Gå til innhold

Ikke mer butikk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tar ikke barna med i butikken mer. Orker ikke. Er bare mas om brødskalker og bare stress! 

Jeg orker ikke den kampen, er egentlig BARE yngste på 4 år som er problemet. Har mistet fullstendig kontrollen på henne. Lager en scene overalt uansett hvor vi er, så jeg orker ikke mer. 

Flere i samme båt? 

Anonymkode: f2780...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan hun ikke få en skalk da?

Anonymkode: ffc8f...326

Jo, og det har vi gitt, med de følgende at da kreves hele hånda (sjokolade, godteri etc.). 

Men det har gått så langt at vi ikke kan ha dem med i butikk mer. Vet ikke når vi prøver det igjen, om 2 år!?

Anonymkode: f2780...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ta samtalen på forhånd (hva vi skal kjøpe. Og ikke kjøpe).

Løper og stikker av om vi ikke lystrer

Anonymkode: f2780...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, og det har vi gitt, med de følgende at da kreves hele hånda (sjokolade, godteri etc.). 

Men det har gått så langt at vi ikke kan ha dem med i butikk mer. Vet ikke når vi prøver det igjen, om 2 år!?

Anonymkode: f2780...3b2

følgene...

Anonymkode: f2780...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lar 4-åringen vinne over deg. Er det å ta ansvar?

Hvordan mener du 4-åringen din skal lære seg folkeskikk ute blant folk? Tror du det kommer mirakuløst om to år?

Anonymkode: ad59a...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke med unger på butikken lengre. Orker ikke. Minste er 3 år nå. Eldste er 10 år og oppfører seg helt fint i butikken, så det gikk bra uten at han var med da han var 2-5 år :) 

Anonymkode: 6f99c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du lar 4-åringen vinne over deg. Er det å ta ansvar?

Hvordan mener du 4-åringen din skal lære seg folkeskikk ute blant folk? Tror du det kommer mirakuløst om to år?

Anonymkode: ad59a...838

Ja, fordi da er ungen mer utviklet i hodet.

Anonymkode: f2780...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke med unger på butikken lengre. Orker ikke. Minste er 3 år nå. Eldste er 10 år og oppfører seg helt fint i butikken, så det gikk bra uten at han var med da han var 2-5 år :) 

Anonymkode: 6f99c...847

Ja, mine foreldre gjorde det samme med meg 😅 gikk bra liksom

Anonymkode: f2780...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder jo å stålsett seg, gi barnet tydelig beskjed om hva som skal skje "nå skal vi til butikken, der skal vi kjøpe ditt og datt, og så skal vi hjem" Følge den forutsatte planen, og stå i kampen. Etter et par runder, hvor du ikke vingler og gir etter, så burde det bli bedre. 

Jeg lagde skattekort til mine. Før de kunne lese tegnet jeg opp det vi trengte, og hver fikk sin liste og masse skryt når de kom tilbake med varen. Da var de flittig opptatt hele turen. Innimellom, feks når det var helg, fikk de ekstra premie på slutten som feks et tegneserieblad. - Aldri hatt mas om godteri og annet. (brødskalkene har de aldri fått, det er jo bakterie bombe som alle har tafset på så det kalte vi "æsj" tidlig) 

Men har hatt med kamerater av min som maser gjennom hele butikken etter noe, og da klikker jeg. Sånt mas takler jeg ikke, og de får klar beskjed om at med meg så er det ikke noe vits i å holde på sånn. De pleier å ta det ganske greit... Tror barn tåler mer en vi gir de cred for, så lenge man er tydelig og forutsigbar. 

Anonymkode: 90afa...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 åringen min får kjøre sånn liten handlevogn å er storfornøyd med det, han pleier å få det han spør om, men han vil alltid bare ha frukt, bær, yoghurt, eller smoothie  å det kan han få. Men vi handler helst uten han uansett, det er jo lettere. 😉🙂

Anonymkode: 7a09f...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid hatt med barna i butikken og aldri hatt det problemet. Den minste på 3 får kjøre en liten vogn og eldste på 6 leser handlelisten. De har alltid fått hjelpe til på butikken.

Anonymkode: 92357...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du lar 4-åringen vinne over deg. Er det å ta ansvar?

Hvordan mener du 4-åringen din skal lære seg folkeskikk ute blant folk? Tror du det kommer mirakuløst om to år?

Anonymkode: ad59a...838

Butikken er da ikke det eneste stedet de er ute blant folk. 😅 Sønnen min var sjelden med før han var 5-6. Jeg orket rett og slett ikke, alt maset fra ham og det å måtte passe på hele tiden at han ikke løp rundt og var til sjenanse for andre gjorde at jeg glemte halvparten av det jeg skulle handle.

Han har lært seg folkeskikk likevel. Får stadig skryt for at han er så høflig og grei. :)

Anonymkode: bc7fa...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tar ikke barna med i butikken mer. Orker ikke. Er bare mas om brødskalker og bare stress! 

Jeg orker ikke den kampen, er egentlig BARE yngste på 4 år som er problemet. Har mistet fullstendig kontrollen på henne. Lager en scene overalt uansett hvor vi er, så jeg orker ikke mer. 

Flere i samme båt? 

Anonymkode: f2780...3b2

Nei, jeg valgte å oppdra barna i stedet. Så da slapp jeg å utestenge dem fra normale aktiviteter i samfunnet... 🙄

HI, her er noen tips. Sørg for å ta med KUN fireåringen noen ganger. Fortell at nå MÅ hun hjelpe deg, og det er nesten som en skattejakt. Det er viktig at hun har med seg øyne og ører, og at hun er stor og sterk. 
 

Første skattejakt er selvsagt å lete etter brødskalker! Det må dere finne først, så hun har noe å tygge på mens dere leter etter det andre. Noen ganger er det skåret opp pærer eller appelsiner til smaksprøve i fruktdisken, det kan man også lete etter. 

Så kommer de viktige oppdragene: kan hun finne rosa melk mens du finner fisk? Kan hun finne en stor bananklase mens fu henter smør? Klarer hun å bære to glass syltetøy selv - i så fall får hun velge hvilken type bær det skal være (og om hun kommer med to glass tyttebær, så roser du henne.) 

Når dere skal betale får hun legge varene på båndet, og hun får lov å blippe Coop-kortet eller Trumf-kortet. 

Så skal du betale, og da er det hennes jobb å kjøre handlevogna på plass.

Gjør det til en morsom aktivitet. Og om hun får spise en av bananene i bilen hjem, så er hun sikkert glad og fornøyd og blir med neste gang med en positiv innstilling.

Anonymkode: c3ff5...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har (nå) femåringen sittet to runder i bilen og ventet mens jeg har handlet ferdig. Rart hvordan det har påvirket atferden. Jeg er 100% alene med ungene ig får sjeldent handlet uten dem, de må bare oppdras 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: f79d8...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig med en periode på den alderen hvor handling på butikken kan være utfordrende. Er det ikke det ene er det det andre. Jeg handlet helst uten barn i den perioden, men enkelte ganger måtte de være med. Da gjorde vi avtaler før vi gikk inn. "Vi skal bare kjøpe det som står på listen. Ikke andre ting. Du kan kjøre den lille vogna for meg. Om du ikke hører på meg om jeg sier stopp går vi rett ut i bilen." Noe slikt. De prøvde seg noen ganger, men det gikk seg til etterhvert.

Anonymkode: bde91...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter som var sånn. La seg ned på gulvet og skrek fordi hun ikke fikk ei bolle. Jeg la meg ned og skrek med henne. Folk så rart på oss, men det ble siste gang.

Anonymkode: 42319...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart hvor forskjellig vi kan tenke. Jeg ville tenkt det var ekstra viktig å øve på butikk med 4åringen, for å få det på plass.

Ta henne med på butikken for å kjøpe noen ting som ikke er så viktig. Lag en ordentlig plan på forhånd, og avbryt handlingen hvis det ikke går bra.

Anonymkode: 8fa9a...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...