Gå til innhold

Kontakte min forrige sjef føles ubehagelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp vært på jobbintervju og trenger et kjapt råd. Jeg fikk en god følelse av å være der og ser for meg det er en jobb jeg kunne trivdes i. De vil gjerne ha min forrige sjef som referanse (og ikke kollega slik jeg førte opp på CV). Det oppleves ubehagelig da forrige sjef ikke vet at jeg er i jobbsøking og kanskje tenker at jeg skal fortsette der etter endt permisjon (forrige sjef sa jeg var velkommen tilbake etter perm) . Samtidig har jeg jo ingen forpliktelse i min forrige jobb siden jeg kun hadde vikariat. Ska jeg ringe forrige sjef eller sende melding å spørre om jeg kan oppgi henne som referanse? Det føles bare så ubehagelig, men mulig det er ubegrunnet 

Anonymkode: 3a568...3d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta mot til deg, ring og snakk med henne. Hvis hun skulle spørre hvorfor du søker ny jobb eller hvorfor du ikke vil tilbake dit, så svarer du at du synes vikariater er litt usikkert og gjerne vil ha fast jobb, men at du trivdes godt der.

Skrevet

Jeg lar aldri ny potensiell arbeidsgiver ringe nåværende arbeidsgiver som referanse. De fleste pleier å forstå det. Si evt at du ikke vil at de skal ringe henne før du har et konkret tilbud om jobb om referansene er gode. 

Anonymkode: 946fb...528

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lar aldri ny potensiell arbeidsgiver ringe nåværende arbeidsgiver som referanse. De fleste pleier å forstå det. Si evt at du ikke vil at de skal ringe henne før du har et konkret tilbud om jobb om referansene er gode. 

Hos oss ansetter vi aldri uten å ha nåværende sjef som referanse. 

Har opplevd at noen nekter å oppgi nåværende leder som referanse, og hun ble ikke ansatt. 

Anonymkode: dcddc...953

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har opplevd at noen nekter å oppgi nåværende leder som referanse, og hun ble ikke ansatt. 

Jeg har blitt ansatt de to stedene, men det går kanskje på at jeg ble headhuntet begge steder og ikke søkte jobben. Kunne aldri falt meg inn å la noen ringe min nåværende arbeidsgiver uten noen form for «om siste referanse er god så er jobben din» - om jeg da ikke hadde fått jobben så hadde det blitt unødvendig dårlig stemning der jeg er. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri opplevd å bli bedt om referanse fra nåværende leder. Jeg kan ikke tenke meg at det er vanlig praksis i de fleste bransjer, siden det er vanlig å være litt diskret på jobb med tanke på at man er i ny prosess. Hvilken type jobb er det du rekrutterer til (hvis det er greit å spørre:)).

HI: Jeg tenker det er greit å be om referanse så lenge du har vikariat. De fleste har vel forståelse for at man har ønske om fast stilling. Lykke til:)

Anonymkode: 659e3...7e3

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri opplevd å bli bedt om referanse fra nåværende leder. Jeg kan ikke tenke meg at det er vanlig praksis i de fleste bransjer, siden det er vanlig å være litt diskret på jobb med tanke på at man er i ny prosess. Hvilken type jobb er det du rekrutterer til (hvis det er greit å spørre:)).

HI: Jeg tenker det er greit å be om referanse så lenge du har vikariat. De fleste har vel forståelse for at man har ønske om fast stilling. Lykke til:)

Jeg jobber i Staten 😊

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i Staten 😊

Opplever du at potensielle nye arbeidsgivere ringer deg for å få referanse for dine ansatte også? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...