Jump to content
Anonym bruker

sommerferie med barnet

Recommended Posts

Anonym bruker

Hei, Jeg lurte på om det er samværs sabotasje om jeg reiser på sommerferie med mitt barn i ca 5 uker og om barnefar kan nekte meg og reise. 

barnefar har foreldreansvar og jeg har hovedomsorg, Vi har en midlertidlig avtale via retten at far skal ha samvær 2 ganger i uken.

Og grunnen til at jeg egentlig skal reise er pga min mormor er veldig syk.. Og ønsker og se henne for siste gang.. Dette er første gangen hun vil treffe mitt barn og.

Og er samtidig små redd at dette vil vær Samværs sabotasje. Hvordan håndterer dere med samvær og reising? 

Anonymkode: ec105...1c7

Fortsetter under...

Anonym bruker

Barnet har rett på sommerferie med far også. Regner med dere har en samværsavtale som også sier noe om feriesamvær. Det er vanlig at barn har minst 2 uker hos far om sommeren (litt avhengig av alder da). 

Barnet må ha muligheten til å ha en lengre ferie med far også, er det mulig om du drar bort i 5 uker? Har du snakket med far? Tror han kan kreve minst 2 uker sammenhengende sommerferie (igjen, avhengig av alder).

Anonymkode: b4dac...6ef

Anonym bruker

Har du spurt far og forklart situasjonen. Si at dersom det er OK så vil du selvsagt gi far samvær når han trenger en annen gang! det burde være en selvfølge å la barnet få være med på ting selv om man ikke har samvær.

Anonymkode: 97683...a31

Anonym bruker

Du må ordne en god samværsavtale. 

Vi har 2 uker hver om sommeren. 

Ene sommeren så reiste vi bort 4 uker, da spurte jeg barnefar om det var greit om vi byttet om på midtukesamvær samt ene samværshelga hans.  Det gikk helt fint. Han hadde da heller 2 helger etterhverandre etter sommerferien. 

Beste er å samarbeide, ikke overkjøre far  han har rett til samvær de dagene han har. 

Retten kan muligens se det som sabotasje,men tviler. 

Anonymkode: e6c46...ff7

Anonym bruker
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet har rett på sommerferie med far også. Regner med dere har en samværsavtale som også sier noe om feriesamvær. Det er vanlig at barn har minst 2 uker hos far om sommeren (litt avhengig av alder da). 

Barnet må ha muligheten til å ha en lengre ferie med far også, er det mulig om du drar bort i 5 uker? Har du snakket med far? Tror han kan kreve minst 2 uker sammenhengende sommerferie (igjen, avhengig av alder).

Mekling og advokat sa fra 1 år kan far ha 2 uker sommerferie. 

Anonym bruker
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, Jeg lurte på om det er samværs sabotasje om jeg reiser på sommerferie med mitt barn i ca 5 uker og om barnefar kan nekte meg og reise. 

barnefar har foreldreansvar og jeg har hovedomsorg, Vi har en midlertidlig avtale via retten at far skal ha samvær 2 ganger i uken.

Og grunnen til at jeg egentlig skal reise er pga min mormor er veldig syk.. Og ønsker og se henne for siste gang.. Dette er første gangen hun vil treffe mitt barn og.

Og er samtidig små redd at dette vil vær Samværs sabotasje. Hvordan håndterer dere med samvær og reising? 

Du forklarer eksen din hvordan ståa er, og får bekreftet at dette går bra akkurat i år.

Anonymkode: bbe57...e7d

Annonse

Anonym bruker
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

barnet er bare 1,2 år 

Anonym bruker
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

barnet er bare 1,2 år 

Da må du jo regne med at hun rekker å «glemme» pappa litt dersom dere er så lenge borte. Så da blir det vesentlig at du gjør en god avtale med ham i forkant og følger opp med hyppige besøk etterpå, så de kan gjenoppbygge relasjonen. 

Anonym bruker
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du jo regne med at hun rekker å «glemme» pappa litt dersom dere er så lenge borte. Så da blir det vesentlig at du gjør en god avtale med ham i forkant og følger opp med hyppige besøk etterpå, så de kan gjenoppbygge relasjonen. 

Du får ordne det slik at han får igjen de dagene  evt han kan ha barnet ei helg. 

Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt at vi kunne facetime ca 2-3 gange i uken når jeg er der borte slik at hun kan huske. 

Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du får ordne det slik at han får igjen de dagene  evt han kan ha barnet ei helg. 

far kan ikke ha barnet i helgen via barnevernets meining

Anonym bruker
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

far kan ikke ha barnet i helgen via barnevernets meining

Barnevernet kan ikke si noe om en samværsavtale eller hvordan samvær løses. 

Eneste gangen bv kan si noe er dersom er en undersøkelse ang omsorgsevne og evt fare for vold. 

Med mindre han har tilsyn på samvær. 

Anonym bruker
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

barnet er bare 1,2 år 

Siden både mekler og advokat har sagt at far kan ha to uker sommerferie fra 1 år og barnet er eldre enn det, så må du belage deg på at far vil ha sommerferie med barnet. 

Men det aller meste kan løses med dialog altså. Spør, ikke krev. 

Annonse

Anonym bruker
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siden både mekler og advokat har sagt at far kan ha to uker sommerferie fra 1 år og barnet er eldre enn det, så må du belage deg på at far vil ha sommerferie med barnet. 

Men det aller meste kan løses med dialog altså. Spør, ikke krev. 

er ikke 2 uker sommerferie med 1 åring for mye? at barnet skal være vekke 2 uker fra hovedperson? trodde dette var da barnet er 3 år

Anonym bruker
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

er ikke 2 uker sommerferie med 1 åring for mye? at barnet skal være vekke 2 uker fra hovedperson? trodde dette var da barnet er 3 år

De to ukene trenger ikke komme tett etter hverandre. Én uke i juni og ên i august er to uker.

Anonym bruker
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ingen regel på det. 

Anonym bruker

Synes faktisk 2 uker borte fra mor er for lenge, da barnet er så lite. Jeg og barnefar gikk fra hverandre da minste var 1 år, og han hadde maks en uke samvær av gangen. Da barnet var 3 år, hadde han det i 2 uker, og da jeg hentet, så hadde jeg barnet limt fast på meg i noen dager etterpå. Måtte bære det den første timen, for barnet nektet å slippe taket i meg. 

Vi har reist på ferie i 4 uker, men har selvfølgelig laget avtaler med far om dette. 

Anonymkode: 6d4ac...191