Gå til innhold

Hvordan skal jeg vite om jeg produserer nok progesteron?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet 2 ganger tidligere, mistet da etterhverandre, og er nå gravid igjen.

Er 4 uker på vei, men fikk positiv test allerede for er par dager siden. Forventet mens er i morgen og jeg har skikkelig vondt i magen i dag😢 Dette gjør meg redd!

Fordi at jeg har sånn vondt i magen har jeg googlet litt i dag og kom da over en artikkel der det stod at om man produserer for lite progesteron så vil livmoren støte ut embryoet. 

Men hvordan vet jeg om jeg produserer nok progesteron? Har aldri tatt blodprøve for å sjekke dette før. Har hørt om noen som har brukt sånne progesteronkremer, men hvor får man tak i det? Er det farlig å ta progesterontilskudd om man ikke har behov for det?

Noen her som har erfaring med progesteron? 

Anonymkode: da522...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være at en gynekolog vil skrive det ut til deg siden du har mistet to ganger. Jeg fikk det etter å ha mistet tre ganger på rad. Blodprøver viste ingenting galt. Du kan jo prøve å få time på Volvat e.l. imorgen og spørre om å få det. Det finnes to typer, en heter crinone (krem) og en heter Lutinus (vagitorier). De brukes i begynnelsen av svangerskapet ved ivf og hos de som ikke produserer nok progesteron. Progesteron har noen bivirkninger, men er nok ikke farlig. Når det er sagt, det er veldig vanlig å ha skikkelig mensvondt i stsrten av svangerskapet selv om det går bra.

 

Lykke til! 

Anonymkode: cc6db...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta blodprøver, tror det er syklusdag 3 og 21 for å sjekke progesteron. Dette vet en gynekolog, men ikke så relevant nå som du er gravid.

Anonymkode: cc6db...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt være at en gynekolog vil skrive det ut til deg siden du har mistet to ganger. Jeg fikk det etter å ha mistet tre ganger på rad. Blodprøver viste ingenting galt. Du kan jo prøve å få time på Volvat e.l. imorgen og spørre om å få det. Det finnes to typer, en heter crinone (krem) og en heter Lutinus (vagitorier). De brukes i begynnelsen av svangerskapet ved ivf og hos de som ikke produserer nok progesteron. Progesteron har noen bivirkninger, men er nok ikke farlig. Når det er sagt, det er veldig vanlig å ha skikkelig mensvondt i stsrten av svangerskapet selv om det går bra.

 

Lykke til! 

Anonymkode: cc6db...b56

Takk for beroligende ord❤️ Jeg har hatt tett kontakt med både fastlege og gynekolog, men ingen av dem har nevnt progesteron. Måtte du spør om å få det selv? 

Ts

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ta blodprøver, tror det er syklusdag 3 og 21 for å sjekke progesteron. Dette vet en gynekolog, men ikke så relevant nå som du er gravid.

Anonymkode: cc6db...b56

Hm, vil det si at nå som jeg er 4 uker så er det for sent å begynne med progesteron?

Ts

Anonymkode: da522...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke for sent å begynne. Jeg spurte gynekologen selv om å få det og fikk det, men det er nok ikke alle som vil skrive det ut uten at de har et prøvesvar som sier at du trenger det. Bare spør! 🙂

Anonymkode: cc6db...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...