Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #1 Skrevet 10. februar 2020 Jeg har svært tørre øyne. Øyelegen påviske stekrt redusert tåreproduksjon, så jeg må bruke øyesalve og dråper. Har i tillegg veldig tørr munn og hals om natten, og når jeg er andpusten. Har smerter, i begge skuldre, begge hofter, høyre kne. Det er varierende, men blir mye verre når jeg trener. Blir for eksempel nummen i armen når jeg kjører bil lenge. Forrige uke låste hoften seg, så jeg måtte bare bli sittende ved kontorpulten på jobb til jeg klarte å få den til å bevege seg igjen,. Veldig stiv i kroppen om morgenen. Trøttere enn normalt, alt er et ork, har mindre tiltakslyst enn før. Må ofte sove etter trening. Hadde sommerfuglutslett i en lang periode for halvannet år siden, men det er mindre/borte nå. Blør mye neseblod Har tinnitus Restless legs. Legen har tatt stoffsdkifteprøver, og de viste TSH:4,73* (0,40-4,50) P-T4, fritt: 16,5 - hvilket betyr, tror jeg at jeg ikke har lavt stoffskifte, men må ta prøver jevnlig for å følge med på det (har tatt ca hvert halvår nå siden 2019). Legen tok også blodprøve (ANA??) for å sjekke for revmatiske sykdommer som lupus og sjøgrens, men de var fine. Men jeg har nå skjønt at det skal mer til enn bare en enkel blodprøve for å diagnostisere sjøgrens og lupus. Men hadde dere giddet å gå til en privat revmatolog for å be om litt grundigere undersøkelser? Er litt redd for at det bare skal bli avfeid. Anonymkode: 0c6be...691
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #2 Skrevet 10. februar 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har svært tørre øyne. Øyelegen påviske stekrt redusert tåreproduksjon, så jeg må bruke øyesalve og dråper. Har i tillegg veldig tørr munn og hals om natten, og når jeg er andpusten. Har smerter, i begge skuldre, begge hofter, høyre kne. Det er varierende, men blir mye verre når jeg trener. Blir for eksempel nummen i armen når jeg kjører bil lenge. Forrige uke låste hoften seg, så jeg måtte bare bli sittende ved kontorpulten på jobb til jeg klarte å få den til å bevege seg igjen,. Veldig stiv i kroppen om morgenen. Trøttere enn normalt, alt er et ork, har mindre tiltakslyst enn før. Må ofte sove etter trening. Hadde sommerfuglutslett i en lang periode for halvannet år siden, men det er mindre/borte nå. Blør mye neseblod Har tinnitus Restless legs. Legen har tatt stoffsdkifteprøver, og de viste TSH:4,73* (0,40-4,50) P-T4, fritt: 16,5 - hvilket betyr, tror jeg at jeg ikke har lavt stoffskifte, men må ta prøver jevnlig for å følge med på det (har tatt ca hvert halvår nå siden 2019). Legen tok også blodprøve (ANA??) for å sjekke for revmatiske sykdommer som lupus og sjøgrens, men de var fine. Men jeg har nå skjønt at det skal mer til enn bare en enkel blodprøve for å diagnostisere sjøgrens og lupus. Men hadde dere giddet å gå til en privat revmatolog for å be om litt grundigere undersøkelser? Er litt redd for at det bare skal bli avfeid. Anonymkode: 0c6be...691 Fortsett å søke svar! Dette låter som et syndrom! Anonymkode: 5ebd6...539
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #3 Skrevet 10. februar 2020 Hva sier tannlegen da? Det er ofte tannlegene som ber deg henvises for biopsi fra munnen, det er en av de viktige faktorene for å få sjøgrens at spyttproduksjonen er nedsatt, og det ser tannlegen. En biopsi av spyttkjertel beviser det tannlegen sier og vips er du på vei mot diagnose. Min mamma har sjøgrens, og det var tannlegen som startet hele utredningen av henne. Anonymkode: 8cbdd...388
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #4 Skrevet 10. februar 2020 For lupus har vel de aller aller fleste utslag på ANA. Lav ferritin kan gi restless legs og flere plager, lav Hb kan gi anpustenhet, feks lav B12 kan gi mange diffuse plager. Søvnapne kan gi smerter, tretthet og redusert ytelse. Det som er viktig å huske er at reumatologi er veldig (ekstremt) kriteriestyrt. Så fyller man ikke ofte snevre definisjoner har man ikke diagnosen. Høres egentlig ut som du trenger en god tverrfaglig utredning/en skikkelig samtale med en erfaren og interessert generalist. Plagene dine kan henge sammen, eller de kan være forskjellige ting, og det er ikke sikkert en spesifikk spesialist kan ta hensyn til alt, særlig ikke på en time. Har du en god fastlege, eller vet om en som du kan sette deg på venteliste til? Anonymkode: 422ac...3f4
gorboro Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 På 10.2.2020 den 15.42, Anonym bruker skrev: Jeg har svært tørre øyne. Øyelegen påviske stekrt redusert tåreproduksjon, så jeg må bruke øyesalve og dråper. Har i tillegg veldig tørr munn og hals om natten, og når jeg er andpusten. Har smerter, i begge skuldre, begge hofter, høyre kne. Det er varierende, men blir mye verre når jeg trener. Blir for eksempel nummen i armen når jeg kjører bil lenge. Forrige uke låste hoften seg, så jeg måtte bare bli sittende ved kontorpulten på jobb til jeg klarte å få den til å bevege seg igjen,. Veldig stiv i kroppen om morgenen. Trøttere enn normalt, alt er et ork, har mindre tiltakslyst enn før. Må ofte sove etter trening. Hadde sommerfuglutslett i en lang periode for halvannet år siden, men det er mindre/borte nå. Blør mye neseblod Har tinnitus Restless legs. Legen har tatt stoffsdkifteprøver, og de viste TSH:4,73* (0,40-4,50) P-T4, fritt: 16,5 - hvilket betyr, tror jeg at jeg ikke har lavt stoffskifte, men må ta prøver jevnlig for å følge med på det (har tatt ca hvert halvår nå siden 2019). Legen tok også blodprøve (ANA??) for å sjekke for revmatiske sykdommer som lupus og sjøgrens, men de var fine. Men jeg har nå skjønt at det skal mer til enn bare en enkel blodprøve for å diagnostisere sjøgrens og lupus. Men hadde dere giddet å gå til en privat revmatolog for å be om litt grundigere undersøkelser? Er litt redd for at det bare skal bli avfeid. Anonymkode: 0c6be...691 Har du funne ut noe? Dette høres ut som meg.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 På 10.2.2020 den 16.51, Anonym bruker skrev: Hva sier tannlegen da? Det er ofte tannlegene som ber deg henvises for biopsi fra munnen, det er en av de viktige faktorene for å få sjøgrens at spyttproduksjonen er nedsatt, og det ser tannlegen. En biopsi av spyttkjertel beviser det tannlegen sier og vips er du på vei mot diagnose. Min mamma har sjøgrens, og det var tannlegen som startet hele utredningen av henne. Anonymkode: 8cbdd...388 Hadde prøvd dette først. Anonymkode: ee4d8...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå