Gå til innhold

Legger du deg mye oppi hvem 7 klassingen din er sammen med?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller er det riktig å la barna finne ut av dette selv når de er 12-13 år gamle? Vår sønn har begynt å være med en i klassen som virker ekstremt dominerende og styrer vår sønn selv om vår sønn ikke klager (ennå)

(selvsagt så fremt disse vennene ikke er totalt uten folkeskikk og normal oppførsel)

Anonymkode: 909e2...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Men hadde 7 klassingen begynt å henge med folk som påvirket ham negativt kan det jo hende.

Ellers så tenker jeg at fremdeles trenger vår veiledning samtidig så må barna lære seg sosiale mekanismer selv også. For eksempel det å sette grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjør ikke det.

Har 7.klassing for tredje gang nå og ser for tredje gang at det er mye som skjer med relasjoner i denne alderen. Etablerte vennskap som gjerne har vart hele barneskolen oppløses plutselig, og nye dannes. Barna kommer i puberteten og venner velges mer etter interesser, og interessene endres.

Min erfaring med de to eldste er at det er en litt vanskelig tid i 7. og 8. klasse, de savner de gamle vennskapene, stoler ikke helt på plassen sin i de nye og de er litt "på vandring" etter plassen sin.

Så akkurat i 7.klasse er det viktigst at de faktisk har noen å være sammen med, også vil det i løpet av de neste årene falle litt på plass med disse vennskapene.

Anonymkode: 462d0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemmer ingenting, men vi snakker en del sammen. Vi har en gutt som lett lar seg «rive med», og han har havnet i situasjoner og gjort valg som han senere har angret på. 
 

Samtaler som

«jeg ser at du er annerledes sammen med Per og Pål enn sammen med Nils og Ole. Hvordan opplever du det selv?» 

«Hvorfor tenker du at du havner i trøbbel og tar dårlige valg sammen med X men ikke med Y?» 

«Hvilken utgave av deg selv har du det best med? Hvilke venner er det lettest å være denne utgaven sammen med?»

osv osv

Vi er veldig klare på at hans handlinger er hans ansvar, vi har aldri lagt skylda på «dårlige venner». Men vi har kommet dit at han har sett selv hvem han ønsker å være mer sammen med for å være i stand til å være den beste utgaven av seg selv. Og nå, halvveis i 8. trinn, opplever vi at han har landet godt i ungdomsrollen og har en trygg og stabil gjeng rundt seg. 

Anonymkode: 09fa0...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...