Gå til innhold

Hasj


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget at 18 åringen har røyket hasj. Om han gjør det ofte eller sånt vet jeg ikke ennå. 

Jeg har snakket med han om hvor farlig det er og at det er lett å bli avhengig og begynne med sterkere stoffer. Jeg sa at når han bor hjemme så aksepterer jeg ikke at han ruser seg. 

Han går siste året på vidergående og det er viktig at han fullfører 

Hvordan skal jeg håndtere dette?

Anonymkode: 25a88...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Be om jevnlige urinprøver?

Anonymkode: 29525...fef

Det kan jeg. Hva gjør jeg hvis en test er positiv?  

Anonymkode: 25a88...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremselspropaganda fungerer svært sjeldent. Ville satt meg ned og snakket om fremtidsutsikter. Blir han tatt noen gang, kan han glemme bl.a militæret og innreise til en del land. Er også greit å snakke litt om hva det faktisk gjør med hjernens utvikling og høre hva som får han til å røyke. 

Selve hasjrøykingen fører ikke alltid til hardere stoffer, men miljøet han må oppsøke for å få tak i hasjen, vil komme til å tilby og friste. Han har nok blitt tilbydd andre stoffer allerede, så ville hørt hva han tenker om det. 

Ellers er det helt greit å nekte rus i sitt eget hjem, men hva blir konsekvensen hvis han likevel er ruset eller oppbevarer stoff hjemme? Truer du med utkastelse, må du gjennomføre. Er selvfølgelig en vanskelig situasjon, men jeg tror dialog har mer for seg enn skremselspropaganda. Og husk å si du er glad i han, også hvis/når han kommer ruset hjem. 

Anonymkode: f3d7a...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan jeg. Hva gjør jeg hvis en test er positiv?  

Anonymkode: 25a88...d74

Forteller den unge, myndige mannen at du ikke aksepterer rusbruk mens han bor i ditt hjem. Og at det kan avklares ved jevnlige urintester. 

Det er vel mer eller mindre eneste virkemiddelet du har når gutten er over 18.

Anonymkode: 9f114...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forteller den unge, myndige mannen at du ikke aksepterer rusbruk mens han bor i ditt hjem. Og at det kan avklares ved jevnlige urintester. 

Det er vel mer eller mindre eneste virkemiddelet du har når gutten er over 18.

Anonymkode: 9f114...e06

Ja, det er sant. 

Anonymkode: 25a88...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter hun som forslår samtale i stedet for konsekvens. Hva vil han jobbe med i fremtiden? Blir han tatt kan han ikke bli lege, politi, sykepleier, lærer, jobbe i militæret osv. Han har antagelig ikke tenkt over hva konsekvensene kan bli dersom han blir tatt med narkotika. 

Anonymkode: 26384...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...