Gå til innhold

Nå er jeg redd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort... slitt med angst for å måle blodtrykk i mange år. Får høye verdier i målesituasjoner og som regel går det ned når jeg roer meg. Har allikevel gått på medisiner. Var hos legen istad og målte og fikk 170/117, gikk ned til 104 i undertrykk etter noen målinger. Blir sendt hjem med beskjed om å komme i beg av april samtidig som legen sier at det er farlig høyt. 
Nå sitter jeg litt sånn overlatt til frykten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Dra til privatklinikk ( som koster masse) for å få second opinion, dra til legevakta, kjøpe en blodtrykksmåler og måle selv ( selv om det vil kreve mye av meg, gjort det før og da bare måler jeg og måler), eller rett og slett roe meg ned i håp at det roer seg.

Ikke noe gøy og føle seg utrygg og redd, hjelper ikke på blodtrykket.

Noen med noen gode råd til meg?

Anonymkode: 1bbcc...1a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lang historie kort... slitt med angst for å måle blodtrykk i mange år. Får høye verdier i målesituasjoner og som regel går det ned når jeg roer meg. Har allikevel gått på medisiner. Var hos legen istad og målte og fikk 170/117, gikk ned til 104 i undertrykk etter noen målinger. Blir sendt hjem med beskjed om å komme i beg av april samtidig som legen sier at det er farlig høyt. 
Nå sitter jeg litt sånn overlatt til frykten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Dra til privatklinikk ( som koster masse) for å få second opinion, dra til legevakta, kjøpe en blodtrykksmåler og måle selv ( selv om det vil kreve mye av meg, gjort det før og da bare måler jeg og måler), eller rett og slett roe meg ned i håp at det roer seg.

Ikke noe gøy og føle seg utrygg og redd, hjelper ikke på blodtrykket.

Noen med noen gode råd til meg?

Slutte å vurdere om du skal måle mer og oftere, i alle fall. Hva tenker du å gjøre dersom de tallene ikke går ned? Måle en gang til? 

Kom deg på trening. God fysisk form hjelper.

Anonymkode: 6e496...e36

Skrevet

De måler blodtrykket på apoteket. Prøv å måle der, kanskje det går bedre 

Anonymkode: 67590...035

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Slutte å vurdere om du skal måle mer og oftere, i alle fall. Hva tenker du å gjøre dersom de tallene ikke går ned? Måle en gang til? 

Kom deg på trening. God fysisk form hjelper.

Du jeg trener tre ganger i uka, spiser sunt, drikker/ røyker ikke.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du jeg trener tre ganger i uka, spiser sunt, drikker/ røyker ikke.

Så mål blodtrykket mer da. Det hjelper sikkert bedre.

Skrevet

Kontortrykk er en kjent begrep. Dersom du etter aprilmåling også har høyt trykk kan du be om å få 24-timers måling.

Anonymkode: 92f42...61d

Skrevet

Siste måling nå er på 99 i undertrykk/ fra 117. Håper virkelig at dette bare er meg som stresspåvirker det og at det egentlig ikke er så høyt. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siste måling nå er på 99 i undertrykk/ fra 117. Håper virkelig at dette bare er meg som stresspåvirker det og at det egentlig ikke er så høyt. 

Har du målt det igjen nå? Du gjør tydeligvis ikke noe for å prøve å slappe av og påvirke det positivt i hvert fall.

Anonymkode: 0b2f0...e05

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du målt det igjen nå? Du gjør tydeligvis ikke noe for å prøve å slappe av og påvirke det positivt i hvert fall.

Det som funker best for meg er å møte frykten og utsette meg for målinger. Det er da den pleier å gå ned. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som funker best for meg er å møte frykten og utsette meg for målinger. Det er da den pleier å gå ned. 

Hvis dette er noe som skjer stadig vekk, så synes jeg at det høres ut som om det fungerer dårlig

Skrevet

Hva er du så redd for? Noen høye øyeblikksmålinger er ikke farlig. Og har du høyt blodtrykk får du medisiner for det. 
Ubehandlet høyt blodtrykk er farlig over ÅR.  Høyt blodtrykk utløst av stress er helt naturlig og ikke farlig! Slapp av! 

Anonymkode: eea2d...d8a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er du så redd for? Noen høye øyeblikksmålinger er ikke farlig. Og har du høyt blodtrykk får du medisiner for det. 
Ubehandlet høyt blodtrykk er farlig over ÅR.  Høyt blodtrykk utløst av stress er helt naturlig og ikke farlig! Slapp av! 

Hun vil ikke høre på det, så hun lagde en ny tråd

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun vil ikke høre på det, så hun lagde en ny tråd

Utrolig negativ holdning du har, plager dette deg så trenger du ikke å svare. Jeg gjorde historien kort så du vet ingenting om meg og kanskje bakgrunnen for denne angsten. Den nye tråden handler kun om at jeg ønsket flere svar. Og det å måle selv hjemme og bli fortrolig med apparatet var legens sterke anbefaling. Hørt om eksponering i behandling av angst?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Tar det til meg. 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke sånn ut. 

Anonymkode: 43986...d76

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke sånn ut. 

Anonymkode: 43986...d76

Du gir deg ikke, slapp av nå🙈

Skrevet

Hvis legen mener det er trygt å vente til april, er det det 😊

Hvis du har angst (som også er en sykdom), bestiller du time hos legen for å få hjelp med angsten din. 

Anonymkode: 0aa13...2b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...