Gå til innhold

Dere med sterk/ekstrem glutenallergi/intoleranse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere med fødselsdager etc.? Når det alltid serveres boller og kaker med gluten, og poden har badet i gluten. Da får man jo masse gluten med hjem. 

Anonymkode: 57b56...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guttungen har ikke glutenallergi men cøliaki. Bursdager har da aldri vært noe problem, de bader da ikke i gluten. Nesten alle han har vært hos har laget en kake som er glutenfri, resten som vanlig. Selv om andre spiser gluten er det da ingen fare for at dette blir med oss hjem, å tenke det er å lage problemer ut av noe som ikke er et problem.

Anonymkode: b0af0...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki, og blir ganske dårlig om jeg får i meg gluten. Men jeg tåler da at andre spiser det ved siden av meg. Man må få glutenet i TARMEN for å reagere på det.

Anonymkode: 058e7...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har cøliaki, og blir ganske dårlig om jeg får i meg gluten. Men jeg tåler da at andre spiser det ved siden av meg. Man må få glutenet i TARMEN for å reagere på det.

Anonymkode: 058e7...e7b

Men hva med de med coliaki som reagerer på melstøv da?

Anonymkode: 177c1...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva med de med coliaki som reagerer på melstøv da?

Anonymkode: 177c1...7d3

Jeg reagerer om jeg er i rommet mens andre bruker hvetemel. At noen baker i sitt hjem, og tar med f.eks en ferdig kake går helt fint. En kake støver jo ikke, sånn som rent hvetemel gjør. 

Anonymkode: aff38...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva med de med coliaki som reagerer på melstøv da?

Anonymkode: 177c1...7d3

Det skal veldig mye til for at den som sitter ved siden av deg griser så mye at glutenen hopper opp i maten eller inn i munnen. Hender vi setter guttungen på enden av bordet hvis vi spiser noe som smuler og sprutet mye, men kake er ikke en slik ting.

Anonymkode: b0af0...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har cøliaki, og blir ganske dårlig om jeg får i meg gluten. Men jeg tåler da at andre spiser det ved siden av meg. Man må få glutenet i TARMEN for å reagere på det.

Anonymkode: 058e7...e7b

Du får jo det om ungen setter seg på kjøkkenet, og tar på benken, hvor du tar etterpå før du eter maten din

Anonymkode: 57b56...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får jo det om ungen setter seg på kjøkkenet, og tar på benken, hvor du tar etterpå før du eter maten din

Anonymkode: 57b56...962

Har man cøliaki lærer men fort visse forholdsregler, så slikt er i praksis ett ikke-problem.

Anonymkode: b0af0...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke verre enn å bedrive bitte litt hygiene og renhold. Nå er det tenåringen som har cøliaki her i hus, men både han og vi vet at alt må være rent før vi kan lage mat han skal ha. Han også en egen krok på kjøkkenet som er glutenfri sone med egen brødrister osv. Vi har en egen skuff med glutenholdig mel og pasta osv. Hadde vi hatt en småunge som kom hjem full av kakesmuler osv, hadde ungen blitt kledd av, dusjet og fått nye klær på, uavhengig av cøliaki i hus. Ellers er det jo brødsmuler og sånt i huset vårt, alle andre spiser vanlig mat.

Min sønn blir fort dårlig, og veldig dårlig, men det går fort over også. Han jobber litt i en matbutikk og kan ikke håndtere mel og bakverk, men alt annet. Han prøvde en gang å sette på plass hvetemel hvor det da gikk hull i en pose og melstøvet stod som en sky. To timer senere hang han over toalettet og tilkalte elgen med intens styrke, så etter det har han sluppet unna. 

Anonymkode: 29dc7...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...