Gå til innhold

Kan katter bare leve alene, hele tiden, da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis noen bare "ser til dem innimellom"? Hvis eieren f.eks. er langtidsinnlagt (? hva heter det...) på en plass, og har et familiemedlem som bare "ser til kattene innimellom"... De trenger vel sosial kontakt, da!? 

Burde de ikke gis bort til noen som er hjemme hver dag? Og ikke borte i 6 måneder osv. Kattene får det de trenger fysisk tror jeg, men de har jo ikke eieren sin der... Jeg vet at mine katter hadde blitt litt stressa og usikre, de kattene jeg har kjent har trengt sosialisering og den nærheten en eier kan gi. Er det et godt katteliv liksom? Å være stengt inne i en leilighet og se mennesker innimellom, noen få timer. 

Jeg vet ikke nøyaktig hva de gjør og hvor lenge passeren er innom, men jeg ser bare for meg at de hadde hatt det bedre et annet sted.

Anonymkode: 93c2e...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær så snill og hjelp disse kattene! De kan ikke bare " se noen" nå og da..er dette noen du kjenner?

Anonymkode: 6199e...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du beskriver er ikke lov.

Anonymkode: 66873...c33

Dette. Få dem omplassert.

Anonymkode: 246f0...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du beskriver er ikke lov.

Anonymkode: 66873...c33

Er det ikke lov å se kattene 2t hver dag f.eks.?

Anonymkode: 93c2e...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke lov å se kattene 2t hver dag f.eks.?

Anonymkode: 93c2e...cf6

Så "ser til dem innimellom"  er blitt til 2 timer hver dag?

Anonymkode: 616d5...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så "ser til dem innimellom"  er blitt til 2 timer hver dag?

Anonymkode: 616d5...8eb

Nope. Jeg spør bare, for alt jeg vet er at eieren ikke er hjemme, og er langtidsinnlagt og at et familiemedlem er og ser til kattene innimellom. 

Anonymkode: 93c2e...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nope. Jeg spør bare, for alt jeg vet er at eieren ikke er hjemme, og er langtidsinnlagt og at et familiemedlem er og ser til kattene innimellom. 

Anonymkode: 93c2e...cf6

Her er hva mattilsynet sier

"Katten skal ha tilsyn og stell også i ferien, men for kortere perioder (et par ukers tid) kan det være akseptabelt at den får mindre tilsyn enn vanlig. Den skal likevel mates, sees til og ha daglig menneskelig kontakt.

Når du reiser fra katten må du derfor overlate ansvaret til noen. Det betyr at du ikke kan be noen naboer «holde et øye med katten», du må overlate ansvaret til en konkret person over 16 år. Denne skal se til katten hver dag for å sjekke at den ikke har fått sår, skader eller er syk, og derfor trenger å komme til veterinær.

Katter som er vant til å ha mye menneskekontakt må også få det selv om du er bortreist. Enten ved at den som passer katten tilbringer noen timer sammen med den hjemme hos deg hver dag eller at de tar den med hjem til seg selv. Men vær obs på at katter som tas med bort, på ferie eller til andre som skal passe dem, ofte vandrer for å finne hjem igjen. Hvert år skilles mange katter fra eier på denne måten, så unngå å ta den med hjemmefra for perioder med mindre du har tenkt å holde den inne."

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450

Så å se til katten innimellom er overhodet ikke bra nok, 6 mnd er veldig lenge. Meld det, eller tilby deg å hjelpe.

Anonymkode: 616d5...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min er innom og «ser til» katten de helgene jeg er bortreist. Hun kommer innom, koser og snakker med katten hver morgen, hver ettermiddag og hver kveld. Og hun skjemmer den forresten bort også. Kjøper godis og våtfor. Det gjør aldri jeg. Er her 10 min om morgenen og slipper katten ut, ca 30 min etter jobb og slipper henne inn og gir mat og kos, og så er hun her en time eller to på kvelden etter barna hennes er i seng. Ser ikke dette som et problem.

Anonymkode: 9d3f7...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Søsteren min er innom og «ser til» katten de helgene jeg er bortreist. Hun kommer innom, koser og snakker med katten hver morgen, hver ettermiddag og hver kveld. Og hun skjemmer den forresten bort også. Kjøper godis og våtfor. Det gjør aldri jeg. Er her 10 min om morgenen og slipper katten ut, ca 30 min etter jobb og slipper henne inn og gir mat og kos, og så er hun her en time eller to på kvelden etter barna hennes er i seng. Ser ikke dette som et problem.

Anonymkode: 9d3f7...d98

Ser du ikke forskjell på en helg i blant, og hver dag i et halvt år? Du tenker at det er greit å gjøre det sånn i et halvt år?

Anonymkode: 616d5...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser du ikke forskjell på en helg i blant, og hver dag i et halvt år? Du tenker at det er greit å gjøre det sånn i et halvt år?

Anonymkode: 616d5...8eb

Jeg gjør det noen helger, påsken og 4 uker om sommeren. Katter tåler at noen er innom. Blir det over lengre tid, så kan man vurdere om katten skal være med hjem til den som mater den, men nå vet jo ikke HI hvor lenge sykehusoppholdet blir da. 

Anonymkode: 9d3f7...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det noen helger, påsken og 4 uker om sommeren. Katter tåler at noen er innom. Blir det over lengre tid, så kan man vurdere om katten skal være med hjem til den som mater den, men nå vet jo ikke HI hvor lenge sykehusoppholdet blir da. 

Anonymkode: 9d3f7...d98

 

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Burde de ikke gis bort til noen som er hjemme hver dag? Og ikke borte i 6 måneder osv.

Regner med at det er 6 mnd det er snakk om da

Anonymkode: 616d5...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke nøyaktig hva de gjør og hvor lenge passeren er innom, men jeg ser bare for meg at de hadde hatt det bedre et annet sted.

Anonymkode: 93c2e...cf6

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Regner med at det er 6 mnd det er snakk om da

Anonymkode: 616d5...8eb

HI vet ikke hvor lenge passeren er innom, så hun vet ikke hva katten får eller ikke får.  

Anonymkode: 9d3f7...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skjer i livet hvor ting ikke er ideelle for en periode. Men det ville være merkelig hvis personen som ser til kattene over lengre tid aldri gir dem litt kos og menneskelig kontakt. 

Hva med den psykiske helsen til eieren som er innlagt? Å skulle tvinges til å omplassere kattene når de i tillegg er syke og innlagt over lengre periode og allerede sårbare er heller ikke bra. 

Det er vel mange av oss som i perioder har mindre tid til dyrene våre og så bedrer det seg igjen. Man skal da ikke tvinges til å omplassere den likevel. Vi har nok dyr som venter på nye hjem om ikke alle som får baby eller ekstra prosjekt på jobben skal begynne å omplassere og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...