Gå til innhold

Leke-observasjon hos Bup (utrede ADHD)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva finner de egentlig ut av? Jeg og far skal inn til bup hver vår gang med barnet. Et annet barn jeg vet om skal ha en type praktisk test som varer i 1,5 time. Men, de skal ikke lekeobserveres. Noen som vet hva den testen går ut på? Er noe aldersforskjell her, så går ut i fra at det er derfor det er litt ulike forløp og metoder. 

Anonymkode: 9a668...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Praktisk test på 1.5 time er sikkert generell evne-og modenhetstest wisc-v. Noen ganger har ppt tatt denne før de kommer til bup. Da tas den ikke på nytt, noen ganger kommer den senere i utvidet utredning. Det bør absolutt gjøres før evt diagnostisering. Tror rutinene bare er ulike. Jeg pleier å sette opp lekeobs på et rom uansett alder så leker jeg med de minste og spiller spill/snakker med de som er større. Dette er jo mest for å tilbringe litt tid og få sett barna litt i klinikk. 

Anonymkode: 702af...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tester barna er det da ikke sikkert jeg også vil sette opp observasjon da jeg får sett barna når vi tester 👍

Anonymkode: 702af...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det skal gjøres en observasjon i bhg, muligens to. Og barnet skal ha leke-observasjon med far og meg, hver sin gang. Deretter kan de si noe om hva de tenker (Hatt møte før leke-obs i tillegg).  Vi er i et pakkeforløp, så det skal ikke ta så lang tid å få svar/diagnose. Men, har skjønt de kan legge på mer tid ved behov.  Ppt har gjort et grundig forarbeid før henvisning til bup i vårt tilfelle. 

 

Takk for svar 👍🏼😊

Anonymkode: 9a668...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de observerer typiske trekk for adhd, som at de fort går lei av en aktivitet og vil bytte, blir distrahert av alt rundt seg, hvordan de sitter hvis de spiller (vår hopper opp og ned på stolen, sklir av den og opp igjen og tar minst 10 turer rundt om i rommet på bare en runde med vri-åtteren f.eks., hun er 10 år, så det er ikke vanlig), om de avbryter den som observerer midt i en setning, stadig bytter tema osv. 

Jeg jobber ikke på BUP, men er lærer. Selv jeg, som ikke er spesialutdannet, kan ofte sile ut elever med diverse bokstavdiagnoser etter bare 1-2 skoletimer fordi jeg etter hvert gjenkjenner trekkene så godt. En som er spesialutdannet vil sikkert se trekkene veldig tydelig gjennom en slik observasjon. 

Anonymkode: 77b57...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt er førskolebarn, men viser klare tegn på det man antar er ADHD. På leke-obs med meg fullførte han alt. Men, han var var veldig tydelig på at «nå var han ferdig», da han ville fort gå videre til neste pose og var innmari spent som var oppi den. 

 

Vi sjekker dette før skolen nå for å være litt føre var og tilrettelegge for god skolestart, om det viser seg at det er ADHD.

Anonymkode: 9a668...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I en utredning med et større barn ville man gjennomført en samtale, mens et såpass lite barn bør observeres i en setting det kjenner bedre. Masse leker og bedre plass vil gi barnet anledning til å vise seg «som det er». 

Sannsynligvis blir det jo også noe testing, det er vanskelig å stille en ADHD-diagnose uten. 

Anonymkode: 84fdd...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen min har vært gjennom både tester og lekeobservasjon. Men hva de fikk ut av det vet jeg ikke, vi har ikke fått noen tilbakemelding ennå.

Anonymkode: a9153...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min var til utredning for ADHD på bup, hadde de både samtaler og «lek». Lekingen var ofte ulike typer spill og litt annet (tegning, rollespill osv). Ut fra tilbakemeldingene vi fikk skjønte jeg at de så på konsentrasjonsevne, utholdenhet, distraksjon (de sendte for eksempel inn en annen voksen for å bare gi noen beskjeder til den voksne som var med han kun for å se hvor distrahert han ble av det), reaksjon på motgang, hvordan han taklet aktivitet han syntes var mindre gøy i utgangspunktet osv.

Anonymkode: de882...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...