Gå til innhold

Hvordan lager du perfekt havregrynsgrøt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er galt med den da? 

Jeg lager den på slump, heller litt gryn i en gryte, og deretter vann eller melk - ganske mye, så den er helt tynn.
Koker mens jeg rører, det tar bare noen få minutter.

Det er bedre å ta litt mer væske enn man tror - ikke la den være tyktflytende allerede før den har begynt å koke. 

Anonymkode: 6aa30...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får den aldri til perfekt 🥴

Anonymkode: 32e81...ba3

Hvordan skal den være når den er perfekt da? Jeg lager etter målene på pakken, liker den sånn

Anonymkode: 7f741...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater havregrynsgrøt, men resten av familien elsker den. 

Lager på slump, men bare vann og havregryn. Den blir ekstra slimete om man bruker melk, syns jeg. 

Irriterer meg at jeg ikke klarer å spise den, det er jo både sunn og billig mat. 

Anonymkode: 1d81c...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn, melk og et egg, bland sammen. Røren skal være litt tynn. Kok opp, serveres med sukker, kanel og smør 😊 

Anonymkode: 14346...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Havregryn, melk og et egg, bland sammen. Røren skal være litt tynn. Kok opp, serveres med sukker, kanel og smør 😊 

Anonymkode: 14346...b76

Egg??!!

Anonymkode: 6aa30...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egg??!!

Anonymkode: 6aa30...cfc

Jepp! Et egg i havregrøten gir myk, kremete konsistens 😊 

Anonymkode: 14346...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha visst hvordan de lager havregrøten i kantina på jobben. Den er så ufattelig god. Skikkelig fluffy og ikke kornete. Nesten som pudding. 

Jeg vet at de damper den i ovnen, med halvparten vann og halvparten melk og litt salt. Men jeg får det ikke til hjemme, den blir mye mer grynete og må tygges mye mer hjemme. 

Noen som vet hvordan man får til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dl havregryn, 2,5 dl melk (jo feitere melk, jo mer kremete blir den). Kok opp og kok til den har samla seg til passe konsistens. Noen ganger går det fort, andre ganger tar det litt tid. Sikkert forskjell på gryna. Den tykner også mer etter at den tas av varmen. Jeg er ikke så glad i havregrøt, men i følge de jeg bor sammen med, så lager jeg en veldig god en. Sleng gjerne oppi en fløteskvett eller litt smør, noen rosiner eller små eplebiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp! Et egg i havregrøten gir myk, kremete konsistens 😊 

Anonymkode: 14346...b76

Hm, kanskje noe som bør prøves. Men lar du egget koke sammen med resten av ingrediensene? Klumper det seg ikke da?

Anonymkode: 6aa30...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hm, kanskje noe som bør prøves. Men lar du egget koke sammen med resten av ingrediensene? Klumper det seg ikke da?

Anonymkode: 6aa30...cfc

Du må ha det i på slutten

Anonymkode: 7f741...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hm, kanskje noe som bør prøves. Men lar du egget koke sammen med resten av ingrediensene? Klumper det seg ikke da?

Anonymkode: 6aa30...cfc

Nei, hvis du blander det godt inn før du skrur på varmen blir det bra. Det blir ikke havregrøt med eggerøre liksom, hehe. 

Anonymkode: 14346...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha det i på slutten

Anonymkode: 7f741...955

Kan ha det i først også. Må bare blande det godt. 

Anonymkode: 14346...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problem som deg! Min blir litt som lim. Synd ettersom begge er veldig glad i havregrøt,bare ingen av oss som liker den jeg lager. Aner ikke hva jeg gjør galt! Moren min lager også den av melk å den blir god.

Anonymkode: d81a3...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, MTF skrev:

Eneste som blir perfekt her er de ferdigpakkene fra Axa. De er knallgode da👌🏻

Huff nei! Den blir jo altfor flytende,grøt skal jo være tjukkere. Den fra Axa ligner mer på suppe

Anonymkode: d81a3...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg får alltid skryt av min. Lager på slump. Men begynner alltid med vann 

Anonymkode: c8e60...4cf

Her gikk det fort git😆 .. begynner alltid med vann og havregryn. Kok opp og rør, tilpass til ca passe grøtkonsistens. Ca 3-4 min.

Så tilsetter jeg til slutt en dæsj melk, gjerne h-mel eller litt matfløten. LettMelk går og.

Tilsett litt smør, sukker og NOK salt.

La stå på sval varme i 1-2 min og server. Skal ikke være for tykk.

Anonymkode: c8e60...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 g gryn, 2.5 dl væske i mikroen i 4-5 min. Rører inn litt salt og cottage cheese, ev. et egg. Blir det for rennande går bollen inn att i mikroen et minutt. Brukar ein 2-litersbolle i plast, og heller over i grautskåla når den er ferdig. Både fordi eg ikkje likar et det kokar over og fordi eg ofte sit i godstolen med skåla i handa, nyttar ikke med kokvarm skål. Toppar med surmelk, syltetøy og kanel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg skulle gjerne ha visst hvordan de lager havregrøten i kantina på jobben. Den er så ufattelig god. Skikkelig fluffy og ikke kornete. Nesten som pudding. 

Jeg vet at de damper den i ovnen, med halvparten vann og halvparten melk og litt salt. Men jeg får det ikke til hjemme, den blir mye mer grynete og må tygges mye mer hjemme. 

Noen som vet hvordan man får til det?

Kanskje de bruker store havregryn? De holder bedre på tyggemotstanden. 

Anonymkode: b6fca...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje de bruker store havregryn? De holder bedre på tyggemotstanden. 

Anonymkode: b6fca...d32

Tror nesten de bruker enda mindre enn lettkokte. Fordi man kan nesten ikke se at det er gryn oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om den er perfekt, men jeg synes den er god.

Jeg bruker 1 dl lettkokte gryn,1 dl melk, 1  1/2 dl vann, litt salt, kanel og litt revet eple. Varmer i mikro til den er passe. Rører innimellom. Tar ca 4 minutter. Deretter kutter jeg resten av eple i små biter som jeg rører inn og lar det stå i noen minutter før jeg spiser.

Anonymkode: fea9c...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fremdeles nysgjerrig på hva hi mener er perfekt havregrøt?

Anonymkode: 7f741...955

Var det så virkelig så vanskelig å skjønne?? Det er en grøt som ikke er som lim å som ikke er som suppe. 

Anonymkode: d81a3...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...