Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Vi har mammatreff en eller to ganger i året med hvert trinn. De siste gangene har de valgt å ha det på små lokale spisesteder. Helt ok å støtte dem, men jeg tror mange ikke blir med pga summen de må bruke. Nå fikk vi beskjed om at det blir småretter til alle, og man må betale 275 kr per person. Uten drikke. Jeg selv sliter med å ha råd, og tenker at jeg ikke kan være den eneste. Har man tre barn blir det omkring seks ganger i året. Jeg vil jo så gjerne være med, men det blir for mye penger for en kveld med bare meg. Anonymkode: 7f8e5...16e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Må alle spise da? Vi har også hatt en del mammatreff ute, men det er alltid flere som ikke spiser. Mange sier de har spist hjemme og tar bare en kopp kaffe eller en brus? Anonymkode: 08ee6...f83
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må alle spise da? Vi har også hatt en del mammatreff ute, men det er alltid flere som ikke spiser. Mange sier de har spist hjemme og tar bare en kopp kaffe eller en brus? Anonymkode: 08ee6...f83 Det står ofte at det er spiseplikt dessverre 🤔 Anonymkode: 7f8e5...16e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 Det skal vel godt gjøres å få dette under kr 275? Hva skulle man gjort da? Alternativet er kanskje å leie en gymsal eller lignende og kjøpt inn snacks i matbutikken, men det ville også kostet. Anonymkode: 59ecf...c28
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 Slik vi gjør det her er at en av mammaene er vertinne og alle har med en liten rett med fingermat hver seg. Så tar vi med egen drikke, enten det er brus eller vin. Så deler vi på maten og hygger oss. Jeg har ikke brukt mer enn 50kr maks på et mammatreff. Det å ha det slik som dere er helt feil og veldig ekskluderende for de som har stram økonomi. Anonymkode: e67b5...2f3
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 Mammatreff? I hvilken forbindelse? Anonymkode: 52d98...515
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Slik vi gjør det her er at en av mammaene er vertinne og alle har med en liten rett med fingermat hver seg. Så tar vi med egen drikke, enten det er brus eller vin. Så deler vi på maten og hygger oss. Jeg har ikke brukt mer enn 50kr maks på et mammatreff. Det å ha det slik som dere er helt feil og veldig ekskluderende for de som har stram økonomi. Anonymkode: e67b5...2f3 I klassen til datteren min er det 52 barn, det er ikke alle som har plass til så mange hjemme... Så her har arrangement hjemme aldri vært et tema. Men ellers enig da, man bør ikke være pålagt å kjøpe mat. Anonymkode: 08ee6...f83
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mammatreff? I hvilken forbindelse? Anonymkode: 52d98...515 Husk nå at straks du får barn blir du tvangsvenninne med alle som har barn i samme alder... Anonymkode: 3bd6c...998
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mammatreff? I hvilken forbindelse? Anonymkode: 52d98...515 På skoler det jobbes aktivt med foreldrenettverk er det gjerne foreslått å ha et par kvelder i året hvor foreldre treffes uten barn. Forskning har vist at terskelen for å ta kontakt og hjelpe hverandre er lavere når man kjenner hverandre litt, og viktigst av alt er det mindre mobbing blant barna til foreldre som kjenner hverandre Anonymkode: 08ee6...f83
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #10 Skrevet 13. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: I klassen til datteren min er det 52 barn, det er ikke alle som har plass til så mange hjemme... Så her har arrangement hjemme aldri vært et tema. Men ellers enig da, man bør ikke være pålagt å kjøpe mat. Anonymkode: 08ee6...f83 Hvorfor skal egentlig 52 mammaer møtes, da? Anonymkode: 3bd6c...998
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: På skoler det jobbes aktivt med foreldrenettverk er det gjerne foreslått å ha et par kvelder i året hvor foreldre treffes uten barn. Forskning har vist at terskelen for å ta kontakt og hjelpe hverandre er lavere når man kjenner hverandre litt, og viktigst av alt er det mindre mobbing blant barna til foreldre som kjenner hverandre Anonymkode: 08ee6...f83 Sikkert fint og flott, men glad vi ikke har hatt noe sånt på våre barns skole. Har jammen nok å bruke tiden på om jeg ikke skulle måtte tilbringe tid på "mammatreff" (selv om det bare er et par ganger i året). De går på en liten skole da, med få elever i hver klasse og veldig godt miljø, så da er det vel enklere å bli kjent med foreldrene. Jeg kjenner i hvert fall alle, men er glad jeg slipper å ha treff på denne måten. Hva med fedrene da? Er det ikke så nøye om de kjenner hverandre? Anonymkode: 52d98...515
