Gå til innhold

Butikker reklamerer for at man bør handle brukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og reparere klær, ikke kjøpe mer enn man behøver et cetera - og tanken er god og alt det der.

MEN... Hvis alle gjorde det. Dvs kjøpte én parkdress og én jakke som gikk i arv til alle unga. Og 3 gensere og bukser. 

Hadde ikke butikkene slitt noe voldsomt? Hvis folk generelt kuttet forbruket med 90%. 

Anonymkode: acdfd...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og reparere klær, ikke kjøpe mer enn man behøver et cetera - og tanken er god og alt det der.

MEN... Hvis alle gjorde det. Dvs kjøpte én parkdress og én jakke som gikk i arv til alle unga. Og 3 gensere og bukser. 

Hadde ikke butikkene slitt noe voldsomt? Hvis folk generelt kuttet forbruket med 90%. 

Dersom vi kjøpte færre nye sko, ville vi ha hatt flere skomakere. Dersom vi brukte mindre penger på å kjøpe nye klær, ville vi bruke mer på å reparere de gamle. Og så videre.

Anonymkode: 2ee79...bc2

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom vi kjøpte færre nye sko, ville vi ha hatt flere skomakere. Dersom vi brukte mindre penger på å kjøpe nye klær, ville vi bruke mer på å reparere de gamle. Og så videre.

Og vi ville godtatt høyere pris om vi kunne kjøre kvalitet og reparere.

Anonymkode: 5eed1...377

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vi handlet mer brukt kunne vi fått en del flere arbeidsplasser i bruktomsettningen og vi kunne frigjort arbeidskraft til myttigere jobber som helse, miljøvenlig energiproduksjon mm. 

Anonymkode: d7c37...b39

Skrevet

Tenker at butikker kunne slitt veldig. Flott å handle brukt, men tenker at hvis vi i den velstående del av verden, sluttet å handle klær, kunne mange komme til å få store økonomiske utfordringer. På sikt sikkert mulig å gjøre noe med, men kutter vi forbruket tvert, vil livet bli vanskelig for mange. Er jammen ikke enkelt dette her altså.

Skrevet

Selv om mange begynner å handle brukt og la ting gå i arv, så vil det fortsatt vært omsetning i butikkene. Ting slites ut til et punkt det ikke kan repareres, man finner ikke riktig størrelse på bruktbutikken osv., pluss at motebransjen jobber i den andre enden og sloss for at trendene skal skifte sånn at forbruket holdes oppe. I en av mine favorittbutikker, som selger nytt tøy, er det et stativ med brukte klær. Dit kan man ta med seg en gammel favoritt av samme designer, som man ikke bruker lenger, og veksle den inn mot rabatt og noen nye kan få glede av den til en rimelig penge. Synes det er flott at man kan ha to tanker i hodet samtidig. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vi handlet mer brukt kunne vi fått en del flere arbeidsplasser i bruktomsettningen og vi kunne frigjort arbeidskraft til myttigere jobber som helse, miljøvenlig energiproduksjon mm. 

Frigjort arbeidskraft? Det er da ikke noe vi trenger, det er jo nok av arbeidsledige

Anonymkode: a9852...9d2

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er synd at man nesten ikke kan få reparert ting lenger, ofte er det enklere og billigere å kjøpe nytt. Jeg har en veggklokke som har affeksjonsverdi, men som ikke har gått på veldig lenge. Men å finne noen som kan fikse den her jeg bor, er nærmest umulig ser det ut som. Det gjøres ikke sånn lenger får jeg beskjed om, fordi det er ikke marked for det lenger.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frigjort arbeidskraft? Det er da ikke noe vi trenger, det er jo nok av arbeidsledige

Tenk deg tilbake til 1930. Da var det også arbeidsledighet og over 40% av befolkningen jobbet i primærnæringene. Ettersom vi fikk effektivisert spessielt jordbruket og skogbruket fikk vi frigjort mye arbeidskraft derfta og i dag jobber bare ca 3% i primærnæringene. I steden har alle de som tidligere trengtes for å skaffe befolkningen mat, tømmer ol kunnet brukes til vellstandsutvikling. Tenk hvor mye levestandarden har økt på den tiden!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er avhengige av innvandring for å fylle mange posisjoner, så det der er ikke helt sant. I realiteten burde vi ha hatt et mye mer inkluderende arbeidsliv; der flere mennesker kunne jobbet færre timer hver. Kravene i arbeidslivet er uforenlige med f eks at mange eldre eller delvis uføre godt kunne jobbet litt.

Skrevet
8 timer siden, prekæs skrev:

Tenker at butikker kunne slitt veldig. Flott å handle brukt, men tenker at hvis vi i den velstående del av verden, sluttet å handle klær, kunne mange komme til å få store økonomiske utfordringer. På sikt sikkert mulig å gjøre noe med, men kutter vi forbruket tvert, vil livet bli vanskelig for mange. Er jammen ikke enkelt dette her altså.

Enig. Jeg har tenkt over dette lenge, men hadde alle gjort som meg så ville mange butikker gått konkurs. Men mange butikker går allerede mot konkurs. Butikk er virkelig ikke noe å satse på i fremtiden. Isåfall ikke starte noen ny avdeling når det finnes flere veletablerte allerede. 
Jeg skulle gjerne kjøpt mer brukt. Men folk skal ofte ha mer enn det er verd. Så på Canada Goose jakker på Finn men de billigste så skikkelig stygge ut og de andre som var Ok så likevel på 800. Da kjøpte jeg heller en helt ny jakke til en verdi av 3000 men tilbud på 600. 

hva tenker dere om mobiltelefoner? 

Anonymkode: 925e3...9f1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Jeg har tenkt over dette lenge, men hadde alle gjort som meg så ville mange butikker gått konkurs. Men mange butikker går allerede mot konkurs. Butikk er virkelig ikke noe å satse på i fremtiden. Isåfall ikke starte noen ny avdeling når det finnes flere veletablerte allerede. 
Jeg skulle gjerne kjøpt mer brukt. Men folk skal ofte ha mer enn det er verd. Så på Canada Goose jakker på Finn men de billigste så skikkelig stygge ut og de andre som var Ok så likevel på 800. Da kjøpte jeg heller en helt ny jakke til en verdi av 3000 men tilbud på 600. 

hva tenker dere om mobiltelefoner? 

Mobiltelefoner varer mye lenger enn folk skal ha det til. Mange oppgraderer lenge før de trenger det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mobiltelefoner varer mye lenger enn folk skal ha det til. Mange oppgraderer lenge før de trenger det.

De burde jo av prinsipp holde i 50 år

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De burde jo av prinsipp holde i 50 år

De gjør jo ikke det. Min Sony forfalt utrolig på sitt 5.år. Ekstremt treig, 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

De gjør jo ikke det. Min Sony forfalt utrolig på sitt 5.år. Ekstremt treig, 

Det vet jeg at de ikke gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...