Gå til innhold

Å sette TYDELIGE GRENSER


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 7.2.2020 den 17.30, Anonym bruker skrev:

Sannsynligvis vi, for vi åpnet ikke for debatt, og unngikk «æsj, liker ikke»-kommentarene, de var forbudt. Og jeg slapp å reise meg fra mitt eget måltid og min egen nytelse av maten bare for å smøre brød til andre.

Det er ikke verre enn at man kun tilbyr mat. Ikke tilbyr alternativer. Det er når de voksne begynner å løpe rundt og avverge bittesmå katastrofer, at ungene ser sitt snitt til å manipulere. Og med bittesmå katastrofer mener jeg f eks «risikoen for at dagens middag ikke er livretten». Den risken tar jeg. Vi opplever uansett ikke noen større dramatikk enn at ungene går fra bordet med enten fulle eller bare halvfulle mager, det bestemmer de jo selv.

Anonymkode: 3bf66...b7e

For det første... Barn manipulerer ikke. Avverge bittesmå katastrofer? 

Her får alle mat de liker. Hvis noen hadde laget mat jeg ikke liker... Barna har helt fra de begynte å sitte ved bordet, alltid-faktisk uten unntak, sittet fint ved bordet og vi har snakket sammen og kosa  oss. Har fine og greie unger selvom de får maten de liker. Selvfølgelig smaker de og liker ny mat. 

Anonymkode: 711b3...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes helt sikkert mange måter å gjøre ting på, flere veier som går til Rom for å si det sånn. Men det viktigste er ikke at man har fred og ro rundt middagen / måltidene hjemme, men at ungene også blir spiselige når de er ute blant andre. Derfor tror jeg at det viktigste er å lære ungene hvordan man oppfører seg, at det er ok å ikke ilke alt, det er ok å gi dem ei skive i tillegg, i stede for eller etter, det er ok å bare lage mat som ungene liker, men man kan ikke forlange at andre gjør det. 

Min venninne forteller alltid om hvor koselige måltider de har, hvor harmonisk det er og hvordan de koser seg. Fint det. Men å ha barnet, som nå er tenåring (uten at det hjelper) i hus til måltider er et mareritt. Faktisk så ille at vi sjeldnere og sjeldnere orker å invitere jenta til mat. Hun er svært kresen, og som sagt, det er greitt nok. Men hun pirker og griser og surmuler over maten, maser hele tiden om "Har du ikke det? Jeg vil ha det... Jeg liker ikke..."  I tillegg er hun vant med å kunne forsyne seg ekstra mye av det hun liker for å kompensere for det hun ikke liker. Hun er vant med å bare spise hamburgere, eller bare kjøttdeig når det er taco osv.  Så etterhvert har vi begynt å servere all mat på tallerken når hun er her, så får hun bare la være å spise det hun ikke liker. Men hun får ikke spise opp en pakke kjøttdeig alene, og hun kan gjerne plukke grønnsakene og brødet vekk fra hamburgeren eller la være å spise risen til gryteretten, men hun får ikke spise seg mett på rent kjøtt før resten av selskapet er mette. Jeg kan fortsette i en irriterende evighet.. 

Men budskapet mitt er: Det finnes ingen fasit på hva som er rett og galt - det ser man jo fort når man har mer enn et barn, men sørg for at andre barn og voksne orker å være sammen med dem.  

Vi lager ikke spesialmat til våre unger, heller ikke den kresne av dem, men de har lært at vi skal ha det hyggelig ved måltidene.  Vi konsentrerer oss om det vi liker og lar det vi absolutt ikke liker ligge.. Uten å lage noe bråk ut av det. Så får vi heller spise litt mer til neste måltid. Og så er det jo ikke så dumt å lære at noe mat liker vi kjempegodt, noe liker vi, noe er ikke det beste vi vet, men vi kan spise det likevel, og noe liker vi rett og slett ikke. 

Anonymkode: 16269...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For det første... Barn manipulerer ikke. Avverge bittesmå katastrofer? 

Her får alle mat de liker. Hvis noen hadde laget mat jeg ikke liker... Barna har helt fra de begynte å sitte ved bordet, alltid-faktisk uten unntak, sittet fint ved bordet og vi har snakket sammen og kosa  oss. Har fine og greie unger selvom de får maten de liker. Selvfølgelig smaker de og liker ny mat. 

Anonymkode: 711b3...fcc

Selvfølgelig gjør de ikke det hvis dere alltid må være sikre på at alle alltid liker maten... du må gjerne skryte av det, men du vet jo at det ikke stemmer 😉

Anonymkode: 3bf66...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...