Gå til innhold

Noen som ukependler/pendlerbolig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min som arbeider i en statlig etat ble flyttet pga omstilling for en del år tilbake, og har dagpendlet, nesten 3 timer pr dag, i alle disse årene. Nå er det ny omstilling og denne gangen må også flere gå. Enten blir han med over på det nye stedet som er enda lenger unna enn nå, og ukependler, eller så må han ut på arbeidsmarkedet, og det er ikke ønskelig da det er et veldig smalt felt han driver i og dermed vanskelig å få jobb.

Mannen har søkt om en ny stilling i samme kategori som den han har, men det er fremdeles to timers kjøring unna hver dag, og han kjenner at han ikke makter mer kjøring. Så dermed er vi nå tvunget til å se på pendlerbolig uansett hva som skjer. 

Er det noen andre som ukependler her, eller har en ektefelle som gjør det? Evnt kjenner noen eller har noen tips å komme med.

Jeg kjenner at det er veldig ulyst over å skulle starte på nytt med boliglån nå som vi var gjeldsfrie, men leie er vel en dårlig deal siden han fortsatt har over 15 år igjen å stå i arbeid.

Tips og råd noen? Takknemlig for alle svar. 🙂 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner et par stykker som gjør det, begge fra søndag kveld til torsdag kveld, hjemmekontor/avspasering på fredag 

Ene leier, og det er jo penger rett ut av vinduet. De betaler noen andre sitt boliglån for at han skal ha en hybel... 

Andre eier, men de har kjøpt en bolig med to soverom og leier ut det andre rommet til en annen pendler. De betaler jo sitt eget boliglån og kan selge den leiligheten med god gevinst den dagen mannen ikke skal jobbe der lenger. 

Anonymkode: a5146...952

Skrevet

Min mann pendler. Foreløpig leier han hybel, men vi har begynt å se på hytte i området hvor han jobber for å kjøpe den og bruke som pendlerbolig. 

Anonymkode: 56255...e05

Skrevet

Jeg pendler ca to timer. Det jeg gjorde en periode var å leie en liten, billig pendlerhybel (kostet meg ca 3500 i mnd), og så brukte jeg den typisk 1-2 dager i uken, mer ved behov. Tiden jeg var der brukte jeg til forefallende overtidsarbeid, trente, var sosial med arbeidsvenner, slappet av/sov, hva som helst. Det hjalp enormt bare det! I retrospekt kan det være jeg hadde kjøpt en leilighet/hybelleilighet og prøvd å leie ut et eller flere rom, men det skal jo driftes det og... Hvis han har mulighet til å få arbeidstidene organisert slik at han er på jobb 3-4 dager i uken ville jeg gått for det, og heller kjørt. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner et par stykker som gjør det, begge fra søndag kveld til torsdag kveld, hjemmekontor/avspasering på fredag 

Ene leier, og det er jo penger rett ut av vinduet. De betaler noen andre sitt boliglån for at han skal ha en hybel... 

Andre eier, men de har kjøpt en bolig med to soverom og leier ut det andre rommet til en annen pendler. De betaler jo sitt eget boliglån og kan selge den leiligheten med god gevinst den dagen mannen ikke skal jobbe der lenger. 

Anonymkode: a5146...952

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mann pendler. Foreløpig leier han hybel, men vi har begynt å se på hytte i området hvor han jobber for å kjøpe den og bruke som pendlerbolig. 

Anonymkode: 56255...e05

3 minutter siden, Direkte skrev:

Jeg pendler ca to timer. Det jeg gjorde en periode var å leie en liten, billig pendlerhybel (kostet meg ca 3500 i mnd), og så brukte jeg den typisk 1-2 dager i uken, mer ved behov. Tiden jeg var der brukte jeg til forefallende overtidsarbeid, trente, var sosial med arbeidsvenner, slappet av/sov, hva som helst. Det hjalp enormt bare det! I retrospekt kan det være jeg hadde kjøpt en leilighet/hybelleilighet og prøvd å leie ut et eller flere rom, men det skal jo driftes det og... Hvis han har mulighet til å få arbeidstidene organisert slik at han er på jobb 3-4 dager i uken ville jeg gått for det, og heller kjørt. 

Takk for svar alle. Svært takknemlig for alle innspill. 🙂 

Dessverre er det dyrt å leie i begge de områdene det er aktuelt å bo. Forsåvidt er det jo like dyrt å eie, men da betaler vi jo på noe eget som nevnt av første anno. Hytte er sjekket, men med innlagt strøm blir det omtrent samme priser som en liten leilighet. Uten nettilgang tror jeg han klikker, så minimum er strøm. 

Vi har sett på campingvogn også, men det koster flesk med vintercamping, så jeg er litt usikker på om det bare blir bortkastede penger.

Arbeidstid blir fra mandag til fredag, muligens torsdag kveld, uten mulighet for å avspasere noe særlig.

Skrevet

Kan han bo på hotell/motell en dag i uken? Eventuelt leie leilighet sammen med noen? AirBnb?

Skrevet

Vi skal kjøpe leilighet i Oslo nå. Mannen pendler, men det er ofte sene kvelder med middager/møter etc. Vi ser på det som en investering, og har tenkt å leie ut på Airbnb ved siden av. 

Han kommer ikke til å være hele uken der, men ca en-to overnattinger pr uke. I tillegg kommer vi til å bruke den litt i helger/ferier.

Vi ser på leiligheter som er enkle å leie ut på markedet, altså utifra bydel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...