Gå til innhold

Lykke, bare mennesker som kjenner dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mennesker higer etter lykke og vi skal helst realisere oss å føle lykke i alt vi gjør. Generelt ha det bra (hele tiden). 

Har dyr det slik? Satt og kikket ut på småfuglene på brettet og katten som kom luskende. For dem er vel alt et jag etter mat? Og bli skjermet fra vær og vind, få unger og jag etter å fore dem? De lever kanskje i konstant frykt pga rovdyr? 

Katter ser jo ut til å kose seg når de ligger og sover, det samme med alle kjæledyr. 

Har dere noen tanker om dette? Er det egentlig «naturlig» å skulle være lykkelig hele tiden?

Anonymkode: a2ddb...8b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at alle som har sett en glad hund vet at hunder kan føle lykke. Det samme med dansende og lekende delfiner, men disse dyrene er jo også av de mer intelligente. 

Anonymkode: 4696c...149

Skrevet

For å svare på det må vi først være sikkre på hva lykke egentlig er. Det er det ikke noe opplakt svar på.

Anonymkode: a7a6f...f4a

Skrevet

Aldri sett kuer på vårslipp? 

Dyr kan helt klart føle ekstase på en måte 

Men det er kanskje en menneskelig greie at man skal være lykkelig hele tiden? 

Anonymkode: 4f4db...193

Skrevet

Ingen levende vesener er lykkelige hele tiden.

Men svært mange - de fleste? - kan føle lykke i livet.

Det er jo bevist at mange dyr og fugler og sjødyr leker kun for å leke, både sammen og alene, og at de tydelig har glede av det.

Dyr jeg har sett vise lykke og har vært lekne: hunder, katter, hester, fugler, kyr, griser, aper. Til og med en skillpadde har jeg sett vise tegn på lykke.

Anonymkode: 3c5ef...199

Skrevet

Når dyr får leve i pakt med sin natur og har gode forhold i omgivelsene, tilstrekkelig med plass osv, så tror jeg de alle kan være lykkelige.

Anonymkode: d61aa...c17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...