Gå til innhold

Har allerede eget hus alarm?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en del alarmselskap på døra. De hevder jeg er eneste i området uten alarm og at jeg er svært uansvarlig som ikke har alarm. Han ene skremte meg med at jeg var ansvarlig for at vi alle døde i egne senger ved brann. 
 

Blir litt satt ut. Men 4-500 er litt mye i måneden akkurat nå. Har huset fullt av brannvarslere. 

Anonymkode: 8425a...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som aggressiv markedsføring og det er trolig ulovlig.

Kontakt Forbrukerrådet mandag og diskuter saken med dem, de vil nok være interessert i hvilket selskap som driver slik!

Og nei, alle er ikke koblet opp mot slike selskaper. Huset jeg leier i har det. Nylig ble brannvarsleren i en av enhetene utløst - men ingen respons fra alarmselskapet. Samme har jeg opplevd flere steder jeg har leiet. Ene stedet jeg bodde måtte jeg ringe alarmselskapet etter halvannen time, for var umulig for oss å skru av alarmen selv. "Åja, men du skjønner, sjåføren vår fant ikke frem, så vi tenkte det sikkert ikke egentlig brant". Så tok det over en halv time etter dette igjen før de kom...

Mitt inntrykk er at dette er en bransje som tjener rått på folks frykt, men uten nødvendigvis å levere det de lover.

Anonymkode: 9d167...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den selgeren hadde jeg sendt en klage på!

Dersom det kommer flere selgere så husk at du ikke er forpliktet til å snakke med dem. Jeg ville bare avbrutt og bedt dem om å gå, og dersom de ikke hadde hørt hadde jeg hildt opp mobilen min og gitt de valget om de skulle gå nå, eller om jeg skulle ringe politiet å fortelle at det sto en selger på trappa mi og ikke ville gå, og at jeg opplevde situasjonen som truende.

Anonymkode: 2e4a8...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått en del alarmselskap på døra. De hevder jeg er eneste i området uten alarm og at jeg er svært uansvarlig som ikke har alarm. Han ene skremte meg med at jeg var ansvarlig for at vi alle døde i egne senger ved brann. 
 

Blir litt satt ut. Men 4-500 er litt mye i måneden akkurat nå. Har huset fullt av brannvarslere. 

Anonymkode: 8425a...9d0

Har ikke alarm. Kunne ikke falle meg inn å skaffe det heller, og dersom han argumenterer med brannsikkerhet, så er det falsk trygghet. Alarmsentralen sender ikke røykdykkere for å berge dere ut når det brenner, dere må jo selv våkne og komme dere ut. Så i den forstand er en bråkete røykvarsler like effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Har ikke alarm. Kunne ikke falle meg inn å skaffe det heller, og dersom han argumenterer med brannsikkerhet, så er det falsk trygghet. Alarmsentralen sender ikke røykdykkere for å berge dere ut når det brenner, dere må jo selv våkne og komme dere ut. Så i den forstand er en bråkete røykvarsler like effektiv.

De ringer brannvesen, da...

Anonymkode: bb6bb...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Har ikke alarm. Kunne ikke falle meg inn å skaffe det heller, og dersom han argumenterer med brannsikkerhet, så er det falsk trygghet. Alarmsentralen sender ikke røykdykkere for å berge dere ut når det brenner, dere må jo selv våkne og komme dere ut. Så i den forstand er en bråkete røykvarsler like effektiv.

De ringer jo brannvesenet da. Og de ringer de som bor i huset til de får svar fra noen, det kan også vekke noen. Og alle røykvarslerne er seriekoblet og bråker så himla mye at umulig å ikke vokne av de. Mye bedre enn de som er kjøpt ellers. 
 

Men viktigste grunnen for alarm er vel innbruddsforebygging. Klart de velger seg ut hus uten alarm først. 

Anonymkode: 112b1...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De ringer jo brannvesenet da. Og de ringer de som bor i huset til de får svar fra noen, det kan også vekke noen. Og alle røykvarslerne er seriekoblet og bråker så himla mye at umulig å ikke vokne av de. Mye bedre enn de som er kjøpt ellers. 
 

Men viktigste grunnen for alarm er vel innbruddsforebygging. Klart de velger seg ut hus uten alarm først. 

Anonymkode: 112b1...47b

-våkne-

Anonymkode: 112b1...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De påstod det da de kom her også, men vi kjenner tilfeldigvis de fleste i nabolaget og vet at under halvparten har alarm. Vi valgte å skaffe oss alarm likevel, men fra et annet selskap.

Anonymkode: 8e6df...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De ringer jo brannvesenet da. Og de ringer de som bor i huset til de får svar fra noen, det kan også vekke noen. Og alle røykvarslerne er seriekoblet og bråker så himla mye at umulig å ikke vokne av de. Mye bedre enn de som er kjøpt ellers. 
 

Men viktigste grunnen for alarm er vel innbruddsforebygging. Klart de velger seg ut hus uten alarm først. 

Anonymkode: 112b1...47b

Dersom innbruddsfare var et problem, ja, da ville jeg muligens vurdert det. Men selgeren som ble beskrevet her, brukte jo brannfare som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pashla skrev:

Dersom innbruddsfare var et problem, ja, da ville jeg muligens vurdert det. Men selgeren som ble beskrevet her, brukte jo brannfare som eksempel.

Ja, men du kalte det falsk trygghet også mtp brann, det er det jo ikke. Det er jo litt mer enn bare en røykvarsler liksom. 
 

Og hvor er det man ikke står i fare for innbrudd nå til dags da?

Anonymkode: 112b1...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men du kalte det falsk trygghet også mtp brann, det er det jo ikke. Det er jo litt mer enn bare en røykvarsler liksom. 
 

Og hvor er det man ikke står i fare for innbrudd nå til dags da?

Anonymkode: 112b1...47b

Det er falsk trygghet hvis argumentet var at de ville dø i sine senger. Det vil de uansett, hvis ikke røykvarsleren vekker dem.

Innbruddsfaren er liten i det meste av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også nylig fått en selger på døra. Absolutt ingenting å utsette på selgeren, men er litt betenkt likevel. Vi bor landlig til så innbruddsfaren er vel heller liten, men i fht brannvarsling vurderer jeg det. De setter opp 2 eller 3 trådløse kamera de kan koble seg på dersom alarmen går og de ikke får svar hos oss. Synes det høres litt betryggende ut samtidig som at jeg er skeptisk til at noen skal kunne se inn i huset vårt "når som helst". Jeg vet at de ikke har lov, men man vet jo aldri hvem som gjør det likevel. Eller hvor lett det er å hacke kameraene. 

Anonymkode: d1f91...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alarm med kamera som tar bilder når alarmen går, sånn at brannvesenet kommer om det viser røyk. De er dog veldig trege med å ringe oss om alarmen går. 3 ganger har jeg mått ringe de. En gang gikk alarmen fordi barnet gjorde noe feil. Da hadde hun rukket å gå til naboen, forklare hva som skjedde, naboen ringte meg og sa fra at alarmen gikk og at barnet var der og så ringe selskapet meg....

Anonymkode: 2985d...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Det er falsk trygghet hvis argumentet var at de ville dø i sine senger. Det vil de uansett, hvis ikke røykvarsleren vekker dem.

Innbruddsfaren er liten i det meste av Norge.

Men altså, det er jo derfor de skaffer alarm da, for nettopp å bli vekket av den ved brann..?

Og hvor i Norge bor du? Østlandet rundt Oslo er meget utsatt for inbrudd, spesielt i ferietider. Kanskje du bør lese en avis eller to? 

Anonymkode: 112b1...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt ifra om flere alarmselgere som går over streken. Virker som alle går på samme kurs også for det er samme regla vi får servert hver gang.

Vi har satt opp eget system som vi eier og administrerer selv. Har røykdetektor i alle rom pluss noen PIR-detektorer og dør- og vinduskontakter. Det blir fort dyrt å ha tilsvarende antall hos et alarmselskap da man betaler en viss sum pr detektor pr måned. Vi betaler kun 30 kr i mnd for SIM-kort som blir backup i tilfelle nettverkstilgangen svikter. Påbeløper noen kr i mnd på datatrafikk når nettet er nede. 

