Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Hun har hatt vondt i øret i snart en uke. Trenger smertestillende 1-2 ganger i døgnet for å klare å sove eller konsentrere seg. Har ikke vært forkjølet, og har ikke feber. Symptomene er som det jeg leser om mellomørebetennelse. Pulserende og stikkende. Nesespray har ikke noen effekt. Hvor lang tid bør man vente før lege kontaktes? Jeg har sagt vi skal se det an siden det begynte å gjøre vondt, men er usikker på hvor lenge såpass store barn bør vente. Ingen av barna har vært til lege med øreplager før. Anonymkode: f20c7...d6f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Jeg hadde nok kontaktet lege på fredag... Anonymkode: 525a3...783
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde nok kontaktet lege på fredag... Anonymkode: 525a3...783 Altså ventet nærmere en uke til? Anonymkode: f20c7...d6f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså ventet nærmere en uke til? Anonymkode: f20c7...d6f Nei. I går. Anonymkode: 525a3...783
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. I går. Anonymkode: 525a3...783 Det er litt vanskelig å følge det rådet nå. Siden hun ikke virker akutt syk, må det bli lege på mandag. Anonymkode: f20c7...d6f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er litt vanskelig å følge det rådet nå. Siden hun ikke virker akutt syk, må det bli lege på mandag. Anonymkode: f20c7...d6f Ja, og blir det verre er det legevakt. Øreverk kan være og bli sinnsykt vondt. Anonymkode: 525a3...783
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og blir det verre er det legevakt. Øreverk kan være og bli sinnsykt vondt. Anonymkode: 525a3...783 Det er klart. Hvis smertene ikke kan håndteres, kontakter vi lege i morgen. Anonymkode: f20c7...d6f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 Et tips etter å ha hatt tre "ørebarn" mens du venter på å kontakte lege. . Ta en sokk (gjerne liten barnesokk om du har) å fyll den med middagsris. Knyt igjen og legg den i mikroen. Dette lindrer de værste smerte godt og risen holder en stund på varmen. Får også formet "sokkeposen" godt etter øret. Anonymkode: e0497...656
Pobie Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 ørebetennelse går som regel over av seg selv, men det kan ta et par uker. Hvis allmenntilstanden ikke er veldig dårlig og hun tar smertestillende kun 1-2 ganger i døgnet ville jeg ventet til slutten av neste uke.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 Ved øreverk gir jeg det fem dager så oppsøker jeg lege for en sjekk. Det er jo det legen er der for. Jeg løper ikke ofte til legen men ved smerte så er terskelen lavere. Anonymkode: 6afdf...d93
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 Ørebetennelse hos barn og voksen er to forskjellige ting. Hos barn oppstår det ofte fordi hodene er små og kanalene i hodet trange, ofte er det bare virus og det går over av seg selv. Hos voksne er det ofte bakterier og det trengs antibiotika. Voksne er anbefalt å gå til lege mye tidligere enn barn. En 12 åring er midt mellom barn og voksen så jeg ville nok gått til lege før helga. Bestill ihvertfall time på mandag. Anonymkode: 07bd9...9d4
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ørebetennelse hos barn og voksen er to forskjellige ting. Hos barn oppstår det ofte fordi hodene er små og kanalene i hodet trange, ofte er det bare virus og det går over av seg selv. Hos voksne er det ofte bakterier og det trengs antibiotika. Voksne er anbefalt å gå til lege mye tidligere enn barn. En 12 åring er midt mellom barn og voksen så jeg ville nok gått til lege før helga. Bestill ihvertfall time på mandag. Anonymkode: 07bd9...9d4 Ja, hun er jo nesten 170 cm, så hun er vel snart ferdig utvokst. Er vondt i dag også, så vi ringer nok lege i morgen. Da har det vart ei uke. Kan jo være greit å utelukke andre årsaker også. Anonymkode: f20c7...d6f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hun er jo nesten 170 cm, så hun er vel snart ferdig utvokst. Er vondt i dag også, så vi ringer nok lege i morgen. Da har det vart ei uke. Kan jo være greit å utelukke andre årsaker også. Anonymkode: f20c7...d6f Jeg har en datter som får øregangseksem, da klør det og er ubehagelig i øregangen. Det kan også bli betent og da blir det skikkelig vondt, selv om det ikke er mellomørebetennelse. Hun har da fått øredråper med antibiotika i. Legen kaller det "badeøre", for det skjer gjerne om sommeren når hun bader mye og er mye under vann. Greit å få det sjekket. Anonymkode: 07bd9...9d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå