Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #1 Skrevet 11. februar 2020 Hvor ofte får de spise Piano yoghurt f.eks? Er ikke det en sukkerbombe? Anonymkode: c5a41...71e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #2 Skrevet 11. februar 2020 Slike ting ca en gang pr uke. Ellers skal det være grønnsaker i kostholdet hver dag. Ut over det er jeg ikke nazi med ting. Forsøker å ha et fornuftig kosthold stort sett. Da blir det ikke krise om en enkelt dag en gang i blant ikke er optimal. Anonymkode: ec322...e04
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #3 Skrevet 11. februar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slike ting ca en gang pr uke. Ellers skal det være grønnsaker i kostholdet hver dag. Ut over det er jeg ikke nazi med ting. Forsøker å ha et fornuftig kosthold stort sett. Da blir det ikke krise om en enkelt dag en gang i blant ikke er optimal. Anonymkode: ec322...e04 Spør, for min søster får Piano yoghurt hele tiden hun vil. Anonymkode: c5a41...71e
CherryC Skrevet 11. februar 2020 #4 Skrevet 11. februar 2020 Trenger ikke være streng. Jeg står for handlingen og søtsaker etc blir kun handlet inn til helgen. Youghurt kan de bare spise, men det begrenser seg selv. Kanskje en annenhver dag eller noe.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #5 Skrevet 11. februar 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor ofte får de spise Piano yoghurt f.eks? Er ikke det en sukkerbombe? Anonymkode: c5a41...71e Neida. Klart de får yoghurt. De spiser så variert, så ser ikke problemet. Anonymkode: 7ded3...ec2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Skrevet 11. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør, for min søster får Piano yoghurt hele tiden hun vil. Anonymkode: c5a41...71e Hva så? Kanskje barnet spiser dårlig, da er det bedre med yoghurt enn ingenting. Sikkert bare en fase. Anonymkode: 7ded3...ec2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #7 Skrevet 11. februar 2020 Veldig avslappet Piano yoghurt vet jeg ikke om de har smakt, vi har aldri hatt det her hjemme. Men hadde de spurt etter det hadde de sikkert fått det også. De spiser såpass variert og sunt at en yoghurt, uansett type ikke "ødelegger" dem Dette med yoghurt og syrna produkter går litt i faser her, vi har faser de spør etter biola drikkeyoghurt, perioder de spør etter god morgen yoghurt o.l. men nå er det faktisk flere uker siden vi har hatt noen av delene. Anonymkode: f7e8c...0d0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #8 Skrevet 11. februar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør, for min søster får Piano yoghurt hele tiden hun vil. Anonymkode: c5a41...71e Men det er bare en liten bit av det totale bilde. Det er ikke ditt ansvar og ikke ditt problem. Det er ikke storesøsters oppgave å lage regler for/oppdra lillesøster. Det eneste du oppnår ved evn å rote deg oppi dette er å ødelegge forholdet dere imellom. Anonymkode: ec322...e04
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #9 Skrevet 11. februar 2020 Måtte sjekke nå, for jeg ble litt nysgjerrig. Sjekket en vilkårlig type og synes ikke det var så ellevillt akkurat. 15 g sukker pr 100 g vare er jo mer enn ikkeno, men ikke verre enn mange andre typer yoghurt... https://kolonial.no/produkter/8119-tine-piano-duo-yoghurt-og-nottetoffee/ Det er 13 g pr 100 g vare i vanlig go' morgen yoghurt, så ganske like. Anonymkode: f7e8c...0d0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #10 Skrevet 11. februar 2020 Jeg er veldig streng med kostholdet, halvparten grønnsaker eller frukt til alle måltider. Yogurt og korn ok som kveldsmat eller frokost et par ganger i uken. Har havregryn i smoothie , vafler pannekaker. Bruker fint lite sukker i maten. Jeg er nok litt for opptatt av at maten skal vøre næringsrik og mettende. Jeg har selv vært overvektig og mine barn skal ikke gå inn overvektshelvette. Så vi er strenge her i huset. Anonymkode: 7c073...f49
