Gå til innhold

ansatt får ikke pause på jobb. Barnehage.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er litt usikker på hva som er reglene her.. men leser i arbeidsmiljøloven at om man har en arbeidstid som er mere enn 5,5 timer, så har man rett på en hvilepause.

men jeg kjenner ei som ikke får pause på sin arbeidsplass i det hele tatt.. ikke noen dager. hun jobber 7,5 timer hver dag i barnehage, og får aldri pause. Har de rett på å holde den tilbake hver dag? Er det noen som vet hva som er reglene?

Anonymkode: cdc58...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan vel jobbe 8 timer med pause og velge å jobbe 7.5 å gå hjem før ! Hu spiser vel med barna. Tar hun 30 minutter pause jobber hun jo bare 7 timer og får betalt for 7

Anonymkode: 565fb...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

hun har betalt pause ja. Altså hun får betalt for 7,5 timer. 

 

Anonymkode: cdc58...443

Er det ingen av de andre heller som får pause? Hva er grunnen til at hun ikke får pause?

Anonymkode: ab228...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt har man rett på 30 min pause selv om man jobber 7,5 og har betalt lunsj. Jeg har jobbet 7,5-timers dager i mange år, både i barneverntjenesten og psykiatrien, og «alltid» hatt lunsjpause. (Noen dager er det krise, og man hiver i seg et knekkebrød løpende mellom akuttsituasjonene, men ellers...)

Grunnen til betalt lunsj er at man må være tilgjengelig i pausen, og man må ta pausen «når det passer». Man kan ikke forlate arbeidsplassen og man må «rykke ut» om det er noe. Rykke ut kan f.eks. bety å ta telefonen, avklare en hendelse eller andre akutte situasjoner som krever full bemanning. 

Anonymkode: 6212f...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som jobber med småbarna har automatisk pause opptil 1 time. men de andre som jobber med store har ingen pauser. MEN de som har fast stilling der får gå kl 13 på fredager som en kompensasjon for at de ikke får tatt pausene sine. Det vil si, den som har tidligvakt på en fredag får gå 2 timer tidligere enn vanlig.

men hun venninnen min jobber også 100% der, men jobber i 1 års vikariat, hun får ingenting. 

grunnen vet jeg ikke.. det jeg vet er at etter at 2 åringene er lagt er det igjen 9 store barn på hennes avdeling, og 3 voksne.. og hun får ikke gå å ta seg 10 minutter en gang. Og det forstår jeg ikke helt.

trodde kanskje man hadde noen rettigheter her. Men jeg kjenner ikke til dette så godt. Så prøver derfor å spørre om noen vet. Dette er en Løvemamma som står på mye i sin hverdag med sine egne barn og jobber godt og står på i barnehagen sin.. Ser noen ganger at hun er helt utbrendt.. Skulle så gjerne ha hjulpet henne, får helt vondt av å se henne så sliten. Noen ganger så hjelper det å få satt seg ned i ro i 20 minutter før man begynner på igjen.

 Jeg får jo ikke gjort så mye, men kanskje jeg i det minste kunne høre med dere om noen vet hva man har rett på. Kanskje noen av dere er med i fagforeningen og sitter på litt informasjon. :)

Anonymkode: cdc58...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke forutsetningen for betalt pause at en ikke skal ha pause. Det betyr bare at en skal være tilgjengelig i pausen og fleksibel om det er krise. En kan også gå tidligere om en ikke har fått pause, så om hun aldri får pause tolker arbeidsgiver avtalen feil og tillitsvalgte bør ta grep.

Anonymkode: 3d193...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

de som jobber med småbarna har automatisk pause opptil 1 time. men de andre som jobber med store har ingen pauser. MEN de som har fast stilling der får gå kl 13 på fredager som en kompensasjon for at de ikke får tatt pausene sine. Det vil si, den som har tidligvakt på en fredag får gå 2 timer tidligere enn vanlig.

men hun venninnen min jobber også 100% der, men jobber i 1 års vikariat, hun får ingenting. 

grunnen vet jeg ikke.. det jeg vet er at etter at 2 åringene er lagt er det igjen 9 store barn på hennes avdeling, og 3 voksne.. og hun får ikke gå å ta seg 10 minutter en gang. Og det forstår jeg ikke helt.

trodde kanskje man hadde noen rettigheter her. Men jeg kjenner ikke til dette så godt. Så prøver derfor å spørre om noen vet. Dette er en Løvemamma som står på mye i sin hverdag med sine egne barn og jobber godt og står på i barnehagen sin.. Ser noen ganger at hun er helt utbrendt.. Skulle så gjerne ha hjulpet henne, får helt vondt av å se henne så sliten. Noen ganger så hjelper det å få satt seg ned i ro i 20 minutter før man begynner på igjen.

 Jeg får jo ikke gjort så mye, men kanskje jeg i det minste kunne høre med dere om noen vet hva man har rett på. Kanskje noen av dere er med i fagforeningen og sitter på litt informasjon. :)

Anonymkode: cdc58...443

Hmm, det høres jo helt  horribelt ut, det er jo ren og skjær utnytting, spesielt av vikarer. Mange barnehager har betalt pause siden man ikke alltid får tatt pausen som man skal, men det skal jo være et unntak. Skal man kunne gjøre en god jobb, så trenger man en pause. Jeg synes det er helt utrolig at en hel avdeling går med på dette, men det høres ut som om de faste meler sin egen kake her, helt uten tanke for de andre.

Man har jo krav på pause når man jobber  over 5 timer, så da mener jeg at hun i det minste kan si at hun vil jobbe 8 timer og ha en halv time pause-

Anonymkode: ab228...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man har betalt pause, er jo ikke fordi man IKKE kan ta pause, men fordi man må være tilgjengelig på arbeidsplassen i tilfelle krise. Dvs. hun kan ikke dra bort fra barnehagen i en halv time. Men selvfølgelig har hun rett på pause!!! 

Anonymkode: d5ab3...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man mer en 5,5 timer har nan krav på pause. Det står imidlertid ingenting I loven om hvor lang pausen skal være eller om nan skal gan en, lang sammenhengende pause.
 

Betalt  pause handler om to ting, muligheten til å ta uavbrutte pauser og om det finnes pauserom  

pausen kan i Teorien tas på slutten av dagen, slik at man hår hjem tidligere. Mennesker mister jo pausen din egentlige funksjon. Pausen Jan imidlertid ikje flyttes til en annen dag, slik at nan samler opp «pausetid» fir å feks hå tidligere en dag i uka. 
 

Hvor lang pausen skal være og hvordan den skal organiseres skal fremkomme av arbeidsavtalen eller evt tariffavtalen. 

Anonymkode: 44134...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 7,5 time, altså betalt pause. Som oftest rekker jeg lunsj, men noen ganger må jeg avslutte den etter 15 minutter, eller jeg må forskyve den en time eller to. Jeg har pausen min men arbeidsgiver står fritt til å disponere når den blir. Funker fint for meg. Ikke alle synes det er OK men jeg synes det er greit siden jeg har barnehagebarn. En halv time mindre på jobb er en halv time mer med barna. 

Anonymkode: 1f44b...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal hun ha pause! Kontakt tillitsvalgt for fagforeningen og be dem ta saken. 

Anonymkode: db650...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...