Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Og hvis dere mener ja- hva tenker dere er galt? Hun er nå 12 år. Har fra hun var baby vært interessert i bøker. Bladde og «leste» i de lenge før hun kunne gå. Etter hvert som hun ble større, så har hun ikke vist noen interesse for å leke. Hun har alltid valgt å sitte med de voksne og snakke. Hun har lekt hvis venner ber henne bli med å leke, men jeg ser hun raskt mister interessen for lek. De siste 4-5 årene ser hun dokumentarer med meg. Hun elsker å se de og stiller masse spørsmål om de som jeg ofte ikke kan svare på fordi dokumentaren ikke gir svar på det hun spør etter. Hun orker ikke mye mennesker rundt seg. Det holder med en eller to venner. Blir de fler, blir hun sliten og kan få migreneanfall (har hatt diagnosen fra hun var 7 år). Hun liker best 1 til 1 når det kommer til venner. Hun blir ofte helt oppslukt i en og en venn. Det er den ene for alle pengene når hun får kontakt med en. Hun kan bli sjalu om denne hun er så opphengt i er sammen med andre uten henne. Da kan det være at hun sender stygge sms som «jeg trodde vi var bestevenner...........» osv. Med dette har hun hatt konflikter med et par av jentene. Hun har en elendig lav selvtillit når det kommer til venner. Hun kan mene at hun ikke er pen nok til å være sammen med de hun er venn med. Tror det er derfor de er sammen med andre. Har snakket med henne om dette mange ganger. Man mister ikke venner pga utseende, men væremåte. Hun har måttet ta fullt ansvar for de meldinger hun har sendt, men etter en stund kan hun være «på» igjen. Hun sliter med det sosiale. Mye. Men hun fungerer veldig godt med voksne. Foreldre synes det er veldig hyggelig å ha henne på besøk. Hun er så rolig og liker å snakke om det som skjer i verden. En mor mente at hun var mye mer voksen enn de andre i klassen, men de konfliktene hun havner i viser jo at hun ikke er moden på dette med vennskap. Vet ikke hva mer jeg bør ta med, men spør i alle fall om noe mangler om adferden hennes. Jeg er veldig usikker på om jeg skal be skolen ta noen tester eller starte utredning av henne. Men det er jo åpenbart at hun fungerer dårlig sosialt med de på egen alder selv om hun fungerer godt sosialt blant voksne Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 Minner på mange måter om datteren til en venninne, hun fikk nå i 9.klasse diagnosen asberger Hun er smart og kul, men spesiell, og sliter sosialt. Anonymkode: 0ef6b...45b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Minner på mange måter om datteren til en venninne, hun fikk nå i 9.klasse diagnosen asberger Hun er smart og kul, men spesiell, og sliter sosialt. Anonymkode: 0ef6b...45b Datteren min er ikke spesielt smart. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #4 Skrevet 9. februar 2020 Bestevenninnen til datteren min holder på slik og hun utredes for asbergers nå Anonymkode: d02bb...03a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #5 Skrevet 9. februar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Datteren min er ikke spesielt smart. Anonymkode: 6e0c2...ed1 Hun søker jo tydelig kunnskap, når hun har lest bøker fra ung alder, stiller store spørsmål og liker dokumentarer. Det er da tegn på et godt fungerende hode, vil jeg si Anonymkode: 16c1c...67d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Skrevet 9. februar 2020 Datteren min er lik og utredes for Asberger nå... Anonymkode: 1d372...d16
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 Leste om Asperger nå, og det som står under symptomer stemmer ikke. Hun har mye empati, hun forstår hvordan andre har det, kan bli sint hvis hun ser noen bli plaget eller ertet på skolen. Har aldri slitt med motorikk. Hun har heller ikke en eller få spesielle interesser, men de hun har er kanskje litt «sære» i forhold til hva andre på hennes alder interesserer seg for. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun søker jo tydelig kunnskap, når hun har lest bøker fra ung alder, stiller store spørsmål og liker dokumentarer. Det er da tegn på et godt fungerende hode, vil jeg si Anonymkode: 16c1c...67d Absolutt! Hun er kunnskapstørst, men ligger helt på snittet skolefaglig. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Leste om Asperger nå, og det som står under symptomer stemmer ikke. Hun har mye empati, hun forstår hvordan andre har det, kan bli sint hvis hun ser noen bli plaget eller ertet på skolen. Har aldri slitt med motorikk. Hun har heller ikke en eller få spesielle interesser, men de hun har er kanskje litt «sære» i forhold til hva andre på hennes alder interesserer seg for. Anonymkode: 6e0c2...ed1 Det er visst litt opphauset det der med empatibiten. Datteren min kan i visse tilfeller være veldig empatisk. Og blir sint og står opp for de som blir plaget og ertet. Samtidig som hun ikke forstår alltid hva hun gjør for å få andre til å bli irriterte/lei seg/sinte. Som f.eks: «jeg trodde vi var bestevenner», «hva skal du siden du ikke kan være sammen med meg»... Hun viser mye empati i situasjoner hun kan relatere seg til. Hun har heller ikke sære interesser. Men er fryktelig sær i matveien, sliter med det sosiale, forstår ikke andres reaksjoner og feiltolker. Anonymkode: 1d372...d16
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 Også er hun veldig var for smaker, lukter og lyder... Anonymkode: 1d372...d16
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er visst litt opphauset det der med empatibiten. Datteren min kan i visse tilfeller være veldig empatisk. Og blir sint og står opp for de som blir plaget og ertet. Samtidig som hun ikke forstår alltid hva hun gjør for å få andre til å bli irriterte/lei seg/sinte. Som f.eks: «jeg trodde vi var bestevenner», «hva skal du siden du ikke kan være sammen med meg»... Hun viser mye empati i situasjoner hun kan relatere seg til. Hun har heller ikke sære interesser. Men er fryktelig sær i matveien, sliter med det sosiale, forstår ikke andres reaksjoner og feiltolker. Anonymkode: 1d372...d16 Hun forstår veldig godt at de andre blir sure på henne når hun reagerer som hun gjør. Hun bare glemmer det når hun blir sint. Ikke sær i matveien heller, og egentlig kle sær sammen med venner. Hun kan finne på å leke med barbie om det er det vennen hennes vil. Bare for å glede vennen mens hun kjeder vettet av seg. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leste om Asperger nå, og det som står under symptomer stemmer ikke. Hun har mye empati, hun forstår hvordan andre har det, kan bli sint hvis hun ser noen bli plaget eller ertet på skolen. Har aldri slitt med motorikk. Hun har heller ikke en eller få spesielle interesser, men de hun har er kanskje litt «sære» i forhold til hva andre på hennes alder interesserer seg for. Anonymkode: 6e0c2...ed1 Ingen sier hun har asbergers, det jeg ville ha frem er at om et barn skiller seg veldig ut fra mengden, og sliter sosialt, kan det være godt for barnet selv også å få vite det om det skyldes en diagnose. Datteren til min venninne har også mye empati, veldig glad i dyr, og har heller aldri slitt motorisk. Men hun har slitt sosialt, har i perioder hatt litt angst, og går veldig opp i ting hun interesserer seg for. Hun ble utredet dette skoleåret og fikk diagnosen asberger, og for henne ble det en lettelse. Da kunne hun på en måte forstå hva som skiller henne fra andre, hvorfor hun har de reaksjonene hun har osv. Hun fikk et navn på det, og en helt ny forståelse av seg selv Jeg sier ikke at din datter har asbergers, jeg sier bare at om hun virkelig sliter, og skiller seg så mye ut at du lurer på om det kan være noe. Så kan det hende hun bør utredes Men hvor "rar" hun er vet ikke jeg, forteller bare om erfaringen med min venninnes datter. For henne ble det veldig godt å få en diagnose Anonymkode: 0ef6b...45b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 Spør bup om utredning av asperger.det er ikke sånn at alle symptomene må være til stede for å ha diagnosen. Anonymkode: 76e29...126
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #14 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Også er hun veldig var for smaker, lukter og lyder... Anonymkode: 1d372...d16 Det er ikke min datter. Hun blir selvsagt var under migreneanfall, men ikke ellers. Det kan gjerne være 100 mennesker rundt henne, men hun klarer ikke forholde seg til alle. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 Alle med asperger er jo ikke like. Man scorer ikke likt på alle faktorer. Kanskje hun kan være på grensen? Jeg ville tatt kontakt for ppt for en samtale. Anonymkode: 076fd...ab6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen sier hun har asbergers, det jeg ville ha frem er at om et barn skiller seg veldig ut fra mengden, og sliter sosialt, kan det være godt for barnet selv også å få vite det om det skyldes en diagnose. Datteren til min venninne har også mye empati, veldig glad i dyr, og har heller aldri slitt motorisk. Men hun har slitt sosialt, har i perioder hatt litt angst, og går veldig opp i ting hun interesserer seg for. Hun ble utredet dette skoleåret og fikk diagnosen asberger, og for henne ble det en lettelse. Da kunne hun på en måte forstå hva som skiller henne fra andre, hvorfor hun har de reaksjonene hun har osv. Hun fikk et navn på det, og en helt ny forståelse av seg selv Jeg sier ikke at din datter har asbergers, jeg sier bare at om hun virkelig sliter, og skiller seg så mye ut at du lurer på om det kan være noe. Så kan det hende hun bør utredes Men hvor "rar" hun er vet ikke jeg, forteller bare om erfaringen med min venninnes datter. For henne ble det veldig godt å få en diagnose Anonymkode: 0ef6b...45b Dette vet jeg alt om. Det ble en aha-opplevelse for meg da jeg fikk diagnose adhd. Det forklarte hvorfor jeg ikke fungerte sosialt. Men det er alt for få ting som stemmer med Asperger. Men det kan jo være noe som jeg ikke har tenkt på. Noe som gir aha-opplevelsen med hvordan hun fungerer sosialt. Det er kun det siste året hun har blitt mer og mer dysfunksjonell på det sosiale. Hun har ikke vært sånn før. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #17 Skrevet 9. februar 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leste om Asperger nå, og det som står under symptomer stemmer ikke. Hun har mye empati, hun forstår hvordan andre har det, kan bli sint hvis hun ser noen bli plaget eller ertet på skolen. Har aldri slitt med motorikk. Hun har heller ikke en eller få spesielle interesser, men de hun har er kanskje litt «sære» i forhold til hva andre på hennes alder interesserer seg for. Anonymkode: 6e0c2...ed1 Som lærer har jeg hatt mange elever på spekteret. Ingen er like. Noen er sylsmarte, andre ikke, noen har empati, andre ikke. Det er en myte at Asperger er synonymt med smart og empatiløs. Det som er faktum er at normalvinduet blir smalere og smalere. Anonymkode: 102b8...7a9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som lærer har jeg hatt mange elever på spekteret. Ingen er like. Noen er sylsmarte, andre ikke, noen har empati, andre ikke. Det er en myte at Asperger er synonymt med smart og empatiløs. Det som er faktum er at normalvinduet blir smalere og smalere. Anonymkode: 102b8...7a9 Jeg forstår alt dette. Men det jeg leste er det som står på NHI sine sider. Av de symptomer som står der, så var det alt for få som stemte. Var et som stemte, mulig et stemmer litt om jeg legger mye godvilje til, ellers stemmer det ikke. Anonymkode: 6e0c2...ed1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 Jeg tror jenta di er ei helt vanlig jente, jeg. Litt klumsete sosialt, og litt umoden på den biten. Men jeg tror definitivt ikke hun har noen diagnose. Anonymkode: 24b80...cd8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #20 Skrevet 10. februar 2020 Høres litt ut som min datter. Høysensitiv og ekstremt lav selvfølelse sa bup. Vi fikk god hjelp der! Anonymkode: f095c...6f3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #21 Skrevet 10. februar 2020 Hun høres veldig ut som meg som barn.... Hadde veldig vanskelig for å få (eller kanskje mest, å holde på) venner. Fremdeles er det sånn. Når det er flere enn en å forholde seg til, klarer jeg det veldig dårlig. Vet ikke når jeg skal snakke eller gjøre ting; når er det «min tur»? Jeg leste mye som barn, og sugde til meg info om hvordan jeg skulle oppføre meg og reagere «riktig». Det fungerte bra på voksne - jeg var rolig, høflig og fornuftig. Da jeg fikk ros for dette, gjorde det selvsagt at jeg anstrengte meg mer for å være slik - selv om jeg da måtte undertrykke det som er MEG. Men jeg måtte, for å bli godtatt av NOEN ihvertfall. Jeg ble veldig tidlig selvstendig (visste hva jeg skulle gjøre) men veldig sent «voksen» (det er veldig mye jeg ikke har skjønt). Jeg har ikke tatt noe utdannelse utover videregående fordi jeg klarer ofte ikke å gjengi det som anses som viktig, i prøver og eksamener. Jeg har lest, og oppfattet, men legger vekt på andre ting. Det som jeg syns er helt logisk og ikke verdt å nevne, synes å være det viktigste. Jeg blir veldig forvirret, og prøver hele tiden å være «på» for å oppfatte alt fra alle mulige vinklinger, for ikke å virke dum eller misforstå helt. Dette gjelder alle aspekter i livet, egentlig, og jeg er utkjørt! Jeg er nå veldig var på lyder og lys og folkemengder, men var ikke det tidligere. Hadde tvangstanker som liten, men skjulte det. Følte meg avvist, og at jeg måtte skamme meg over å være så «dum» og annerledes. Var dypt deprimert fra jeg var et lite barn, men ingen visste det. Jeg skjulte ALT. Jeg klarer ikke ukomfortable ting (klær feks), spesielle lyder, å sette meg i gamle møbler etc. Jeg er nå over 40 år, og kom nettopp over en artikkel om en godt voksen dame som fikk diagnosen Asberger da hun var over 50 år. Jeg følte at alt jeg leste om henne stemte på meg, og begynte å undersøke damer/jenter og Asberger. Det var som at alle brikkene falt på plass! Nå skal jeg utredes, men det har ødelagt fryktelig mye for meg å være slik jeg er. Hvis de finner ut at det er det jeg har, vil jeg forstå hvorfor livet mitt er som det er. Jeg har kjempet siden jeg var liten, og passer utrolig dårlig i arbeidslivet. Jeg er ikke spesielt smart, men vet mye som andre ikke vet, og er en kløpper til å følge bruksanvisninger He He... Og jeg har mye empati (måtte bare utvikle det litt først) Hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt litt mer, og vurdert å la henne gå igjennom en utredning. Da kan hun få hjelp og tilrettelegging, og få en annen aksept, dersom hun er på autismespekteret. Anonymkode: 2653b...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå