Gå til innhold

Har fått hematom og er redd! Noen som har hatt det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 14+3. Har begynt å blø litt lyserosa og røde flekker... Fikk påvist en hematom på 3 cm bak morkaken i går. Legen trodde det kanskje kom av når morkaken vokste hadde den løsnet litt i kanten og skapt en blødning. Jeg fikk samtidig som blødningen magekramper (typ menssmerte) og har det enda...
 

Er dette farlig? Burde jeg ta noen forhåndsregler? 
Hva skjedde med dere som har opplevd det? Grunn til bekymring?

Anonymkode: 67ccd...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er i uke 14+3. Har begynt å blø litt lyserosa og røde flekker... Fikk påvist en hematom på 3 cm bak morkaken i går. Legen trodde det kanskje kom av når morkaken vokste hadde den løsnet litt i kanten og skapt en blødning. Jeg fikk samtidig som blødningen magekramper (typ menssmerte) og har det enda...
 

Er dette farlig? Burde jeg ta noen forhåndsregler? 
Hva skjedde med dere som har opplevd det? Grunn til bekymring?

Anonymkode: 67ccd...914

Hva sa legen til det da? De kan fint se dette på ultralyd på sykehuset,så ville evt fått jm til å henvise deg på føde.pol. Der vil du bli fulgt godt opp om det er mistanke om det. 
De trodde min morkake også var løs pga litt blødning,og fikk ul med en gang. Men hos meg var det polypp på livmorhalsen som ga blødning. 
Lykke til🤞🏼

Anonymkode: 786e9...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sa legen til det da? De kan fint se dette på ultralyd på sykehuset,så ville evt fått jm til å henvise deg på føde.pol. Der vil du bli fulgt godt opp om det er mistanke om det. 
De trodde min morkake også var løs pga litt blødning,og fikk ul med en gang. Men hos meg var det polypp på livmorhalsen som ga blødning. 
Lykke til🤞🏼

Anonymkode: 786e9...379

Legen tok full undersøkelse og fant en hematom på 3 cm bak morkaken med UL. Hun kunne ikke vite eksakt hvorfor jeg hadde en blødning, men hun gjettet at det var pga morkaken som hadde løsnet litt i hjørnet når den har vokst. Hun gjettet det siden blødningen lå bak morkaken. Var ikke snakk om å følge det mer opp... 🤷🏻‍♀️ Kunne forvente en større blødning hvis hemotomen tømte seg eller så absorberte kroppen det selv sa hun. Men jeg glemte å spørre om alt jeg lurte på.... Er dette farlig?

Anonymkode: 67ccd...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen tok full undersøkelse og fant en hematom på 3 cm bak morkaken med UL. Hun kunne ikke vite eksakt hvorfor jeg hadde en blødning, men hun gjettet at det var pga morkaken som hadde løsnet litt i hjørnet når den har vokst. Hun gjettet det siden blødningen lå bak morkaken. Var ikke snakk om å følge det mer opp... 🤷🏻‍♀️ Kunne forvente en større blødning hvis hemotomen tømte seg eller så absorberte kroppen det selv sa hun. Men jeg glemte å spørre om alt jeg lurte på.... Er dette farlig?

Anonymkode: 67ccd...914

De fortalte meg at det var normalt at morkaken kan løsne/bevege seg under svangerskapet. Men de sa at dette forekom tidlig i sv.skapet og at den festet seg stort sett igjen. Det som er farlig er om den løsner helt og gir kraftig blødning,så jeg ville nok bedt om en bedre om oppfølging rundt dette. 

Anonymkode: 786e9...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er farlig hvis morkaken løsner ja. Som regel kan den løsne i en kant uten at det oppstår noe mer problem. Problemer kan oppstå hvis det fortsetter å blø bak morkaken. Da kan vekten av blodet føre til at hele morkaken løsner. Det er ikke noe du kan gjøre for å forhindre det selv, men jeg vil forvente at de følger dette opp med flere ultralyder og tar det på alvor slik at du får god informasjon og vet hva som skjer og hva du burde gjøre/ikke gjøre fremover. De skal med andre ord ikke bare sende deg hjem og la deg sitte og lure og bekymre deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...