Gå til innhold

Prøver igjen... dere med peiling på høyt blodtrykk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde en måling hos fastlegen idag på 117 undertrykk. Var kjempe stresset under måling, har alltid vært det. Tar meg en tur på legevakta hvor jeg roet meg litt og fikk da en måling på 99. Ny legetime i beg av april, men jeg er nå selvfølgelig redd og bekymret noe som ikke akkurat hjelper på blodtrykket.

Noen her som får selv så høye verdier hos legen og har ellers noenlunde normalt blodtrykk. 

Anonymkode: 2e832...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde legen ment at det var farlig, så hadde du ikke måtte vente helt til april for ny time. Det er ganske vanlig at blodtrykket stiger når man er hos lege.  Mitt er og noren ganger litt høyere da, spesielt når jeg hadde undersøkelse på sykehuset.

Anonymkode: 2c525...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig og kalles "hvit frakk trykk"... 

 

Dersom du har høyt trykk er det en del du kan gjøre selv.... Mosjon, frukt og grønt, mager mat, og mindre salt. Og selvsagt røyking. 

I vurderingen av blodtrykket ditt i april, vil det gjøres en totalvurdering for dine risikofaktorer. 

Jeg har et eget apparat hjemme jeg. Koster ikke mye på apotek. Kjøp deg ett, og mål jevnlig over noen dager. Er det generelt høyt hadde jeg ringt igjen. Da kan du i tillegg si du føler litt trykk i brystet, så er det ledig time til deg på dagen 😃  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Det er veldig vanlig og kalles "hvit frakk trykk"... 

 

Dersom du har høyt trykk er det en del du kan gjøre selv.... Mosjon, frukt og grønt, mager mat, og mindre salt. Og selvsagt røyking. 

I vurderingen av blodtrykket ditt i april, vil det gjøres en totalvurdering for dine risikofaktorer. 

Jeg har et eget apparat hjemme jeg. Koster ikke mye på apotek. Kjøp deg ett, og mål jevnlig over noen dager. Er det generelt høyt hadde jeg ringt igjen. Da kan du i tillegg si du føler litt trykk i brystet, så er det ledig time til deg på dagen 😃  

Trener tre dager i uka, og er veldig bevist på sunn mat. 
Har nå bestemt meg for å kjøpe en blodtrykksmåling og prøve å måle selv hjemme. Håper bare jeg ikke får sånn oppheng som gjør at jeg måler hele tiden🙈

Anonymkode: 2e832...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trener tre dager i uka, og er veldig bevist på sunn mat. 
Har nå bestemt meg for å kjøpe en blodtrykksmåling og prøve å måle selv hjemme. Håper bare jeg ikke får sånn oppheng som gjør at jeg måler hele tiden🙈

Anonymkode: 2e832...815

Nei det må du ikke gjøre. Mål morgen og kveld, aldri ellers. Det klarer du. Et blodtrykk varierer mye iløpet av en dag. 

Men husk at et høyt blodtrykk en kort periode er ikke farlig. Dersom du nå ser en jevnt over for høy måling tar du kontakt med legen igjen. Og ikke mål før du kjenner at puls og pust er rolig. Dersom du sliter med helseangst, noe det kan virke litt som- vil det også påvirke deg. 

Pust ut, dette går så bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Eliseflisa skrev:

Nei det må du ikke gjøre. Mål morgen og kveld, aldri ellers. Det klarer du. Et blodtrykk varierer mye iløpet av en dag. 

Men husk at et høyt blodtrykk en kort periode er ikke farlig. Dersom du nå ser en jevnt over for høy måling tar du kontakt med legen igjen. Og ikke mål før du kjenner at puls og pust er rolig. Dersom du sliter med helseangst, noe det kan virke litt som- vil det også påvirke deg. 

Pust ut, dette går så bra

Tusen takk for oppmuntrende svar🤗

Anonymkode: 2e832...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjoner, spis sunt og pass på vekta. Og for all del.... unngå stress, kanskje trykket ditt skyldes angst/nervøsitet ?   117 var høyt, men ikke faretruende så sant det ikke er konstant.  Men trening/mosjon hjelper mot uro/angst også, så helsegevinsten er stor

Anonymkode: 1f048...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mosjoner, spis sunt og pass på vekta. Og for all del.... unngå stress, kanskje trykket ditt skyldes angst/nervøsitet ?   117 var høyt, men ikke faretruende så sant det ikke er konstant.  Men trening/mosjon hjelper mot uro/angst også, så helsegevinsten er stor

Anonymkode: 1f048...634

Da fortsetter jeg treningen. Ble litt bekymret for at det kanskje var farlig å trene med så høyt blodtrykk, men da skjønner jeg at det bare er bra.

Anonymkode: 2e832...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde en måling hos fastlegen idag på 117 undertrykk. Var kjempe stresset under måling, har alltid vært det. Tar meg en tur på legevakta hvor jeg roet meg litt og fikk da en måling på 99. Ny legetime i beg av april, men jeg er nå selvfølgelig redd og bekymret noe som ikke akkurat hjelper på blodtrykket.

Noen her som får selv så høye verdier hos legen og har ellers noenlunde normalt blodtrykk. 

Anonymkode: 2e832...815

Var du ikke fornøyd med svarene i den første tråden din? Angst for blodtrykket høres meget spesielt ut. Kanskje du burde fått hjelp til å kvitte deg med angsten i stedet? 

Og det med eget apparat... Hva i alle dager er vitsen med det? Hvorfor skal du sitte hjemme å konstant sjekke eget blodtrykk? Det høres jo ikke friskt ut... 

Anonymkode: 40d6a...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...