så pleier jeg alltid å dra på jobb selv med feber og omgangssyke.

Var en tidligere kollega av meg som ringte sjefen og sa at han var for syk til å gå på jobb, men samme dag så ble sjefen tipset av en nabo til denne karen som var for syk til å dra på jobb, og han la murstein hjemme hos seg selv iført arbeidstøy.

Anonymkode: 9bb27...256

Da er du rett og slett en egoistisk idiot

Anonymkode: 7a2f6...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De eneste gangene hvor jeg har ringt bossen og sagt at jeg er syk er når jeg har hatt migrene, ellers så pleier jeg alltid å dra på jobb selv med feber og omgangssyke.

Var en tidligere kollega av meg som ringte sjefen og sa at han var for syk til å gå på jobb, men samme dag så ble sjefen tipset av en nabo til denne karen som var for syk til å dra på jobb, og han la murstein hjemme hos seg selv iført arbeidstøy.

Anonymkode: 9bb27...256

Tenker du at sjefen din setter pris på at du kommer på jobb og smitter kollegene dine? De kunne ha sluppet unna med utgiftene til en sykedag eller to for deg, men så kommer du og spyr på jobb og smitter fire andre, og så må de ut med penger for 8 dager, Idioti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

IA-avtale*

Anonymkode: 8e6c7...555

Knis. IS avtale. Da har du god avtale på jobb. Ingen kødder med IS. 🤣

Anonymkode: d2fb3...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt idiotisk! Sånne som deg som tror de er uerstattelig og som går på jobb og smitter hele verden. Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg tatt en prat med deg og gitt klar beskjed at den type oppførsel tolereres ikke på arbeidsplassen. Folk som er smittsomme har ansvar til å holde seg hjemme så ikke alle andre blir smittet.

Anonymkode: 2bb3c...1d3

Rull inn a. Klart man kan gå på jobb om man har en jobb hvor man ikke må omgås andre. Mye hysteriske folk. Hadde jeg vært sjefen din..... du blir neppe leder med slik holdning. 

Anonymkode: d2fb3...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...