Gå til innhold

Legen mener jeg bør bli ufør


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Legen min mener jeg bør søke om uføretrygd pga mine diagnoser. Han mener jeg ikke kan endre meg, og heller ikke bli særlig bedre i fremtiden.

Diagnosene er: Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Diagnose satt i barndommen

Uspesifisert utviklingsforstyrrelse av tale og språk (snakker greit, men har forståelsesvansker, skjønner ikke engelsk eller andre språk) 

Sosial angst

Har også kognitive evner under gjennomsnittet, dårlig hukommelse, språkforståelse og arbeidsminne blant annet.

Går idag på AAP, har ikke lyst til å bli uføretrygdet, og det virker ikke som om NAV mener jeg bør søke det. De tror de kan få meg i jobb, men med mine kommunikasjonsvansker er det ikke så mye å velge i. Jeg er ung og synes det er tåpent av legen å be meg søke ufør pga dette. 

Sosial angst kan bli kvitt og vansker med språk kan man vel bli kvitt/bli bedre av?? 

Kommer i hvertfall ikke til å søke ufør nå, bare fordi legen tror jeg ikke kan jobbe. 

Anonymkode: c4195...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør du for å bli friskere da?

selvfølgelig kan du bli kvitt sosial angst. Det krever aktiv behandling og sterk vilje. 
 

Språkforståelse kan til en viss grad trenes - lutt avhengig av hva som er årsaken. 

Anonymkode: 129e0...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol på deg selv! Selvsagt kan du klare å kobbe hvis du vil. Skaff deg en ny lege som kan jobbe med deg om målene dine. Det er flott å unngå ufør. Jeg tror på deg! 

Anonymkode: 222e8...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK. Takk for info. 

Anonymkode: 693f3...cb7

Bitre lille lus

Anonymkode: 222e8...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen råd men du skriver i hvert fall bedre norsk enn de fleste «friske» som vanker her inne. Språket og grammatikken og rettskrivingen er jo kjempebra. 
Håper det ordner seg. Klem. 

Anonymkode: 3ee08...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du for å bli friskere da?

selvfølgelig kan du bli kvitt sosial angst. Det krever aktiv behandling og sterk vilje. 
 

Språkforståelse kan til en viss grad trenes - lutt avhengig av hva som er årsaken. 

Anonymkode: 129e0...d51

Er ute blant folk daglig, så isolerer meg ikke. Har blitt vurdert at angsten ikke behøver behandling. Jeg prater litt med folk, tar telefoner og lignende selv om det er vanskelig. 

Aner ikke hva som er årsaken, men tror det er medfødt. Har i hvertfall hatt dette siden jeg var barn ifølge utredning. Tror forståelesvanskene kommer av den første diagnosen jeg nevnte. Håper man kan bli bedre av dette. En stor fordel å forstå litt engelsk når man er i jobb🙂

Har jobbet i butikk og sleit endel da det kom folk og snakket engelsk til meg. 

Anonymkode: c4195...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dessverre ingen råd men du skriver i hvert fall bedre norsk enn de fleste «friske» som vanker her inne. Språket og grammatikken og rettskrivingen er jo kjempebra. 
Håper det ordner seg. Klem. 

Anonymkode: 3ee08...0e9

Ja, jeg var god i norsk og alltid vært god i rettskriving da jeg gikk på skole. Men forståelsen av enkelte ord og helheten i språket har alltid vært et problem 🙂

Psykologen kaller dette store vansker med å forstå språk, kroppsspråk og sosiale koder. 

Anonymkode: c4195...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...