Gå til innhold

Innafor å bruke SFO som avlastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt med ADHD og autisme. Jobber litt, men de dagene jeg har fri. Går det ann å ha han på SFO som avlastning.æ? Søsken og jeg påvirkes av hans sinneutbrudd og aggressivitet. Ønsker mer avlastning, men mannen og jeg har ulik mening. 

Anonymkode: cc218...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart. Men de må ha ekstra ressurser på han der da. Han kan jo være på SFO i hele åpningstiden om man vil 

Anonymkode: 4786b...d45

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så klart. Men de må ha ekstra ressurser på han der da. Han kan jo være på SFO i hele åpningstiden om man vil 

Dei har ikkje det. Men har mer lag og mindre kamper med han der. Får til og med gjort leksene stort sett...

Skrevet

Dei har ikkje det. Men har mer lag og mindre kamper med han der. Får til og med gjort leksene stort sett...

Det er jo nesten noe dere må ta opp med sfo, om de har kapasitet til det

Anonymkode: 4d07c...311

Skrevet

Det er jo nesten noe dere må ta opp med sfo, om de har kapasitet til det

Kapasitet? Vi betaler for full SFO pga turnusjobbing og usikkert når jeg har fri.

Skrevet

Er fullt mulig å gjøre det slik. Men om det betyr at han blir på sfo merkbart lengre/flere dager enn det som har vært vanlig bør dere ta en prat med sfo så de er forberedt.

Anonymkode: 3d865...a2f

Skrevet

Man gjør jo som man vil med plassen man betaler for ! Folk har jo 1 åringer i barnehagen 9 timer selv om de ikke er på jobb og. så hvorfor ikke 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er fullt mulig å gjøre det slik. Men om det betyr at han blir på sfo merkbart lengre/flere dager enn det som har vært vanlig bør dere ta en prat med sfo så de er forberedt.

Anonymkode: 3d865...a2f

Blir til halv 4, så 1.5 time etter at skolen er slutt tre dager og 3 timer to dager (men alltid til halv 4 når mannen kjem fra jobb) HI

Skrevet

Det er helt greit, med mindre han har det fælt der. (I såfall må det jo tas tak i.) Med adhd og autisme tenker jeg han har godt av den sosiale treningen han får på sfo. Og at dere trenger avlastning er fullt forståelig.

Anonymkode: 80e95...443

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra. Da er det jo en vinn/vinn-situasjon 

Anonymkode: c3d95...48c

Skrevet

Jeg tenker det kan være positivt for ham å ha rutinen med sfo hver dag, diagnosene tatt i betraktning. Kan rett og slett være at det blir helt feil for ham å forandre dette fra uke til uke ettersom når du har fri, og at dere skåner både søsken og ham selv for uro ved å holde på rutinen.

Jeg tenker også at din mening bør veie tyngst, siden det er du som er der og ser hvordan det fungerer å ha ham hjemme. Det er lett nok for mannen å ha prinsipper, om det ikke er han som skal gjennomføre.

Skrevet

Har dere vurdert å be om avlastning gjennom BV?😊

Anonymkode: 2382e...0d8

Gjest KenCreek
Skrevet

Dere betaler jo for full plass, bruk den. Gutten trives jo der. 

Skrevet

Snakk med skolen og SFO om det. Jeg vet flere med autisme får en dårligere hverdag på SFO pga mindre struktur enn i skolen. Men så fort de får ekstra ressurs som kan støtte og veilede går det veldig fint. Men snakk med demz

Anonymkode: a48dd...4ae

Skrevet

Hvis du betaler for plassen den dagen/dagene du har fri kan du bruke plassen slik du ønsker. 

Anonymkode: f4b11...f82

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kapasitet? Vi betaler for full SFO pga turnusjobbing og usikkert når jeg har fri.

Jeg regnet med at ut i fra det du fortalte så har han spesielle behov, som kanskje ikke kan ivaretas på sfo ut i fra den bemanningen de har, hvis han skal være der endel mer enn det han er nå. Så jeg tenkte han kanskje ville trenge litt ekstraressurser. Tar jeg feil, så belager jeg det.

Skrevet

Selvsagt. Han har mulighet til Sfo ut 7.trinn også. Det er LURT og forebyggende og bruke avlastning i ulike former når man har barn med så store behov. Trives han på Sfo og kan ha en fin rutine der så er det fint. Dere skal fungere når han er hjemme. For søsken osv. Av og til må foresatte lade. 

Hilsen en i hjelpeapparatet som har sett MANGE sykemeldte og utbrente mødre (!) som ikke lenger klarer å stå i jobb fordi de har forsøkt å strekke til for barn med ekstra behov, hjem, jobb osv altfor lenge. 

Anonymkode: 45bb6...2d9

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. Han har mulighet til Sfo ut 7.trinn også. Det er LURT og forebyggende og bruke avlastning i ulike former når man har barn med så store behov. Trives han på Sfo og kan ha en fin rutine der så er det fint. Dere skal fungere når han er hjemme. For søsken osv. Av og til må foresatte lade. 

Hilsen en i hjelpeapparatet som har sett MANGE sykemeldte og utbrente mødre (!) som ikke lenger klarer å stå i jobb fordi de har forsøkt å strekke til for barn med ekstra behov, hjem, jobb osv altfor lenge. 

Jeg er en av de mødrene, støtter dette svaret 100%.

Anonymkode: 02ee7...586

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk 🌹

Skrevet

Bruk plassen med god samvittighet. Og i alle fall så lenge gutten trives og har det bra der. Høres veldig lurt ut. 

Anonymkode: 25c10...4fc

Skrevet

Jeg jobber også med mennesker med psykisk utviklingshemming og synes dette hørtes ut som en vinn-vinn situasjon. Det er svært lurt å ta i bruk all den avlasting dere får. 

Anonymkode: 465b1...162

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Støtter dette!

I tillegg vil jeg anbefale at du og mannen går i parterapi, HI. Nå virker det som om dere har sklidd noe fra hverandre og ikke greier å stå sammen slik dere bør. Dere har store ekstrabelastninger som de fleste andre ikke har, og det er veldig krevende ikke bare for dere som foreldre, men også for dere som par og kjærester. Dere trenger å finne løsninger som fungerer for hele familien, og som fungerer over tid. Og skal dere greie det så må dere se hverandre.

Jeg får inntrykk av at dere ikke lenger greier å se hverandre, og da trenger dere hjelp for å greie det igjen slik at dere også greier å kommunisere bedre sammen og ta bedre vare på hverandre slik at det blir til det beste for hele familien. Par som lever med slike store ekstrabelastninger har ofte en stor risiko for at forholdet havarerer, så det er viktig at dere greier å ta vare på hverandre og forholdet.

Så se om du får med mannen i parterapi for at dere kan få det bedre og bli bedre på kommunikasjon og det å se hverandres behov og finne de løsningene som er best for dere som familie. Det kan godt være at det å ha barnet mer hjemme er det optimale i en ideell situasjon. Men hvis man trumfer gjennom det "beste", så kan det bli det godes fiende - hvis det fører til at du blir utbrent, syk, ikke greier å jobbe, parforholdet kanskje vil lide, og dere ikke lenger greier å være gode foreldre når barnet/barna er hjemme. Så noen ganger er det gode bedre enn det "optimale".

Få ham med i parterapi :)

Anonymkode: 3e1ad...ce7

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Støtter dette!

I tillegg vil jeg anbefale at du og mannen går i parterapi, HI. Nå virker det som om dere har sklidd noe fra hverandre og ikke greier å stå sammen slik dere bør. Dere har store ekstrabelastninger som de fleste andre ikke har, og det er veldig krevende ikke bare for dere som foreldre, men også for dere som par og kjærester. Dere trenger å finne løsninger som fungerer for hele familien, og som fungerer over tid. Og skal dere greie det så må dere se hverandre.

Jeg får inntrykk av at dere ikke lenger greier å se hverandre, og da trenger dere hjelp for å greie det igjen slik at dere også greier å kommunisere bedre sammen og ta bedre vare på hverandre slik at det blir til det beste for hele familien. Par som lever med slike store ekstrabelastninger har ofte en stor risiko for at forholdet havarerer, så det er viktig at dere greier å ta vare på hverandre og forholdet.

Så se om du får med mannen i parterapi for at dere kan få det bedre og bli bedre på kommunikasjon og det å se hverandres behov og finne de løsningene som er best for dere som familie. Det kan godt være at det å ha barnet mer hjemme er det optimale i en ideell situasjon. Men hvis man trumfer gjennom det "beste", så kan det bli det godes fiende - hvis det fører til at du blir utbrent, syk, ikke greier å jobbe, parforholdet kanskje vil lide, og dere ikke lenger greier å være gode foreldre når barnet/barna er hjemme. Så noen ganger er det gode bedre enn det "optimale".

Få ham med i parterapi :)

Anonymkode: 3e1ad...ce7

Eventuelt er "hva med oss" kursene fine. For foreldre med barn som har funksjonsnedsettelser. Gis ofte gjennom familievernkontoret. Lurt å investere i forholdet for dette er en beintøff jobb dere har i mange år fremover. Viktig at dere funker så barna har god større rundt seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...