Gå til innhold

Hagefolk!


Himmel og hav

Anbefalte innlegg

Har dere sådd, eller skal dere så noe i år? 

Jeg sår hvert år med friskt mot, men det er ikke alltid det blir så mye greie på det. I år har jeg sådd tre sorter chili og skal så cherrytomater, dill, reddiker og muligens erteblomster. Like moro å se at ting spirer. Like kjedelig når noe plutselig klapper sammen og dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hopper rett inn i tråden - helt uten å kunne kalle meg hagefolk :D

Takk for at du minnet meg på at jeg må så paprika. Har forsøkt flere år, men er jo aaaaltfor sent ute hvert år. Det tar jo et halvt år før de bærer frukt, så jeg må faktisk forte meg! Jeg har kjøpt ulike frø til paprika tidligere, men de som fikk de absolutt sterkeste plantene og flere frukter (selv om de riktignok ikke var modne enda i oktober ;) ) var de jeg kjøpte i fjor. Dvs. jeg kjøpte økologiske spisspaprika på matbutikken og sådde noen av frøene fra disse.

Men ellers tror jeg at jeg skal vente litt med å så så mye enda, i hvert fall en måned. I fjor ble det liksom aldri noe av noe her jeg bor. Enten så frøs ting ihjel, eller de regnet ihjel. Og den eneste tørkeperioden med stekende sol som kom, de dagene var jeg så syk at jeg ikke greide å vatne. Tok effektivt livet av det meste, jeg og været, i fjor ;)

Men jeg følger tråden, for jeg har så lyst å få til litt mer i år :)

Hvor man bor i landet er vel også veldig avgjørende for når man starter?

Anonymkode: c0780...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og har sådd chili, tomat, sommerblomster i massevis på benken denne helgen.

Anonymkode: f4e4a...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal så tomat (hvis noen har funnet ut hvor man får kjøpt frø til Hundreds & Thousands skrik ut), agurk, og sukkererter. Har sådd ut litt vintersalat, skal så litt gulrøtter denne uka, og det er det. Får ikke til grønnsaker i hagen, så får se hva jeg gjør etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Direkte skrev:

Skal så tomat (hvis noen har funnet ut hvor man får kjøpt frø til Hundreds & Thousands skrik ut), agurk, og sukkererter. Har sådd ut litt vintersalat, skal så litt gulrøtter denne uka, og det er det. Får ikke til grønnsaker i hagen, så får se hva jeg gjør etterhvert. 

Prøvd på frøbibliotek, hvis du har det i nærheten?

Anonymkode: dd7af...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Direkte skrev:

Skal så tomat (hvis noen har funnet ut hvor man får kjøpt frø til Hundreds & Thousands skrik ut), agurk, og sukkererter. Har sådd ut litt vintersalat, skal så litt gulrøtter denne uka, og det er det. Får ikke til grønnsaker i hagen, så får se hva jeg gjør etterhvert. 

https://camillascountryliving.com/2020/01/07/froliste-tomater-2020/

Anonymkode: dd7af...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hopper rett inn i tråden - helt uten å kunne kalle meg hagefolk :D

Takk for at du minnet meg på at jeg må så paprika. Har forsøkt flere år, men er jo aaaaltfor sent ute hvert år. Det tar jo et halvt år før de bærer frukt, så jeg må faktisk forte meg! Jeg har kjøpt ulike frø til paprika tidligere, men de som fikk de absolutt sterkeste plantene og flere frukter (selv om de riktignok ikke var modne enda i oktober ;) ) var de jeg kjøpte i fjor. Dvs. jeg kjøpte økologiske spisspaprika på matbutikken og sådde noen av frøene fra disse.

Men ellers tror jeg at jeg skal vente litt med å så så mye enda, i hvert fall en måned. I fjor ble det liksom aldri noe av noe her jeg bor. Enten så frøs ting ihjel, eller de regnet ihjel. Og den eneste tørkeperioden med stekende sol som kom, de dagene var jeg så syk at jeg ikke greide å vatne. Tok effektivt livet av det meste, jeg og været, i fjor ;)

Men jeg følger tråden, for jeg har så lyst å få til litt mer i år :)

Hvor man bor i landet er vel også veldig avgjørende for når man starter?

Anonymkode: c0780...ff5

Jeg skal så tomater på samme måten som du skal så paprika i år. Finne en cherrytomat jeg synes er god, skjære den i skiver og legge den på jord. Kjenner noen som gjorde det med svært godt resultat i fjor. En av grunnene til at jeg dyrker chili er at de rekker å bli modne hos meg som ikke har skikkelig drivhus. Har prøvd paprika noen ganger, men sesongen er for kort til at de modner her jeg bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøvd på frøbibliotek, hvis du har det i nærheten?

Anonymkode: dd7af...a87

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips, har ikke tenkt på frøbank en gang! 

Og tusen takk for link! Skal lese meg gjennom hele listen, kanskje det blir flere! Sliter med at sone H3-H4 med litt dårlige solforhold uten oppvarmet drivhus blir litt vanskelig for tomat dyrking... Skulle egentlig ikke forkultivere i år, men vi får se hva som skjer nå 😛

Anonymkode: 86a53...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...