Anonymkode: eab43...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, det er jo derfor de skaffer alarm da, for nettopp å bli vekket av den ved brann..?

Og hvor i Norge bor du? Østlandet rundt Oslo er meget utsatt for inbrudd, spesielt i ferietider. Kanskje du bør lese en avis eller to? 

Anonymkode: 112b1...47b

Men vanlige seriekoblede røykvarslere med optiske og ikoniske sensorer, slik vi har her, vil jo også vekke deg. Vi har 8 røykvarslere i huset. 
 

Ikke alle bor på sentrale Østlandet. 

Anonymkode: e14dd...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men vanlige seriekoblede røykvarslere med optiske og ikoniske sensorer, slik vi har her, vil jo også vekke deg. Vi har 8 røykvarslere i huset. 
 

Ikke alle bor på sentrale Østlandet. 

Anonymkode: e14dd...add

Ioniske, skulle det være. 

Anonymkode: e14dd...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også nylig fått en selger på døra. Absolutt ingenting å utsette på selgeren, men er litt betenkt likevel. Vi bor landlig til så innbruddsfaren er vel heller liten, men i fht brannvarsling vurderer jeg det. De setter opp 2 eller 3 trådløse kamera de kan koble seg på dersom alarmen går og de ikke får svar hos oss. Synes det høres litt betryggende ut samtidig som at jeg er skeptisk til at noen skal kunne se inn i huset vårt "når som helst". Jeg vet at de ikke har lov, men man vet jo aldri hvem som gjør det likevel. Eller hvor lett det er å hacke kameraene. 

Anonymkode: d1f91...27a

Dette hadde jeg vært veldig skeptisk til. Det er lettere enn du tror å hacke seg inn på slike kameraer. Og utro tjenere finnes over alt. 

Anonymkode: 90803...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ringer jo brannvesenet da. Og de ringer de som bor i huset til de får svar fra noen, det kan også vekke noen. Og alle røykvarslerne er seriekoblet og bråker så himla mye at umulig å ikke vokne av de. Mye bedre enn de som er kjøpt ellers. 
 

Men viktigste grunnen for alarm er vel innbruddsforebygging. Klart de velger seg ut hus uten alarm først. 

Anonymkode: 112b1...47b

Vi har ikke alarm, men seriekoblede røykvarslere. Bråket noe helt infernalsk når de setter i gang.

Og ang. innbruddstyver og alarm. De driter i det. De bryter seg inn uansett. De vet det tar minst 30 minutter for vekterne å komme seg dit, hvis de i det hele tatt gidder å komme. 
Alarm er bortkasta penger. Vi fikk det koblet ned da vi flyttet i nytt hus. 

Anonymkode: 927e2...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, det er jo derfor de skaffer alarm da, for nettopp å bli vekket av den ved brann..?

Og hvor i Norge bor du? Østlandet rundt Oslo er meget utsatt for inbrudd, spesielt i ferietider. Kanskje du bør lese en avis eller to? 

Anonymkode: 112b1...47b

Tror du virkelig jeg skriver på et åpent forum hvor jeg bor? 🤣

I hovedinnlegget ble ikke innbrudd nevnt, og heller ikke hvor trådstarter bor. Jeg svarer på trådens innhold, gidder ikke spekulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vanlige seriekoblede røykvarslere med optiske og ikoniske sensorer, slik vi har her, vil jo også vekke deg. Vi har 8 røykvarslere i huset. 
 

Ikke alle bor på sentrale Østlandet. 

Anonymkode: e14dd...add

Det funker jo sikkert også, men man har jo ikke den direkte linken til brannvesenet via alarmselskapet da. 
 

Vet at ikke alle bor der, men Pashla påstod at det ikke var fare for innbrudd noe sted i Norge og det er jo direkte kunnskapsløst!

Anonymkode: 112b1...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...