Gå til innhold

Jeg har aldri føle meg krenket


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt følelsen av at nå er jeg krenket. Hvordan klarer folk å bli krenket hele tiden?

Hvis jeg har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet har jeg engen gitt faen eller klapset til dem. Jeg sitter ikke å dveler ved det etterpå. 

Hvis noen snakker nedsettende om min nasjonalitet, så bryr jeg meg ikke, eller tenker at de er tullinger eller uvitende.

Dette var kun to eksempler for å illustrere.

Anonymkode: 7ab4c...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg er litt krenkemotstander, men hvis man skal benytte definisjonen av uttrykket krenket, så har jeg blitt det selv om jeg ikke føler meg krenket. Man må ikke føle seg krenket for å ha blitt det. 
 

For eksempel: jeg er alenemor. I venninnegjengen er jeg den eneste som er alenemor. De fleste tenker ikke over det, så noen ganger kommer det ut litt uttrykk som «hun drar alenemorkortet hver gang det er dugnad». Jeg vet jo at jeg har måttet si nei til dugnader fordi jeg er alene mer flere barn. Jeg føler meg ikke krenket, men jeg er jo blitt krenket likevel. Jeg vet at de ikke sikter til meg.

Anonymkode: e491c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Jeg er litt krenkemotstander, men hvis man skal benytte definisjonen av uttrykket krenket, så har jeg blitt det selv om jeg ikke føler meg krenket. Man må ikke føle seg krenket for å ha blitt det. 
 

For eksempel: jeg er alenemor. I venninnegjengen er jeg den eneste som er alenemor. De fleste tenker ikke over det, så noen ganger kommer det ut litt uttrykk som «hun drar alenemorkortet hver gang det er dugnad». Jeg vet jo at jeg har måttet si nei til dugnader fordi jeg er alene mer flere barn. Jeg føler meg ikke krenket, men jeg er jo blitt krenket likevel. Jeg vet at de ikke sikter til meg.

Anonymkode: e491c...7f0

Hvis du reagerer på den måten så blir du vel krenket? Jeg har vært borti det samme, og kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: 7ab4c...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du reagerer på den måten så blir du vel krenket? Jeg har vært borti det samme, og kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: 7ab4c...a4f

Reagerer på hvilken måte? 

Anonymkode: e491c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det, utallige ganger.

Jeg ble krenket da foreldrene til en mobber på skolen skjelte meg ut fordi jeg er imot mobbing. Ble også krenket da svigerfar spurte om jeg ville sitte på fanget hans (han var "morsom"), og da korpslederen på 50+ spurte om jeg ville sitte på fanget hans da jeg var tenåring. Jeg ble krenket da jentene i klassen fortalte til guttene i klassen hvordan jeg så ut naken i dusjen. Jeg har mange eksempler.

Anonymkode: 7d4b9...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det, utallige ganger.

Jeg ble krenket da foreldrene til en mobber på skolen skjelte meg ut fordi jeg er imot mobbing. Ble også krenket da svigerfar spurte om jeg ville sitte på fanget hans (han var "morsom"), og da korpslederen på 50+ spurte om jeg ville sitte på fanget hans da jeg var tenåring. Jeg ble krenket da jentene i klassen fortalte til guttene i klassen hvordan jeg så ut naken i dusjen. Jeg har mange eksempler.

Anonymkode: 7d4b9...d39

Ble du krenket da noen skjelte deg ut? Skjønner at man blir forbanna, men krenket?

Anonymkode: 934bf...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen har krenket deg, så er du KO heldig HI. Men det betyr jo ikke at man bare skal blåse av f eks grisete gubber som beføler kvinner. Det de gjør ER krenkende, selv om noen greier å overse det. Og jo mer samfunnet (og de berørte) overser det, desto mer godkjenner vi det og aksepterer det. Og da vil mer seriøst misbruk også gå under radaren.

Anonymkode: cf5d6...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hatt følelsen av at nå er jeg krenket. Hvordan klarer folk å bli krenket hele tiden?

Hvis jeg har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet har jeg engen gitt faen eller klapset til dem. Jeg sitter ikke å dveler ved det etterpå. 

Hvis noen snakker nedsettende om min nasjonalitet, så bryr jeg meg ikke, eller tenker at de er tullinger eller uvitende.

Dette var kun to eksempler for å illustrere.

Anonymkode: 7ab4c...a4f

Du burde jo være glad for å aldri ha havnet i en sånn situasjon, i stedet for å trykke ned de som har det.

Anonymkode: b1e9d...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du burde jo være glad for å aldri ha havnet i en sånn situasjon, i stedet for å trykke ned de som har det.

Anonymkode: b1e9d...e2e

Det er faktisk ikke riktig at vi «ukrenkbare» aldri har vært i situasjoner der vi har blitt gjort urett eller sett ned på. Det er bare det at vi opplever handlingen som et bevis på at gjerningspersonen er en dritt/latterlig/patetisk/kriminell heller enn at handlingen peker på meg - «jeg har blitt krenket». Vi har erkjent at verden er full av idioter, og at man bare er et offer for dem så lenge man aksepterer seg som offer. 

Anonymkode: f158e...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du burde jo være glad for å aldri ha havnet i en sånn situasjon, i stedet for å trykke ned de som har det.

Anonymkode: b1e9d...e2e

Har en følelse av at du føler deg krenket nå?

Anonymkode: c7fbc...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en følelse av at du føler deg krenket nå?

Anonymkode: c7fbc...1d2

Da er følelsene dine tydelig dårlig innstilt.

Anonymkode: b1e9d...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke riktig at vi «ukrenkbare» aldri har vært i situasjoner der vi har blitt gjort urett eller sett ned på. Det er bare det at vi opplever handlingen som et bevis på at gjerningspersonen er en dritt/latterlig/patetisk/kriminell heller enn at handlingen peker på meg - «jeg har blitt krenket». Vi har erkjent at verden er full av idioter, og at man bare er et offer for dem så lenge man aksepterer seg som offer. 

Anonymkode: f158e...4b9

Blame the victim

Anonymkode: b1e9d...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den nye trenden hos tøffedamene nå? Å skryte av at de ikke føler seg krenket?

Snodig ting å tøffe seg over.

Anonymkode: aea8f...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hatt følelsen av at nå er jeg krenket. Hvordan klarer folk å bli krenket hele tiden?

Hvis jeg har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet har jeg engen gitt faen eller klapset til dem. Jeg sitter ikke å dveler ved det etterpå. 

Hvis noen snakker nedsettende om min nasjonalitet, så bryr jeg meg ikke, eller tenker at de er tullinger eller uvitende.

Dette var kun to eksempler for å illustrere.

Anonymkode: 7ab4c...a4f

Dette er et tegn på at du er priviligert i livet. Hvis du hadde opplevd mye diskriminering eller tilhørte en minoritetsgruppe som opplever mye diskriminering ville du nok følt det ganske annerledes. 

Du får prise deg lykkelig over at du bor i et av verdens beste land hvor du opplever minimalt med motgang. Og så kan du kanskje prøve å huske at det finnes mange grupper som fremdeles opplever mye diskriminering og motgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke riktig at vi «ukrenkbare» aldri har vært i situasjoner der vi har blitt gjort urett eller sett ned på. Det er bare det at vi opplever handlingen som et bevis på at gjerningspersonen er en dritt/latterlig/patetisk/kriminell heller enn at handlingen peker på meg - «jeg har blitt krenket». Vi har erkjent at verden er full av idioter, og at man bare er et offer for dem så lenge man aksepterer seg som offer. 

Anonymkode: f158e...4b9

Du kan bli et offer likevel. Du kan f eks bli slått ned, ranet, voldtatt eller lignende, og ikke være i posisjon til å «klapse til ham». 


Men du trenger ikke omfavne en offerrolle etterpå, og holde fast i den i årevis. Dét er noe annet. Krenkelsen behøver ikke definere deg på livstid. Men ingen er garantert at de aldri vil bli et offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke riktig at vi «ukrenkbare» aldri har vært i situasjoner der vi har blitt gjort urett eller sett ned på. Det er bare det at vi opplever handlingen som et bevis på at gjerningspersonen er en dritt/latterlig/patetisk/kriminell heller enn at handlingen peker på meg - «jeg har blitt krenket». Vi har erkjent at verden er full av idioter, og at man bare er et offer for dem så lenge man aksepterer seg som offer. 

Anonymkode: f158e...4b9

Nemlig. Det er en ufattelig lang kø av damer uten ryggrad som nå vil fram og breke om at de er krenket - mens sannheten er at de mangler alt som gjør dem til annet enn offer i alle situasjoner og det passer dem helt utmerket å være svake.

Anonymkode: b66b2...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gratulerer, du er en idiot. 

Anonymkode: 690de...3ff

Man er idiot om man ikke hyler i kor om innbilte krenkelser? Man er idiot om man har trøkk nok til å ta igjen? Man er idiot om man mener at kvinner har et eget ansvar for å ikke framstå som ynkelige og omfavne hjelpeløshet som livsmodus, fordi det medfører en implisitt offer-rolle? Vel, vel.

Anonymkode: b66b2...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg, som da jeg ble holdt fast mens guttene i klassen tisset på meg og læreren ikke ville fortelle det til foreldrene og den gangen skolen brikte meg som eksempel på hvordan det kom til å gå med dem som ikke gjorde leksene sine fordi yrket mitt ikke var bra nok.(På tross av at jeg hadde gjort lekser og gått ut av skolen med gode karakterer).

Anonymkode: 1fb74...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble du krenket da noen skjelte deg ut? Skjønner at man blir forbanna, men krenket?

Anonymkode: 934bf...993

Du aner ikke hva de sa. 

Anonymkode: e8dca...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt som HI. Jeg klarer ikke helt å plassere "krenket" i mitt følelsesregister. Jeg kan irritert, sur, sint, trist, forbanna, fornærma og en bråte andre, men jeg tror aldri jeg har følt meg krenket. Hvordan føles det? Da en gammel mann dro opp toppen min og klådde på puppene mine da jeg var 18 og prøvde å hjelpe han å få noe inn i bilen, ble jeg forbanna. Burde jeg heller vært krenket? Da mannen i bilbutikken insisterte på å snakke med broren min da jeg skulle kjøpe bil ble jeg irritert og sa fra. Ble jeg krenket? Da undertøysbutikken hadde åpning og ga ut gratislodd til alle, bortsett fra meg og forklarte det med at det ikke var noen gevinster i min størrelse, ble jeg oppgitt og flau på deres vegne. Jeg ble kanskje krenket?

Jeg klarer altså ikke å plassere følelsen. Jeg er forøvrig stadig borti folk som er krenket på andres vegne. Det klarer jeg ihvertfall ikke å forstå. Jeg skjønner opprørt, som over at kvinner i El Salvador blir fengslet om de aborterer, eller trist over at barn drukner i middelhavet på vei til det de tror vil bli et bedre liv. Jeg skjønner bare ikke krenket. 

Anonymkode: 453b5...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenket er ikke en egen følelse. Når du blir krenket utløser det andre følelser som frykt, sinne, sorg, aversjon, oppgitthet og alt fra handlingslammelse til full aktivering. 

Anonymkode: c99ab...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...