Gå til innhold

Astma. Problemer med å få opp slim. Ekle detaljer.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hatt astma i ti år. Bruker alvesco. Fungerer fint på den. Jeg har den siste tiden hatt en følelse av å ha en slimpropp i luftrøret som jeg ikke får opp. Noen ganger klarer jeg å hoste opp litt slimklumper. Dette er veldig faste klumper. Jeg får ofte kraftige brekninger, særlig morgen. Jeg har lyst å hoste men må noen ganger undertrykke det til jeg kan gå på do fordi lydene jeg lager er spy lyder, jeg er også redd for å kaste opp. I dag kastet jeg faktisk opp for første gang pga dette. Føler meg ikke dårlig ellers da. 
Jeg pleier å jogge og får alltid opp mye på løpeturer. Pga skade har jeg ikke løpt på fem måneder så føler nå at jeg har masse slim. Noen som har erfaring med dette? Kan det være jeg må ha en annen medisin i tillegg?

Skal be om henvisning til spesialist men vet det er laaaaaang venteliste. 

Anonymkode: c0145...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kunne fått bronkyl brusetabletter? Spør legen din! Eller evt på apoteket. Jeg tenker på at du må vite at det ikke blir interaksjon med de medisinene du allerede tar.

Anonymkode: adcab...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singulair/montelukast er veldig bra som tillegg til inhalasjonsmedisiner. I tillegg høres det ut som du kunne trenge å lære slimmobiliseringsteknikker. Fant en link her https://finnmarkssykehuset.no/behandlinger/pasientinformasjon/slimmobilisering

som du kan titte på, men anbefaler deg å ta kontakt med en fysioterapeut for å lære det ordentlig. Du kan sikkert google litt å finne mer andre steder. Støt er nyttig, men kanskje ikke så lett å lese seg til hvordan det gjøres.

Anonymkode: 78804...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Singulair/montelukast er veldig bra som tillegg til inhalasjonsmedisiner. I tillegg høres det ut som du kunne trenge å lære slimmobiliseringsteknikker. Fant en link her https://finnmarkssykehuset.no/behandlinger/pasientinformasjon/slimmobilisering

som du kan titte på, men anbefaler deg å ta kontakt med en fysioterapeut for å lære det ordentlig. Du kan sikkert google litt å finne mer andre steder. Støt er nyttig, men kanskje ikke så lett å lese seg til hvordan det gjøres.

Anonymkode: 78804...f41

Takk. Får bestille time hos legen. 

Anonymkode: c0145...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nå selv bestille time hos fysioterapeut. Har ellers god erfaring med å kombinere Ventolin og Atrovent. 

Anonymkode: 11872...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan nå selv bestille time hos fysioterapeut. Har ellers god erfaring med å kombinere Ventolin og Atrovent. 

Anonymkode: 11872...7d4

Jeg har ikke særlig effekt av ventoline. Lungelege sa jeg kom til å ha nytte av den, den har ikke betennelsesdempende eller hva det var i seg. 

Anonymkode: c0145...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Ventolin og Atrovent for å utvide luftveiene og få opp slim. Det er effektivt. Deretter Seretide som demper betennelse og slimproduksjon i luftveiene. Det er kombinasjonen som virker, og alle må tas morgen og kveld. 

Anonymkode: 11872...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har hatt veldig god nytte av fysio. Også tenker jeg du bør ha litt slimløsende og drikke godt :) Montelulast hjelper også godt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe slimløsende i hus heller nå. Drukket et par kopper urtete og forsøkt noen øvelser. Får ikke gjort alle pga skaden min. Fått opp litt slim nå og klumpen i halsen føles mindre. Får ringe legen og fysio i morgen. 
Blir jo litt redd når man bare spyr opp hele frokosten sånn uten videre. 

Anonymkode: c0145...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke noe slimløsende i hus heller nå. Drukket et par kopper urtete og forsøkt noen øvelser. Får ikke gjort alle pga skaden min. Fått opp litt slim nå og klumpen i halsen føles mindre. Får ringe legen og fysio i morgen. 
Blir jo litt redd når man bare spyr opp hele frokosten sånn uten videre. 

Anonymkode: c0145...c0c

Varm damp hjelper meg å løsne på slim, gjerne en veldig varm dusj.

Anonymkode: 6db23...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Singulair/montelukast er veldig bra som tillegg til inhalasjonsmedisiner. I tillegg høres det ut som du kunne trenge å lære slimmobiliseringsteknikker. Fant en link her https://finnmarkssykehuset.no/behandlinger/pasientinformasjon/slimmobilisering

som du kan titte på, men anbefaler deg å ta kontakt med en fysioterapeut for å lære det ordentlig. Du kan sikkert google litt å finne mer andre steder. Støt er nyttig, men kanskje ikke så lett å lese seg til hvordan det gjøres.

Anonymkode: 78804...f41

Støtter dette. Ingenting hjelper så godt med å få opp slimet som en slik Mini-pep blåsefløyte! Og ikke minst, du vil ikke bruke så mye krefter på å få opp slimet, ergo irriterer du heller ikke luftveiene like mye.

Kommunefysioterapeut bør ha tilgang på slike Mini-pep'er, og bør kunne vise deg det. Hvis kommunefysio ikke har det, be denne få tak i en fra nærmeste sykehus, de skal ha det.

Har du timiankrydder i hus (og tåler det), så virker det også slimløsende, så du kan lage deg en te av tørket timian, det vil også kunne hjelpe litt.

Anonymkode: b882f...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke noe slimløsende i hus heller nå. Drukket et par kopper urtete og forsøkt noen øvelser. Får ikke gjort alle pga skaden min. Fått opp litt slim nå og klumpen i halsen føles mindre. Får ringe legen og fysio i morgen. 
Blir jo litt redd når man bare spyr opp hele frokosten sånn uten videre. 

Anonymkode: c0145...c0c

Det skjer noen ganger hvis man slimer nok. Har fire astmatikere i hus her og det hender at de spyr opp. Ungene mine har faktisk nytte av vanlig slimløsende hostesaft i perioder i tillegg til ventoline / seretide/ saltvann på forstøver og montelukast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du kunne hatt nytte av  forstøverapparat til medisiner/saltvann også. Det kan søkes om, i hvert fall til barn. Hør med legen.

Anonymkode: 78804...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...