Gå til innhold

Datteren min er så tynn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er så tynn.
Hun er 145 cm, og bare 33 kg, er jo bare en strek.
Begynner å bekymre meg for henne.

Dere med jenter på den høyden, hvor mye veier de?

Anonymkode: 213a4...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alder? 

Anonymkode: be27e...1a0

Skrevet

Hvor gammel er hun da?

Sjekk kurvene for vekststudien i Bergen (Google). Og regn ut KMI. Hun skal være ganske gammel før det egentlig er noe å bekymre seg for, og da ville vel høyden vært like bekymringsfull som vekten. 

Umiddelbart tenker jeg at hun er slank, men ikke undervektig. 

Min datter var også slik. Nå er hun 16. Fremdeles slank, men med mye mer polstring enn for noen år siden. 

Spiser hun greit ville jeg ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 42dfc...3c6

Skrevet

Min er 15 år, 169 høy og veier 45 kg. Slank, frisk og rask. Litt pupper, akkurat fått mensen. Ikke et gram fett noe sted. Jeg er ikke bekymret. 

Anonymkode: 91552...62f

Skrevet

Min datter er 20 år, 167 høy og 47 kg. Da hun var 147 veide hun 28 kg så jeg på helsekortet nå. Jeg var ikke bekymret for det da. Jeg var bekymret da hun var 4 år. Hun var 110 cm og veide bare 9 kg, 

Anonymkode: 71c76...9c4

Skrevet

Drit i vekt og høyde. Er hun aktiv? Sover godt? Leker uten å bli andpusten?

Isåfall, la det være.

Har også en sønn som er lang og tynn, var sånn selv som barn også. Bekymret meg en del da helsesøster tok det opp som et «kjempeproblem», så dro til fastlegen. Han ristet oppgitt på hodet og sa at vi godt kunne ta noen blodprøver for å se om det var mangler hvis det var sånn at han er småspist (er absolutt ikke det, bare enorm forbrenning), men at dette er en sunn, rask og frisk gutt ellers.

Anonymkode: 15677...479

Skrevet

Hvis hun er aktiv og har god helse ogvtrivsel ville jeg ikke bekymret meg. Gå noen år tilbake, og hun ville vært normalen. 

Anonymkode: 98675...69f

Skrevet

Datteren min er 147 cm og 38 kg, hun er slank men langt fra undervektig. 

Nå er datteren din litt lettere, men ikke så mye lettere, hun er vel ikke undervektig?

Anonymkode: a7286...206

Skrevet

min er 165 og 53 kg. Hun er ganske slank men trener veldig mye og har mye muskler.

Anonymkode: fb624...9c9

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min er så tynn.
Hun er 145 cm, og bare 33 kg, er jo bare en strek.
Begynner å bekymre meg for henne.

Dere med jenter på den høyden, hvor mye veier de?

Er hun 12 år er det helt normalt, er hun 20 er hun tynn, men det gidder du tydeligvis ikke informere om av en eller annen grunn. Dum tråd. 

Anonymkode: 8ba7c...800

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er hun da?

Sjekk kurvene for vekststudien i Bergen (Google). Og regn ut KMI. Hun skal være ganske gammel før det egentlig er noe å bekymre seg for, og da ville vel høyden vært like bekymringsfull som vekten. 

Umiddelbart tenker jeg at hun er slank, men ikke undervektig. 

Min datter var også slik. Nå er hun 16. Fremdeles slank, men med mye mer polstring enn for noen år siden. 

Spiser hun greit ville jeg ikke vært bekymret. 

Anonymkode: 42dfc...3c6

Ganske gammel... Snakker vi i midten av 60-årene?

Anonymkode: 0fc14...c34

Skrevet

Men så lenge hun er aktiv og spiser normalt. Så er det ikke noe å bekymre seg for, sønnen min var undervektig i barnehagen og mesteparten av barneskolen, men han var aktiv og spiste helt normalt. Da er det ikke noe å bekymre seg for.

Og det er da mange barn som er lett undervektige, uten at det er noe galt med det. 

Anonymkode: cf71a...dc0

Skrevet

Samme/vekt høyde som gutta mine i 10-årsalderen. Har virkelig aldri vært bekymret, fine, sunne gutter. Er hun 18, er det et problem. 

Anonymkode: f93c6...8d5

Skrevet

Lurer også på hvor gammel hun er.

Min jente er snart 13. Hun er 141 cm høy og vekten er jeg usikker på, for lenge siden hun har veid seg, men hun er ganske tynn. Hun er smal og liten - ser stor forskjell på henne og venninnene for å si det sånn - mange av de har nok begynt å komme i puberteten og har begynt å få former. Hun er ikke i nærheten av det en gang. Hun var litt rundere da hun var yngre, men hun har strekt seg litt siste halvåret, så regner med det er grunnen til at hun har blitt tynnere. Hun er aktiv, frisk og klarer seg fint på skolen. Eneste er at hun ikke er så flink å spise, aldri vært det egentlig. Blir hun syk, så har hun ikke mye å gå på - det er min eneste bekymring. Ellers tenker jeg at hun nok forandrer seg kroppslig når hun kommer i puberteten, og så lenge hun er frisk og aktiv så er alt ok. Hun syns jo selv det er dumt at hun er såpass liten og tynn for alderen da. Hun sammenligner seg jo med venninnene som alle er høyere og større enn henne. Hun syns det er kjedelig at hun ikke passer i den type klær de kjøper seg (og sko, hun bruker 33-34 i sko, så det er jo begrenset hva hun får tak i av "kule" sko), da hun må handle på barneavdelingen.

Skrevet

Ops, glemte å skrive, hun er 8

HI

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ops, glemte å skrive, hun er 8

HI

Du har en KMI på 15.7 Kg/m2 - tilsvarende en iso-KMI på 18.5 Kg/m2, og din vekt er i kategorien: Normalvekt (iso-KMI 18,5-24,9)

I følge utregning på http://sunnframtid.no/vektkalkulator er hun normalvektig

Skrevet

Min åtteåring er vel omtrent lik, ikke tenkt at det er noe galt. Lurer på om vi har blitt så vant til unger med litt ekstra "polstring" (som også er normalt, men blitt vanligere enn før er mitt inntrykk) at de som er innenfor normalt slanke sees på som for tynne? Min jente er høyest i klassen, jevn med den høyeste gutten, og det er jo ikke noe å gå på, men det er helt normalt at unger er slanke/tynne. Jeg var vel nesten enda tynnere i den alderen, moren min også.

Når de når tenåra og normalt får litt hofter og pupper er det vel mer viktig å følge litt med, det er da de som er spinkle kan skli over i undervekt om de er veldig aktive og samtidig ikke spiser nok. Veien er da kort til spiseforstyrrelser. Det samme gjelder jo de som har litt ekstra; om de ikke har vokst seg inn i vekta si og fortsetter å legge på seg etter at de har sluttet å vokse i høyden bør man kanskje begynne å (veldig diskret) passe litt på hva de spiser (og sørge for å ha gode vaner i bunn fra start).

Nå er det jo ikke noe mål at alle skal være like, noen er kraftigere, eller smalere bygget enn andre, det er bare viktig at det ikke blir usunt i noen retning.

Anonymkode: ff4dd...fd7

Skrevet

Datteren min er 10 år, 150 høy ca, og veier 50 kilo. Men hun er kommet i puberteten, fått mensen, pupper og kvinnelige former. Så det kan vel ikke helt sammenlignes.... 

Anonymkode: b3ca3...b8b

Skrevet

Min datter er 142 og veier 25 kg. 9 år. Syns ikke din høres veldig tynn ut...

Anonymkode: 2d94b...1b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...