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #12 Skrevet 13. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: På skoler det jobbes aktivt med foreldrenettverk er det gjerne foreslått å ha et par kvelder i året hvor foreldre treffes uten barn. Forskning har vist at terskelen for å ta kontakt og hjelpe hverandre er lavere når man kjenner hverandre litt, og viktigst av alt er det mindre mobbing blant barna til foreldre som kjenner hverandre Anonymkode: 08ee6...f83 Man blir jo ikke kjent med 52 stk på den måten... og dem jeg innimellom snakker med på f eks foreldremøter, behøver ikke i det hele tatt være foreldre til et barn som mine barn leker med. Anonymkode: 3bd6c...998
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #13 Skrevet 13. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husk nå at straks du får barn blir du tvangsvenninne med alle som har barn i samme alder... Anonymkode: 3bd6c...998 Har hatt barn i 15 år, og har heldigvis til gode å oppleve dette ;-D Anonymkode: 52d98...515
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #14 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har hatt barn i 15 år, og har heldigvis til gode å oppleve dette ;-D Anonymkode: 52d98...515 Har hatt barn siden 1998 og har jobbet hardt for å slippe den pådyttede sosialiseringen. Men den forventes i stadig større grad. Anonymkode: 3bd6c...998
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #15 Skrevet 13. februar 2020 Hi her Jeg synes sånne mammatreff er kjempe hyggelige. Jeg deltar på alt jeg kan, og har mange venninner og bekjentskaper blant mødrene på trinnene til barna mine. For min del er dette altså en meget hyggelig ting. Derfor er det leit at det alltid skal være på steder hvor det er spiseplikt, og man må ut med en fast sum. I forhold til pappatreffene hvor de går ut og tar seg en øl. Der kunne man kjøpt en enhet Anonymkode: 7f8e5...16e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #16 Skrevet 13. februar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sikkert fint og flott, men glad vi ikke har hatt noe sånt på våre barns skole. Har jammen nok å bruke tiden på om jeg ikke skulle måtte tilbringe tid på "mammatreff" (selv om det bare er et par ganger i året). De går på en liten skole da, med få elever i hver klasse og veldig godt miljø, så da er det vel enklere å bli kjent med foreldrene. Jeg kjenner i hvert fall alle, men er glad jeg slipper å ha treff på denne måten. Hva med fedrene da? Er det ikke så nøye om de kjenner hverandre? Anonymkode: 52d98...515 Her har det vært vanlig med et pappatreff og et mammateff i året. Har aldri opplevd at alle har kommet da, og det er gjerne de samme som kommer hver gang. De som ikke vil ha noe sosialt med de andre foreldrene i klassen kommer ikke. Ingen tvang. Men mange synes det er hyggelig å kjenne de andre foreldrene litt. Anonymkode: 08ee6...f83
Sommerkroppen 2029 Skrevet 13. februar 2020 #17 Skrevet 13. februar 2020 Tvangssosialisering 😄 Men altså, jeg hadde glatt prioritert ett sånt treff i året. Da blir det tre ganger, ett for hvert barn du har. Det må jo være overkommelig sånn økonomisk sett?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #18 Skrevet 13. februar 2020 Vi går turer. Klasser på ca 50 på vår skole også, men når man velger turgåing med termos og sitteunderlag får de mest sidræva vondt i viljen. Spesielt når det regner. Dermed blir ikke gruppa uoverkommelig. Det møter ca 35 stk om været er fint og i regnvær blir vi 20-25. Helt perfekt 👌 Anonymkode: cec65...6fc
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her Jeg synes sånne mammatreff er kjempe hyggelige. Jeg deltar på alt jeg kan, og har mange venninner og bekjentskaper blant mødrene på trinnene til barna mine. For min del er dette altså en meget hyggelig ting. Derfor er det leit at det alltid skal være på steder hvor det er spiseplikt, og man må ut med en fast sum. I forhold til pappatreffene hvor de går ut og tar seg en øl. Der kunne man kjøpt en enhet Anonymkode: 7f8e5...16e Om du synes det er kjempehyggelig og det har verdi for deg, noe du tydeligvis har, har du to valg: 1. Prioriter økonomien slik at du har råd til dette 2. Snakk med de andre mammaene slik at dere kan få til en annen løsning. Men ikke sutre sånn!! Anonymkode: 84a16...3d9
Nyttårs barn Skrevet 13. februar 2020 #20 Skrevet 13. februar 2020 Dette er jo en fint initiativ HI, og jeg tipper de fleste mammaene er sjeleglade for å spise middag ute et par ganger i året med andre mødre. Og tvangssosialisering? Ønsker man ikke å være med på sosiale ting som dette, er det vel bare og la være? Mange ser verdien i å knytte kontakt med barnas venner sine foreldre. Du kan jo foreslå at dere går steder det ikke er spiseplikt? Skulle dere ha dette hjemme så blir det automatisk mye jobb, det krever plass og mange har ikke mulighet til å ha det hos seg.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #21 Skrevet 13. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Slik vi gjør det her er at en av mammaene er vertinne og alle har med en liten rett med fingermat hver seg. Så tar vi med egen drikke, enten det er brus eller vin. Så deler vi på maten og hygger oss. Jeg har ikke brukt mer enn 50kr maks på et mammatreff. Det å ha det slik som dere er helt feil og veldig ekskluderende for de som har stram økonomi. Anonymkode: e67b5...2f3 Men hvis man har veldig dårlig råd, så har man kanskje ikke så god plass eller føler ikke at man bor så fint, da kan lista for å ha alle mammaene hjemme hos seg være veldig høy. Anonymkode: 78ed7...f5b
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #22 Skrevet 13. februar 2020 Vi bytter på å ha det hjemme. Hvert år lages ny liste på FB-gruppa for klassetrinnet. 12 stk melder seg og sier hvilken mnd de vil ha mammatreff, til lista er full. Hvis man ikke har plass eller råd til å ha det hjemme lar man være å melde seg. Den som har treff hjemme serverer kaffe/te og kake eller is eller hjemmebakst eller kjøpekjeks eller hva man vil. Man treffes ikke for maten, alle har spist middag først😉 Anonymkode: 87a6b...3e3
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #23 Skrevet 13. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hvis man har veldig dårlig råd, så har man kanskje ikke så god plass eller føler ikke at man bor så fint, da kan lista for å ha alle mammaene hjemme hos seg være veldig høy. Anonymkode: 78ed7...f5b Veldig sant dette! Har selv dårlig råd så hadde nok latt være å gå pga det blir fo dyrt. Vi leier bare en leilighet på 75 kvm men alle de andre i klassen bor i 2 etasjers hus,nei hadde ønsket å innvitere de hjem her heller. Det beste alternativet hadde nok vært å finne ett sted uten spiseplikt så de med dårlig råd bare kan bestille en kaffe eller brus. Da hade jeg gjerne vært med Anonymkode: 8a597...e22
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #24 Skrevet 13. februar 2020 Det er fryktelig vanskelig å gjøre alle til lags. Noen synes det er helt topp å slippe unn familiemiddagen og få lov stil å spise ute en gang imellom. Andre har hverken lyst, råd eller mulighet. Noen kunne tenkt seg å gå tur eller gjøre noe annet fysisk. For andre er det helt uoverkommelig. Noen liker å ta et glass øl eller vin. Andre synes det er pyton på utesteder, har alkoholproblemer osv. Noen liker å invitere hjem. Andre synes det er vanskelig å vise fram eget hjem, vanskelig å diske opp med en matrett eller for dyrt å stille med en flaske vi. Vi har forsøkt ulike varianter. Her har det vært veldig vellykket å invitere hjem. Men vi har overkommelig klassestørrelser. Samtidig vet jeg om noen som aldri kommer fordi de ikke har mulighet til å stille med en matrett eller fordi de ikke føler det komfortabelt å være hjemme hos andre når de ikke kan be hjem til seg selv Vi har også forsøkt uteaktiviteter som tur i skogen og aking på vinteren. DET var nok utenfor komfortsonen til flere...... selv om det var helt gratis! ................ Anonymkode: f1d93...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå