Gå til innhold

Blir så sliten av at andre sine barn blir syke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber sammen med fire damer, som hele tiden har syke barn. De bytter på å være hjemme med syke barn, og å være syke selv.

Det er mange uker siden vi var alle på jobb. Jeg har også flere barn, men de er aldri syke. Så jeg er jo på jobb hver eneste dag, og jobber for to. 

Jeg blir altså så sliten av at andre har syke barn. Gruer meg til å komme på jobb, for hvem er syk/ har syke barn denne dagen?

Det er jo rene hallelujastemning de gangene vi er alle på jobb.

Andre som opplever mye sykdom på jobb? Og hvordan har det blitt håndtert?

Anonymkode: 8a80b...7af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir så sliten av at mine barn er syke hele tiden.

Har et barn med fysisk sykdom som utløser ekstra omsorgsdager. Og et som ikke har diagnoser som altid er sjuk. ( Barnehagen maser om at vi må finne ut hvorfor, men legene sier hun er frisk og at det er normalt og bli syk fra tid til annen) Bådde i 2018 og 19 måtte besteforeldre trå til med feriedager fordi de 40 sykt barndagene jeg og mannen til har var oppbrukt. 

Er jo arbeidsgiver du må ta det med hvis dere trenger noen til å hjelpe med å løse oppgaver.  

Anonymkode: ebd10...619

Skrevet

Ikke veldig mye sykdom blant kollegene, men det har vært en god del sykdom blant elevene siste par ukene.

Mine har nesten ikke vært syke de siste årene - men vi hadde noen år da begge var i barnehage hvor jeg nok var litt ustabil arbeidskraft på denne årstiden... men hva er alternativet? Man kan jo ikke akkurat la en syk 6-åring ligge alene hjemme en hel arbeidsdag.

Anonymkode: 1f5fd...878

Skrevet

Kanskje jeg er den ene kollegaen? Barnet mitt har en lungediagnose. Hver kveld sitter vi ved senga hans fra kl 19-6 pga han ligger med maske for å få nok oksygen. De som bestemmer mener at en 4 åring skal kunne ta av masken i søvne når han kaster opp slim (blåser maskinen det i lungene må vi ringe 113 og det er kritisk). Derfor får vi ikke nattevakt. 4 åringen klarer ikke ta av masken når han er våken.

så vi deler kvelden og natta mellom oss og sitter våken rett ved senga. Alternativet er å bo lange tider på sykehus. Så her er vi foreldre mye syk, får alt av virus og gutten syk av alle mulige forskjølelser.

jeg tror de fleste foreldre heller vil gå på jobb enn å være hjemme med syke barn.

Anonymkode: 6b402...f62

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber sammen med fire damer, som hele tiden har syke barn. De bytter på å være hjemme med syke barn, og å være syke selv.

Det er mange uker siden vi var alle på jobb. Jeg har også flere barn, men de er aldri syke. Så jeg er jo på jobb hver eneste dag, og jobber for to. 

Jeg blir altså så sliten av at andre har syke barn. Gruer meg til å komme på jobb, for hvem er syk/ har syke barn denne dagen?

Det er jo rene hallelujastemning de gangene vi er alle på jobb.

Andre som opplever mye sykdom på jobb? Og hvordan har det blitt håndtert?

Anonymkode: 8a80b...7af

Du er ikke sliten av andres syke barn, men av at sjefen din driver dårlig planlegging og ikke har noen back-up når arbeidsplassen rammes av noe helt naturlig, nemlig sykdom. 
Ikke jobb for to - ta det opp i systemet og be om vikarer.

Anonymkode: 49e86...5bf

Skrevet

Sånn er det hos oss også, vi er 4 småbarnsforeldre på min avdeling, å vi er aldri alle 4 på jobb for en av oss er alltid hjemme med syke barn eller er syke selv. 

Anonymkode: 520b7...bca

Skrevet

Ta det opp med sjefen, ikke at de andre har syke barn, det er bare sånn det er, men at du blir sittende med dobbel arbeidsbelastning. Fortell at du blir sliten av dette, og at du ser at du ikke kan holde på å jobbe for to i lengden. Be om at det blir satt in vikarer. Hvis sjefen ikke vil sette inn vikarer, så spør du om hvordan du skal prioritere arbeidsoppgaver når noen er borte. Be om en konkret instruks på hvilke oppgaver som skal gjøres, og hvilke som kan prioriteres bort. Hvis du ikke kommer noen vei på egenhånd snakker du med hms ansvarlig (dobbel arbeidsbelastning over tid kan være skadelig) og tillitsvalgt.

Anonymkode: b28bc...228

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta det opp med sjefen, ikke at de andre har syke barn, det er bare sånn det er, men at du blir sittende med dobbel arbeidsbelastning. Fortell at du blir sliten av dette, og at du ser at du ikke kan holde på å jobbe for to i lengden. Be om at det blir satt in vikarer. Hvis sjefen ikke vil sette inn vikarer, så spør du om hvordan du skal prioritere arbeidsoppgaver når noen er borte. Be om en konkret instruks på hvilke oppgaver som skal gjøres, og hvilke som kan prioriteres bort. Hvis du ikke kommer noen vei på egenhånd snakker du med hms ansvarlig (dobbel arbeidsbelastning over tid kan være skadelig) og tillitsvalgt.

I mange jobber er det sikkert mulig, men jobber du i bhg, som meg, er det ikke mye å prioritere bort. I dag får ikke Ola og Lise bleie, er liksom ikke innafor.... 

Ikke ts

Anonymkode: 2108e...4fa

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mange jobber er det sikkert mulig, men jobber du i bhg, som meg, er det ikke mye å prioritere bort. I dag får ikke Ola og Lise bleie, er liksom ikke innafor.... 

Ikke ts

Da må det tas inn vikar

Anonymkode: d08c1...e91

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må det tas inn vikar

I barnehage tas det inn vikar etter 16 dager. 

Anonymkode: 698e0...6e0

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det varierer fra barnehage til barnehage, men det er faktisk ikke alle yrker det er mulig å sette inn vikarer i det hele tatt. 

I mitt yrke må man regne med flere ukers opplæring for å fungere 100% alene til de enkleste oppgavene og deler av jobben må man ha spesiell utdanning for å kunne gjeninnføre og det er få med den type utdanning i forhold til behovet, sto det er knapt vikarer å oppdrive. 

Anonymkode: 56eb4...70e

Skrevet

Har ikke noen av disse barna en pappa??

Anonymkode: 21bdc...f72

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det varierer fra barnehage til barnehage, men det er faktisk ikke alle yrker det er mulig å sette inn vikarer i det hele tatt. 

I mitt yrke må man regne med flere ukers opplæring for å fungere 100% alene til de enkleste oppgavene og deler av jobben må man ha spesiell utdanning for å kunne gjeninnføre og det er få med den type utdanning i forhold til behovet, sto det er knapt vikarer å oppdrive. 

Da er det jo for få ansatt der.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det varierer hva barnehager gjør. Sånn er det heldigvis ikke hos oss, da hadde vi gått under. Barnehagen er pliktig til å drive forsvarlig

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo for få ansatt der.

Neida, vi klarer oss fint uten vikarer så lenge det ikke er over veldig lange perioder fordi vi kan tilpasse arbeidsmengden til en viss grad. Det var bare for å forklare at vikarer ikke alltid er et alternativ. 

Skrevet

Bare et annet eksempel. Jeg jobber i nordnorge. Om jeg blir syk er det ingen vikar å sette inn. Det er langt til nærmeste person med samme utdannelse/kompetanse, så for kortere sykdom settes det ikke inn vikar. Det skjer kun ved langvarig sykdom eller permisjon. 

Anonymkode: 1f5fd...878

Skrevet

Stakkars deg. Barna til kollegaene dine er mye syke og DU er sliten. 
Jeg har en unge av hver, eldste er ALDRI syk, yngste drar på seg alt. Skulle GJERNE hatt bare friske unger jeg også. 

Anonymkode: 962d9...64d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke ts

I dag får ikke Ola og Lise bleie er selvfølgelig ikke innafor. Men, beklager, det blir ikke turdag i dag, for vi har sykdom i staben er innafor. Beklager, det blir frilek i stedefor formingsaktivitet, fordi vi er for lavt bemannet, er innafor, osv. Dette ville jeg drøftet med ped leder og/eller styrer.

Samtidig skriver du selvsagt avviksmeldinger hver gang dere er underbemannet, og hver gang dere ikke får gjennomført planlagt aktivitet pga for lite bemanning. Hvis dere er underbemannet så ofte som du skisserer så er det nødvendig at noe gjøres. Jeg ser helt klart for meg at det i bhg ikke er bare bare å få de til å øke bemmanning eller ta inn vikarer tidligere, men dersom du dokumenterer med avviksmeldinger over tid, har du mer å fare med. Det skal fines en hms ansvarlig som bør kunne være til hjelp, vertfall etter at du har dokumentert i en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...