Gå til innhold

Skummelt med utredning ? Barn 3 år


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt skal utredes for autisme. Jeg synes det er så skummelt og jeg bruker hvert ledige minutt til å gruble og gruer meg. Dere som har vært gjennom det samme, hvordan klare seg gjennom dagene?

Anonymkode: 2e99a...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg følte det som en lettelse at prossesen endelig var igang. 

Anonymkode: 587ed...d7d

Ja du gjorde det? Ja håper jeg føler det samme. Men barnet mitt utvikler seg i stor fart for tiden og jeg er så redd for at noe skal bli feil ifht barnet.

Anonymkode: 2e99a...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste opplevelsen i livet var BUP. Endelig møtt med forståelse, noen som så barnet og familien i sin helhet. Det ble ingen diagnose her, men oppvask på skolen. Fått hjelp til søknader på nav ifm utfordringene. Fått et nytt liv etter utredningen på BUP. Ikke var det så omfattende og tungt som jeg fryktet heller. Det kommer til å gå kjempe fint. Har møtt 5 behandlere på BUP, alle helt herlige ❤️

Anonymkode: 70cde...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beste opplevelsen i livet var BUP. Endelig møtt med forståelse, noen som så barnet og familien i sin helhet. Det ble ingen diagnose her, men oppvask på skolen. Fått hjelp til søknader på nav ifm utfordringene. Fått et nytt liv etter utredningen på BUP. Ikke var det så omfattende og tungt som jeg fryktet heller. Det kommer til å gå kjempe fint. Har møtt 5 behandlere på BUP, alle helt herlige ❤️

Anonymkode: 70cde...47e

Håper jeg vil føle det samme :)

Anonymkode: 2e99a...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss var det en blanding mellom skummelt og fint forrige gang. Man kjenner på en viss «sorg» over «knuste drømmer» om dere skjønner. Livet ble ikke helt som man hadde sett for seg. En helt normal reaksjon. Men da vi kom igang så så vi hvor godt ivaretatt vi og barnet ble! I ettertid tenker jeg at utredningen var det beste som kunne skje oss. Vi fikk vite. Vi slapp å tro mer. Og vi fikk hjelp.

vi skal på ny utredning nå, og jeg «gleder» meg. Gleder meg til å finne ut av ting og få hjelp. Første utredning var hos bup. Neste blir hos autismesenteret. 
 

se det på den måten: barnet deres er fortsatt barnet deres, uansett hva man finner ut av at barnet bærer med seg. Og man er aldri en diagnose. Man har det. 
 

Lykke til, tenk på dette som en god opplevelse med folk som vil dere kun det beste. Gå inn i det med et åpent sinn. Og det er helt normalt å ha en reaksjon ❤️

Anonymkode: 8ba33...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi var rundt 3 år da vi starta utredninga, hun har autisme. Gikk veldig fint det, fantastiske mennesker som jobber på Bup her i alle fall. 🙂 Som hun over her skriver, så var det en sorg at barnet ikke er som "alle andre", men hun er seg selv. Jeg elsker henne over alt på jord, hun er nå 5. klassing. Ligger etter i det meste på skolen, men har fantastisk hjelp på skolen. Hun er en racer i engelsk! Det har hun lært seg selv ved å se mye på YouTube. 🙂 

Anonymkode: 3cebf...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jenta mi var rundt 3 år da vi starta utredninga, hun har autisme. Gikk veldig fint det, fantastiske mennesker som jobber på Bup her i alle fall. 🙂 Som hun over her skriver, så var det en sorg at barnet ikke er som "alle andre", men hun er seg selv. Jeg elsker henne over alt på jord, hun er nå 5. klassing. Ligger etter i det meste på skolen, men har fantastisk hjelp på skolen. Hun er en racer i engelsk! Det har hun lært seg selv ved å se mye på YouTube. 🙂 

Anonymkode: 3cebf...ac1

Kan jeg spør om hvordan de testet henne? Barnet her har mye blikkontakt, veldig glad i oppmerksomhet, sjelden sur/sint, sover godt, spiser godt, ikke lyd/lyssensitiv. Godt samspill med familie og barn om de er små grupper. Det er språket og det sosiale som de reagerer på. Men fra vi ble henvist til habiliteringstjenesten og til nå har språket skutt virkelig fart. Kan veldig mange ord og er smått begynt med 3-4 ords setninger. Mye som ikke stemmer (av det jeg leser) men noe kan kanskje stemme..

Anonymkode: 2e99a...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spør om hvordan de testet henne? Barnet her har mye blikkontakt, veldig glad i oppmerksomhet, sjelden sur/sint, sover godt, spiser godt, ikke lyd/lyssensitiv. Godt samspill med familie og barn om de er små grupper. Det er språket og det sosiale som de reagerer på. Men fra vi ble henvist til habiliteringstjenesten og til nå har språket skutt virkelig fart. Kan veldig mange ord og er smått begynt med 3-4 ords setninger. Mye som ikke stemmer (av det jeg leser) men noe kan kanskje stemme..

Anonymkode: 2e99a...b5f

Vi har nettopp vært gjennom utredning på vår sønn og jeg kjenner meg igjen i det du sier, bekymringene var altoppslukende. Jeg var bekymret som deg at de ville konkludere på feil grunnlag da han også var i fin utvikling og da de testene han tok kunne påvirkes av mange ting. Heldigvis ble det ikke slik vi fryktet, han har fått en diagnose som kan tas vekk om utviklingen fortsetter som nå. Det viktigste er at han får nødvendig hjelp og tilrettelagt undervisning. Så på en måte er vi lettet samtidig som jeg kjenner at jeg gruer meg til alle møter med ulike instanser for det synes jeg er slitsomt, at så mange skal mene ulike ting og det som er verst er følelsen at de noen ganger går med lupe for å finne feil. Vet ikke de mener det slik, men lett å oppleve det slik som mamma.

Uansett så er ungene våre de beste for oss, diagnose eller ikke🥰.

Lykke til og håper den gode utviklingen fortsetter og at dere kommer ut av dette lettet og uten bekymringer.

klem til deg.

Anonymkode: b4d69...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spør om hvordan de testet henne? Barnet her har mye blikkontakt, veldig glad i oppmerksomhet, sjelden sur/sint, sover godt, spiser godt, ikke lyd/lyssensitiv. Godt samspill med familie og barn om de er små grupper. Det er språket og det sosiale som de reagerer på. Men fra vi ble henvist til habiliteringstjenesten og til nå har språket skutt virkelig fart. Kan veldig mange ord og er smått begynt med 3-4 ords setninger. Mye som ikke stemmer (av det jeg leser) men noe kan kanskje stemme..

Anonymkode: 2e99a...b5f

Oi, husker ikke alt. Men de observerte henne både i barnehagen, hjemme og på Bup. De så at hun ikke greide å roe seg med EN leke for eksempel, hun ville prøve ALT på en gang. Hun lekte ikke sammen med andre, bare ved siden av. Og så husker jeg at jeg og hun satt inne på et lite rom, og fikk forskjellige "oppgaver"/leker vi skulle gjøre, mens de observerte og filmet. De var IKKE noe skummelt altså. Hun hadde ikke så mye språk da, men snakker helt forståelig nå (selv om det er mye engelsk). Veldig kresen i matveien, er bare noen få ting hun vil spise. Kan bli fryktelig sint (meltdown) hvis ting ikke går sånn som hun hadde tenkt. 

Tror at hvis barnet ditt IKKE har autisme, så finner de nok ut det altså. 

Men det er veldig greit å få en diagnose på plass så tidlig som mulig (hvis det er en diagnose der), så barnet får hjelp i barnehage og på skole. Jenta mi hadde ikke greid å være på skolen uten den hjelpen hun har, hun har assistent i 100 % (inkludert noen timer med lærer, i bhg var det timer med spes.ped.) Hun har eget rom som de er på, men har i det siste også vært mye med i klasserommet. På rommet "hennes" har hun for eksempel en sofa som hun kan slappe av på, og forskjellige leker, bilder av ting hun liker osv. 

Anonymkode: 3cebf...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...