Gå til innhold

Fastlegen tar det ikke seriøst


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min søster er uføretrygdet pga dårlig helse. De siste årene har hun også fått vondt i knærne. Hun har diabetes og hjerte problem, så hun bør gå mye. Men hun klarer ikke å gå før hun får vondt i knærne. Hun operere ett kne for noen år siden. Hun hadde en kul inni kneet. Legen på sykehuset sa at knærne er helt slitt så bein skraper borti hverandre når hun går. Det siste året har det vært veldig vondt. Tok røngen og fastlegen sier bare: at det er ikke blitt verre enn forrige røngen. Min søster vil prøve om hun kan få kneprotese. Men fastlegen tar det ikke seriøst. Hva kan hun gjøre? Kontakte sykehuset selv og få time? 😉

Anonymkode: 7cf2f...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min søster er uføretrygdet pga dårlig helse. De siste årene har hun også fått vondt i knærne. Hun har diabetes og hjerte problem, så hun bør gå mye. Men hun klarer ikke å gå før hun får vondt i knærne. Hun operere ett kne for noen år siden. Hun hadde en kul inni kneet. Legen på sykehuset sa at knærne er helt slitt så bein skraper borti hverandre når hun går. Det siste året har det vært veldig vondt. Tok røngen og fastlegen sier bare: at det er ikke blitt verre enn forrige røngen. Min søster vil prøve om hun kan få kneprotese. Men fastlegen tar det ikke seriøst. Hva kan hun gjøre? Kontakte sykehuset selv og få time? 😉

Anonymkode: 7cf2f...27a

Nei, men hun bør absolutt skaffe seg ny fastlege! Ev gå privat hvis hun f.eks. har forsikring som kan dekke det, eller dere rundt henne støtter økonomisk, slik at hun i alle fall kan bli henvist til operasjon i det offentlige, men fra privat lege. 

Anonymkode: 308f3...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? H hun prøvd lortisonsprøyte? Jeg har mye vondt i knærne mine, de mistenker slitasjegikt selv om det ikke vises på bilder. Jeg har fått noen tabletter, men skjønte på legen at det var flere muligheter, hvis de ikke hjalp noe for meg,  b.l.a kortisonsprøyte. At de helst ikke vil operere hvis man ikke er så gammel.

Anonymkode: 7ed37...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kneproteser er ingen lett og enkel løsning, og det er kanskje det legen ser? Det er en stor operasjon som er avhengig av god opptrening i lang tid, og det er dessuten begrenset levetid på proteser slik at din søster antakelig må skifte proteser i sin levetid. Hvorfor ikke finne alternative måter å bevege seg på? Sykkel? Romaskin? Svømming?

Anonymkode: 5e9ee...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må gjennom fastlege/lege for å komme til på sykehus.

Det er jo mange ting som spiller inn på om man bør foreta en slik operasjon. Det er ingen liten operasjon og den er ofte smertefull i ettertid. Så må risikofaktorer man har på forhånd regnes med for å se om det er forsvarlig.

Hvor gammel er hun? Er hun overvektig? I så fall er første hun bør gjøre å gå ned i vekt. Der er kosthold det viktigste, noe som også vil gjøre diabetesen og hjertesykdommen bedre. Og så kan hun trene alternativt mens hun går ned i vekt. Veldig viktig for knærne at man også trenger stabilitet mage/rygg/bekken. Gjør hun dette kan det godt tenkes at hun ikke trenger kneproteser.

Men om hun føler hun ikke stoler på legen sin, da bør hun kanskje bytte og heller få en hun kommuniserer bedre med, og ev. får en vurdering hos en ortoped.

Anonymkode: d6a0d...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun må gjennom fastlege/lege for å komme til på sykehus.

Det er jo mange ting som spiller inn på om man bør foreta en slik operasjon. Det er ingen liten operasjon og den er ofte smertefull i ettertid. Så må risikofaktorer man har på forhånd regnes med for å se om det er forsvarlig.

Hvor gammel er hun? Er hun overvektig? I så fall er første hun bør gjøre å gå ned i vekt. Der er kosthold det viktigste, noe som også vil gjøre diabetesen og hjertesykdommen bedre. Og så kan hun trene alternativt mens hun går ned i vekt. Veldig viktig for knærne at man også trenger stabilitet mage/rygg/bekken. Gjør hun dette kan det godt tenkes at hun ikke trenger kneproteser.

Men om hun føler hun ikke stoler på legen sin, da bør hun kanskje bytte og heller få en hun kommuniserer bedre med, og ev. får en vurdering hos en ortoped.

Anonymkode: d6a0d...af8

Hun er 52 år. Hun er ikke overvektig. Gjør hun litt husarbeid, så får hun vondt. Sover dårlig pga det. 

Anonymkode: 7cf2f...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 52 år. Hun er ikke overvektig. Gjør hun litt husarbeid, så får hun vondt. Sover dårlig pga det. 

Anonymkode: 7cf2f...27a

Min erfaring er at nattesmerter oftere skyldes muskulære smerter, for da er det jo ikke belastning på leddene. Muskulære smerter pga. for stram muskulatur kan gi voldsomme knesmerter. Hvis man i tillegg da bruker kroppen uhensiktsmessig og ikke har god stabiliseringsmuskulatur, så blir påkjenningen på knærne større, og problemene forverrer seg.

Jeg ville fått en vurdering hos en dyktig naprapat eller fysioterapeut først. Hjelper ikke det ville jeg vurdert å bytte lege om legen da ikke hører på henne.

Anonymkode: d6a0d...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneprotese er siste alternativ, og hun som er hjertesyk og har diabetes er høyrisiko-pasient. Hun kan svømme eller sykle som trening? 

Anonymkode: bf9a2...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som om hun tenker at protese er en enkelt utvei for å bli kvitt smertene. Det er det neppe. 
 

Hun bør komme seg til en fysioterapeut eller manuellterapeut som kan gi henne veiledning på trening, bevegelse og tøying. Kanskje finnes det treningsgrupper hun kan delta i. Riktig trening har ofte mye større effekt enn operasjon

Anonymkode: a9e28...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at nattesmerter oftere skyldes muskulære smerter, for da er det jo ikke belastning på leddene. Muskulære smerter pga. for stram muskulatur kan gi voldsomme knesmerter. Hvis man i tillegg da bruker kroppen uhensiktsmessig og ikke har god stabiliseringsmuskulatur, så blir påkjenningen på knærne større, og problemene forverrer seg.

Jeg ville fått en vurdering hos en dyktig naprapat eller fysioterapeut først. Hjelper ikke det ville jeg vurdert å bytte lege om legen da ikke hører på henne.

Anonymkode: d6a0d...af8

Nattsmerter og hvilesmerter er i tillegg til belastningssmerter de klassiske tegnene på artrose.

Anonymkode: 117a7...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes gjør operasjon veldig risikofylt. Legen kommer nok ikke til å vurdere operasjon utenom som siste utvei. Men smertene skal taes på alvor, og hun må jo få noe behandling som fungerer slik at hun har livskvalitet og kan røre seg. Hvis legen ikke tar smertene på alvor burde hun bytte lege, evt gå privat. Hun burde også gå til fysioterapeut, siden hun mest sannsynlig har mye muskelsvinn pga lite bevegelse som bidrar til smerter og gjør det vanskeligere å komme igang. Viktig at slik opptrening gjøres riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...