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #11 Skrevet 11. februar 2020 Barna mine har alltid spist det de får servert, så jeg er ikke streng i det hele tatt. Ikke grønnsaker til alle middager en gang. Denne uken har vi hatt Grandiosa og pølser til middag, og rislunsj til dessert to dager på rad. Anonymkode: ee797...d9d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2020 #12 Skrevet 11. februar 2020 Vi spiser normalt og variert. Det er ikke yoghurt hver dag. Men noen uker er det oftere enn andre. Anonymkode: 0e7aa...28f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #13 Skrevet 12. februar 2020 Jeg er streng på noen ting, mens andre ting går greit. Brus er uaktuelt. Lørdagsgodt har vi ikke. Da baker jeg heller en kake/boller en helg. Is, potetgull, yoghurt og slikt er greit. Dersom ungene spiser sunt og variert så er det lov å kose seg med usunn mat. Dersom det er mange bursdager og feiringer ila kort tid, så er det kun sunn mat hjemme. Barna er litt småspiste og slanke, så passer på at de får i seg nok næring/energi. Anonymkode: f4d6d...997
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #14 Skrevet 12. februar 2020 Sånn passe streng. Hovedregel er vanlig mat først. Yoghurt får de kanskje to ganger i uka. De kan gjerne få en is etter middag men ikke hver dag. Godteri og åpenbare søtsaker er kun lørdag. Jeg baker kjeks, de får de ofte. Anonymkode: 0ccc4...995
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #15 Skrevet 12. februar 2020 Jeg er mer avslappet. Lager hjemmelagd frokost og middag hver eneste dag. Gjør det så sunt og næringsrikt som mulig med mye grønnsaker. Lager alt fra bunnen av der. Men om de nå spiser litt kjeks, yoghurt eller jus etter middag en gang i blant spiller ingen rolle! Jeg har slanke, aktive og sunne barn i en alder fra 15-2 (4stk) ser absolutt ingen grunn til å måtte legge slike begrensinger på de hele tiden. Frokost derimot er aldri «søt» det er kun til helger eventuelt. Anonymkode: d6900...ffc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #16 Skrevet 12. februar 2020 Piano yoghurt har vi aldri. De får av og til go morgen uten tilsatt sukker eller byggrynsmlunsj uten tilsatt sukker, da helst på tur. For det meste går det i vanlig barneyoghurt med 4% tilsatt sukker, en pr dag. De kommer ikke over anbefalt sukkermengde av dette, og den bidrar med protein, jod og kalsium i kosten. Ellers er det ekstra lett melk, kun til måltider. Vann er tørstedrikk, brus og saft er tilgjengelig til middag i helgene. Jeg synes det er fascinerende hvor nedsnødde foreldre er på kosthold, driter i 5 om dagen og overskrider i stor grad anbefalingene med tanke på tilsatt sukker, mettet fett og bearbeidet kjøtt. De samme foreldrene er gjerne svært kritisk til helsedirektoratetts kostholdsråd og argumenterer med at de virker ikke fordi både barn og voksne blir stadig feitere. Jeg har til gode å møte en kritiker av kostholdsrådene som faktisk har fulgt dem. I vårt hjem har vi nugatti til helgebruk, lørdagsgodt, dessert i ny og ne, en ispinne en varm dag, en termos med kakao og en mellombar i matpakka på turdager og andre små og store utskeielser nå og da, men jeg passer på at unntaksdagene er i mindretall og at grunnstammen i kostholdet er sunt. Det er foreldres oppgave å gi barna sunne vaner de kan ta med seg i voksenlivet. Anonymkode: a3c48...770
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #17 Skrevet 12. februar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna mine har alltid spist det de får servert, så jeg er ikke streng i det hele tatt. Ikke grønnsaker til alle middager en gang. Denne uken har vi hatt Grandiosa og pølser til middag, og rislunsj til dessert to dager på rad. Anonymkode: ee797...d9d Det hjelper jo ikke om de spiser alt de får servert hvis det de får servert mangler næringsstoffer. Anonymkode: c4c15...6cc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #18 Skrevet 12. februar 2020 Jeg er opptatt av å servere næringsrik mat, og barna får i seg mye varierte grønnsaker, belgfrukter, fisk og kjøtt. Men de har mye nærkontakt med besteforeldre i hverdagen, og av den grunn blir det for mye sukker. De er tynne, og jeg tenker at det viktigste er at de også får i seg nok variert og næringsrik mat, men det er selvsagt ikke bra med så mye sukker uansett. Det er alltid et eller annet når en av besteforeldrene er her. Men det er jo bra for barna å ha hyppig og hyggelig kontakt med besteforeldrene, og mine signaler når det gjelder sukker blir ikke fanget opp. Skal jeg håpe å få til noen endringer må jeg lage skikkelig drama, og det tror jeg ikke noen er tjent med. Men når jeg selv blir bestemor skal jeg ikke ta den lettvinte og populære veien med sjokoladekjeks i hverdagen... Anonymkode: c4c15...6cc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #19 Skrevet 12. februar 2020 Jeg er glad bare min eldste spiser noe i det hele. Har spisevegring blitt noe bedre. Så om han vil ha piano yogurt eller annet så får han det. Anonymkode: 6017b...b34
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #20 Skrevet 12. februar 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Piano yoghurt har vi aldri. De får av og til go morgen uten tilsatt sukker eller byggrynsmlunsj uten tilsatt sukker, da helst på tur. For det meste går det i vanlig barneyoghurt med 4% tilsatt sukker, en pr dag. De kommer ikke over anbefalt sukkermengde av dette, og den bidrar med protein, jod og kalsium i kosten. Ellers er det ekstra lett melk, kun til måltider. Vann er tørstedrikk, brus og saft er tilgjengelig til middag i helgene. Jeg synes det er fascinerende hvor nedsnødde foreldre er på kosthold, driter i 5 om dagen og overskrider i stor grad anbefalingene med tanke på tilsatt sukker, mettet fett og bearbeidet kjøtt. De samme foreldrene er gjerne svært kritisk til helsedirektoratetts kostholdsråd og argumenterer med at de virker ikke fordi både barn og voksne blir stadig feitere. Jeg har til gode å møte en kritiker av kostholdsrådene som faktisk har fulgt dem. I vårt hjem har vi nugatti til helgebruk, lørdagsgodt, dessert i ny og ne, en ispinne en varm dag, en termos med kakao og en mellombar i matpakka på turdager og andre små og store utskeielser nå og da, men jeg passer på at unntaksdagene er i mindretall og at grunnstammen i kostholdet er sunt. Det er foreldres oppgave å gi barna sunne vaner de kan ta med seg i voksenlivet. Anonymkode: a3c48...770 Hva med oss som absolutt ikke har overvektige barn da? Jeg følger ikke statens kostholdsråd da det etter min mening inneholder altfor mye karbohydrater. Noe jeg ikke er så fan av til barna. Vi spiser pasta, poteter og brød. Men ikke i så store mengder. Til frokost forbode ofte omelett med mye grønnsaker, samme ofte i matboksen sin. Jeg skal lage wok i dag. Da tilsetter jeg minst 7-8 slags grønnsaker i stor volum i tillegg til noe egg nudler. De dagene vi har pasta har vi ikke brødskiver osv. Sånn at totalen er mindre karbohydrater. Har lagt merke til at barna er mer konsentrert ikke så søtsugen og mye roligere i hverdagen etter at jeg la om kostholdet slik. Er ikke lavkarbo i det hele tatt bare at jeg er obs på det. Anonymkode: d6900...ffc
MTF Skrevet 12. februar 2020 #21 Skrevet 12. februar 2020 Er ikke superstreng på annet enn at brus/snop/snacks er forbeholdt helg. De spiser variert og sunt til hverdags med fiskemat til middag to ganger i uken, kylling, grønnsaker, fullkornspasta og lignende. De er heldigvis begge to glad i grønnsaker i alle former, både salat, kokte grønnsaker og wok/stekte grønnsaker. Brødet er grovt og det går også mye i havregrynsgrøt og smoothie. Frukt spiser de hver dag + melk. Yoghurt har vi ingen begrensinger på. Yngste har ofte med seg Go' Morgen (som regel den uten sukker) på skolen, bare fordi hun spiser lite annet hun får med seg til lunsj og har lite å gå på. Viktig at hun får i seg noe. De er 15 og snart 13 år, og begge to er slanke og aktive.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #22 Skrevet 12. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva med oss som absolutt ikke har overvektige barn da? Jeg følger ikke statens kostholdsråd da det etter min mening inneholder altfor mye karbohydrater. Noe jeg ikke er så fan av til barna. Vi spiser pasta, poteter og brød. Men ikke i så store mengder. Til frokost forbode ofte omelett med mye grønnsaker, samme ofte i matboksen sin. Jeg skal lage wok i dag. Da tilsetter jeg minst 7-8 slags grønnsaker i stor volum i tillegg til noe egg nudler. De dagene vi har pasta har vi ikke brødskiver osv. Sånn at totalen er mindre karbohydrater. Har lagt merke til at barna er mer konsentrert ikke så søtsugen og mye roligere i hverdagen etter at jeg la om kostholdet slik. Er ikke lavkarbo i det hele tatt bare at jeg er obs på det. Anonymkode: d6900...ffc Det høres ut som dere føler anbefalingene, de er ikke så rigide som folk skal ha det til. Anonymkode: a3c48...770
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #23 Skrevet 12. februar 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna mine har alltid spist det de får servert, så jeg er ikke streng i det hele tatt. Ikke grønnsaker til alle middager en gang. Denne uken har vi hatt Grandiosa og pølser til middag, og rislunsj til dessert to dager på rad. Anonymkode: ee797...d9d 🙄 Anonymkode: 5a3bd...093
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #24 Skrevet 12. februar 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: 🙄 Anonymkode: 5a3bd...093 Hvorfor himler du med øynene av det? Anonymkode: 50fdd...1fe
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2020 #25 Skrevet 12. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Piano yoghurt har vi aldri. De får av og til go morgen uten tilsatt sukker eller byggrynsmlunsj uten tilsatt sukker, da helst på tur. For det meste går det i vanlig barneyoghurt med 4% tilsatt sukker, en pr dag. De kommer ikke over anbefalt sukkermengde av dette, og den bidrar med protein, jod og kalsium i kosten. Ellers er det ekstra lett melk, kun til måltider. Vann er tørstedrikk, brus og saft er tilgjengelig til middag i helgene. Jeg synes det er fascinerende hvor nedsnødde foreldre er på kosthold, driter i 5 om dagen og overskrider i stor grad anbefalingene med tanke på tilsatt sukker, mettet fett og bearbeidet kjøtt. De samme foreldrene er gjerne svært kritisk til helsedirektoratetts kostholdsråd og argumenterer med at de virker ikke fordi både barn og voksne blir stadig feitere. Jeg har til gode å møte en kritiker av kostholdsrådene som faktisk har fulgt dem. I vårt hjem har vi nugatti til helgebruk, lørdagsgodt, dessert i ny og ne, en ispinne en varm dag, en termos med kakao og en mellombar i matpakka på turdager og andre små og store utskeielser nå og da, men jeg passer på at unntaksdagene er i mindretall og at grunnstammen i kostholdet er sunt. Det er foreldres oppgave å gi barna sunne vaner de kan ta med seg i voksenlivet. Anonymkode: a3c48...770 Jeg skjønner ikke at folk synes det er bedre å gi små barn sukkerersttatninger Anonymkode: 50fdd...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå