Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #1 Skrevet 13. februar 2020 Er det noen som har sett tall på hvor mange av de som var registrert smittede for for eksempel 3 uker siden som nå er erklært friske eller døde? Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt fra diagnose til friskmelding eller død? Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #2 Skrevet 13. februar 2020 Denne siden er fin for oppdateringer https://www.worldometers.info/coronavirus/ Anonymkode: 083b9...2de
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #3 Skrevet 13. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Denne siden er fin for oppdateringer https://www.worldometers.info/coronavirus/ Anonymkode: 083b9...2de Den er fin, men jeg finner ikke svaret der heller. Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #4 Skrevet 13. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det noen som har sett tall på hvor mange av de som var registrert smittede for for eksempel 3 uker siden som nå er erklært friske eller døde? Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt fra diagnose til friskmelding eller død? Anonymkode: dd0e1...66e Det er så mange smittet og døde nå at de har vel ikke full oversikt? De har jo nå startet å sette diagnose ut fra røntgenfunn og ikke påvisning av virus og da økte det jo drastisk. Det har stått inkubasjonstid på opptil tre uker, og de fleste som døde var vel syke ca tre uker. Anonymkode: 3abbe...d92
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #5 Skrevet 13. februar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er så mange smittet og døde nå at de har vel ikke full oversikt? De har jo nå startet å sette diagnose ut fra røntgenfunn og ikke påvisning av virus og da økte det jo drastisk. Det har stått inkubasjonstid på opptil tre uker, og de fleste som døde var vel syke ca tre uker. Anonymkode: 3abbe...d92 Det håper jeg ikke stemmer. Da skulle vi ende på en dødlighet på nærmere 50%. Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #6 Skrevet 13. februar 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det håper jeg ikke stemmer. Da skulle vi ende på en dødlighet på nærmere 50%. Anonymkode: dd0e1...66e Hvor fikk du den prosenten fra? Dødeligheten er fortsatt lav, som influensa. Anonymkode: 3abbe...d92
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #7 Skrevet 13. februar 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor fikk du den prosenten fra? Dødeligheten er fortsatt lav, som influensa. Anonymkode: 3abbe...d92 Hvis du forutsetter at de som ble registrert syke for 3 uker siden er de samme som dør nå så er daglige dødstall nå omtrent halvparten av dem som ble registrert for 3 uker siden. Dermed 50%. Jeg tror ikke det er så ille, men drt er derfor jeg lurer på tallene. Hvor lang tid tar det fra folk blir syke til de blir erklært friske og hvor lang tid tar det før de dør? Er de som dør syke lengre eller kortere enn dem som blir friske? Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #8 Skrevet 13. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det håper jeg ikke stemmer. Da skulle vi ende på en dødlighet på nærmere 50%. Anonymkode: dd0e1...66e Nei nei. Om du skulle tolke dataene på verst mulig måte er dødeligheten på i underkant 20% i de sakene som er avsluttet (basert på tallene i lenken noen viste til over). Men det er ikke korrekt, fordi epidemien er pågående, og det er dessuten sannsynligvis mange som ikke er registrert som syke. Du kan lese mer om det her: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/ Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #9 Skrevet 13. februar 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei nei. Om du skulle tolke dataene på verst mulig måte er dødeligheten på i underkant 20% i de sakene som er avsluttet (basert på tallene i lenken noen viste til over). Men det er ikke korrekt, fordi epidemien er pågående, og det er dessuten sannsynligvis mange som ikke er registrert som syke. Du kan lese mer om det her: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/ Anonymkode: f8bc7...ffb Desverre konkluderer de med at det er umulig å vite hvor dødlig det er, men det er ikke umulig å vite hvor mange som er døde og friske av en regostrert gruppe. Derfor er jeg litt overasket over hvor tilbakeholdne myndighetene er med å offentluggjøre de tallene. Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #10 Skrevet 13. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Desverre konkluderer de med at det er umulig å vite hvor dødlig det er, men det er ikke umulig å vite hvor mange som er døde og friske av en regostrert gruppe. Derfor er jeg litt overasket over hvor tilbakeholdne myndighetene er med å offentluggjøre de tallene. Anonymkode: dd0e1...66e Nei, men de tallene finnes jo: altså hvor mange registrerte som er friskmeldte, hvor mange som er døde og hvor mange som fortsatt er syke. Poenget er at å regne ut dødeligheten basert på disse tallene alene ikke er korrekt av de grunnene jeg beskrev over (og som beskrevet i lenken). De tallene du etterlyser vedr varighet før utfallet av sykdommen er klart kan jeg ikke finne noe sted, men du må huske at dette er svære datamengder som hentes inn under kaotiske forhold. Såvidt jeg ser er det mange som arbeider i rekordfart med å publisere så gode data som mulig (det er akkurat publisert forskning om mulig overføring av virus til ufødte barn, for eksempel - og det ser ikke ut til å ha skjedd) Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #11 Skrevet 13. februar 2020 Denne er også interessant, her går de gjennom 99 tilfeller som ble behandlet på sykehus, det vil si at det per definisjon er blant de alvorligste tilfellene. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext I dette datasettet var det 11 pasienter som døde og 31 som ble friskmeldt i perioden som beskrives (det tilsier en dødelighet på omkring 25% blant de alvorligste tilfellene). De aller fleste som døde var eldre enn 60 år, det var flere "heavy smokers" blant dem, og det var også 3 med underliggende hjertesykdom. Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #12 Skrevet 13. februar 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du forutsetter at de som ble registrert syke for 3 uker siden er de samme som dør nå så er daglige dødstall nå omtrent halvparten av dem som ble registrert for 3 uker siden. Dermed 50%. Jeg tror ikke det er så ille, men drt er derfor jeg lurer på tallene. Hvor lang tid tar det fra folk blir syke til de blir erklært friske og hvor lang tid tar det før de dør? Er de som dør syke lengre eller kortere enn dem som blir friske? Anonymkode: dd0e1...66e Hæ? Nå roter du fælt her😅 Det er ikke så ikke. Mange syke blir ikke registrert engang. Anonymkode: 3abbe...d92
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #13 Skrevet 13. februar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hæ? Nå roter du fælt her😅 Det er ikke så ikke. Mange syke blir ikke registrert engang. Anonymkode: 3abbe...d92 Nei, sansynlig bis er det mange fler syke enn de 60.000 som er registrert. I dag, som riktignok er første dag med nytt registreringssystem, er det registrert drøyt 1300 dødsfall, mens det for 3 uker siden totalt sett var registrert under 900 smittede. Over 100% dødlighet er nok ikke så sansynlig. I tillegg er det over 6000 friskmeldte. Det må jo tyde på at det for mange går mye fortere enn 3 uker fra sykdom oppstår til man vet "resultatet". Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #14 Skrevet 13. februar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, sansynlig bis er det mange fler syke enn de 60.000 som er registrert. I dag, som riktignok er første dag med nytt registreringssystem, er det registrert drøyt 1300 dødsfall, mens det for 3 uker siden totalt sett var registrert under 900 smittede. Over 100% dødlighet er nok ikke så sansynlig. I tillegg er det over 6000 friskmeldte. Det må jo tyde på at det for mange går mye fortere enn 3 uker fra sykdom oppstår til man vet "resultatet". Anonymkode: dd0e1...66e Nei, dette blir bare feil. Du tar for gitt at alle tester seg helt i oppstarten av sykdommen. Sånn trenger det jo absolutt ikke være. Man kan jo få bekreftet smitte når som helst i forløpet. Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #15 Skrevet 13. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, dette blir bare feil. Du tar for gitt at alle tester seg helt i oppstarten av sykdommen. Sånn trenger det jo absolutt ikke være. Man kan jo få bekreftet smitte når som helst i forløpet. Anonymkode: f8bc7...ffb Nei, jeg tar ikke det for gitt. Jeg spør om bedre tall fordi resultatet av de tallene som er offentliggjort blir absurde. En del anslår 2-3 % dødlighet. Andre helt ned i 0,02%. Hvordan kommer de til de tallene? Anonymkode: dd0e1...66e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #16 Skrevet 13. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, jeg tar ikke det for gitt. Jeg spør om bedre tall fordi resultatet av de tallene som er offentliggjort blir absurde. En del anslår 2-3 % dødlighet. Andre helt ned i 0,02%. Hvordan kommer de til de tallene? Anonymkode: dd0e1...66e Jo, i forrige innlegg tok du det for gitt. Du så på de ulogiske tallene og sa at "det må bety at forløpet er kortere etc". Det er en feilslutning. Det kan like gjerne være at de er testet på ulike steder i forløpet. Du får gjerne etterlyse bedre tall, men det er altså slik at denne sykdommen er helt ny, det er kaotiske tilstander i Wuhan der trykket er sterkest, og det er store mengder data som håndteres. Du kan ikke kreve at de tallene foreligger just like that, det tar faktisk tid - uavhengig av myndigheters grad av åpenhet. Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #17 Skrevet 13. februar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: En del anslår 2-3 % dødlighet. Andre helt ned i 0,02%. Hvordan kommer de til de tallene? Anonymkode: dd0e1...66e Her ser du hvordan det beregnes. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#nhc Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #18 Skrevet 13. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her ser du hvordan det beregnes. https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#nhc Anonymkode: f8bc7...ffb Og her var det faktisk også forløpsestimater. Se nederst i artikkelen. Anonymkode: f8bc7...ffb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2020 #19 Skrevet 13. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og her var det faktisk også forløpsestimater. Se nederst i artikkelen. Anonymkode: f8bc7...ffb Takk Anonymkode: dd0e1...66e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå