Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #1 Skrevet 5. februar 2020 Har ikke tenkt særlig over det før klærne begynte å bli trange. Føler ikke jeg spiste så mye. Så sjekket jeg nå hva jeg spist hittil idag og jeg har spist 1929 kalorier allerede idag 😳 og jeg må jo ha mer mat iløpet av dagen! Jeg ødelegger meg selv! Hvordan komme ut av denne onde sirkelen? Jeg klarer ikke stoppe eller la være å kjøpe eller spise usunne ting og usunne mengder. Jeg trenger hjelp. Har forsøkt så mange ganger å endre livsstil, men faller tilbake hele tiden Anonymkode: 85994...5d1
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #2 Skrevet 5. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke tenkt særlig over det før klærne begynte å bli trange. Føler ikke jeg spiste så mye. Så sjekket jeg nå hva jeg spist hittil idag og jeg har spist 1929 kalorier allerede idag 😳 og jeg må jo ha mer mat iløpet av dagen! Jeg ødelegger meg selv! Hvordan komme ut av denne onde sirkelen? Jeg klarer ikke stoppe eller la være å kjøpe eller spise usunne ting og usunne mengder. Jeg trenger hjelp. Har forsøkt så mange ganger å endre livsstil, men faller tilbake hele tiden Anonymkode: 85994...5d1 Jeg og samboer sliter med det samme. Mange kalorier til dagen og klarer ikke å la være å spise alle de gode usunne matrettene. Vi begynte rett og slett bare å spise mindre porsjoner av det usunne, og å gå litt tur. Det har gjort susen for oss. I tillegg så bytter vi feks vanlig pasta ut med fullkornspasta Og hvit ris med fullkornsris. Smaker ikke forskjell når det er saus på. Vi bytter ut pølser med kyllingpølser, og creme fraiche til lett creme fraiche osv. Istedenfor masse saus til biff så bruker vi bare hvitløkssmør! Såå godt! Og litt mindre potet/ris og mer av de få grønnsakene vi liker. Vi har halvert middagsporsjonene våre. Metthetsfølelsen kommer vanligvis etter 20min, og blir vi fort sultne igjen tar vi gjerne et knekkebrød eller yoghurt, frukt. Så spiser vi masse usunt og går virkelig berserk når helgen kommer. det har ikke vært enkelt for oss. Da vi også har falt tilbake hele tiden. Men nå har vi sett og erfart hva det faktisk gjør med kroppsvekten og ikke minst hvor mer opplagt og våkne vi føler oss og mer energi, og da er det plutselig mye mer motiverende og fortsette! du klarer det! Lykke til 😊 Anonymkode: 405fd...ece
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #3 Skrevet 5. februar 2020 For meg fungerer det kun dersom jeg mentalt forbereder meg i minst en måned. Jeg må se for meg hva jeg skal og ikke skal spise og generelt ha en plan. Og en dato. Da er det lettere rett og slett. Det å plotte inn alt man spiser på en kalorikalkulator er også nyttig, slik du har gjort nå. Terskelen for å spise den bollen blir en del høyere når du ser hvor mye den utgjør. I tillegg må man lære seg å tåle sultfølelsen. Mitt hovedproblem var at jeg spiste med en gang jeg kjente meg antydning til sulten, og da ble jeg enda fortere sulten osv. Nå spiser jeg kun lunsj, middag og kvelds, muligens litt frukt eller nøtter i mellom, og faster dermed fra rundt 20.30 til 11.45 -12.45 hver dag. I starten var jeg så sulten at det nesten gjorde vondt, må bare murrer det litt i magen av og til og jeg klarer å overse det. Har gått ned 5 kg siden nyttår 👍 Anonymkode: 6506a...e1a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #4 Skrevet 5. februar 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: For meg fungerer det kun dersom jeg mentalt forbereder meg i minst en måned. Jeg må se for meg hva jeg skal og ikke skal spise og generelt ha en plan. Og en dato. Da er det lettere rett og slett. Det å plotte inn alt man spiser på en kalorikalkulator er også nyttig, slik du har gjort nå. Terskelen for å spise den bollen blir en del høyere når du ser hvor mye den utgjør. I tillegg må man lære seg å tåle sultfølelsen. Mitt hovedproblem var at jeg spiste med en gang jeg kjente meg antydning til sulten, og da ble jeg enda fortere sulten osv. Nå spiser jeg kun lunsj, middag og kvelds, muligens litt frukt eller nøtter i mellom, og faster dermed fra rundt 20.30 til 11.45 -12.45 hver dag. I starten var jeg så sulten at det nesten gjorde vondt, må bare murrer det litt i magen av og til og jeg klarer å overse det. Har gått ned 5 kg siden nyttår 👍 Anonymkode: 6506a...e1a Men er det lurt å spise så sjeldent? Anonymkode: f7edc...abf
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #5 Skrevet 5. februar 2020 Hvis du forteller deg selv at du ikke klarer, så er det jo ikke så veldig rart at du ikke får det til. Du får legge inn mer frukt, bær og grønnsaker i måltidene dine. Hvis du prøver å spise rundt 1 kg grønt om dagen klarer du ikke å overspise boller, ris, sjokolade, pasta. Pass også på å spise rene proteiner som kylling, fisk, egg, kjøtt. Anonymkode: 448b7...b7b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #6 Skrevet 5. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men er det lurt å spise så sjeldent? Anonymkode: f7edc...abf Spiller ingen rolle om du spiser 2 eller 7 ganger om dagen, så lenge du får i deg nok og riktig mat. Anonymkode: 448b7...b7b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #7 Skrevet 5. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Spiller ingen rolle om du spiser 2 eller 7 ganger om dagen, så lenge du får i deg nok og riktig mat. Anonymkode: 448b7...b7b Men har vel noe med forbrenning å gjøre. Klarer ikke å alltid spise så sjeldent? Hva med når ho gå tilbake til flere måltid? Anonymkode: f7edc...abf
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #8 Skrevet 5. februar 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiller ingen rolle om du spiser 2 eller 7 ganger om dagen, så lenge du får i deg nok og riktig mat. Anonymkode: 448b7...b7b Det du skriver her er individuelt. Noen kan få store problemer med blodsukkeret slik du spiser. Andre vil fungerer bedre med å spise få, store måltider. Noen får blodsukkerproblemer av å spise syv ganger om dagen. Er man ikke helt frisk i utgangspunktet kan det også spille inn på hvordan det er best for en å spise. Og ikke minst - hva man spiser, uansett hvor mange ganger man spiser, er også helt avgjørende for hvordan det fungerer. I tillegg vil aktivitetsnivå, lite eller mye, også spille inn på hva som fungerer eller ikke fungerer. Anonymkode: ed9c5...745
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #9 Skrevet 5. februar 2020 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg og samboer sliter med det samme. Mange kalorier til dagen og klarer ikke å la være å spise alle de gode usunne matrettene. Vi begynte rett og slett bare å spise mindre porsjoner av det usunne, og å gå litt tur. Det har gjort susen for oss. I tillegg så bytter vi feks vanlig pasta ut med fullkornspasta Og hvit ris med fullkornsris. Smaker ikke forskjell når det er saus på. Vi bytter ut pølser med kyllingpølser, og creme fraiche til lett creme fraiche osv. Istedenfor masse saus til biff så bruker vi bare hvitløkssmør! Såå godt! Og litt mindre potet/ris og mer av de få grønnsakene vi liker. Vi har halvert middagsporsjonene våre. Metthetsfølelsen kommer vanligvis etter 20min, og blir vi fort sultne igjen tar vi gjerne et knekkebrød eller yoghurt, frukt. Så spiser vi masse usunt og går virkelig berserk når helgen kommer. det har ikke vært enkelt for oss. Da vi også har falt tilbake hele tiden. Men nå har vi sett og erfart hva det faktisk gjør med kroppsvekten og ikke minst hvor mer opplagt og våkne vi føler oss og mer energi, og da er det plutselig mye mer motiverende og fortsette! du klarer det! Lykke til 😊 Anonymkode: 405fd...ece Dette. Ta litt om litt. Gør litt med mengde, og litt med å bytte ut det mest usunne med noe LITT mindre usundt,- og skei ut i helga! I starten tok jeg nok inn mer enn hva jeg hadde hatt i underskudd disse dagene, men etter hvert "roer" man seg,- fordi man vet det ikke er så mange dager man trenger "skjerpe seg" før man kan "gå bananas" igjen. Til slutt blir det helt normalt mat og godteinntak i helga også og man får en jevn, fin vektnedgang. Og jeg gikk ikke opp den perioden helga var lik fråtsing! Må legg til at helga var fredag KVELD (etter taco) og lørdag KVELD etter mat. På dagtid fredag og lørdag var jeg om mulig ENDA mer strikt enn resten av dagene, og søndager var jeg veldig småspist (sikkert grunn til det, tenker jeg), så summa summarum så må dere ikke tro helge"fråtsing" startet fredag og varte ut søndag. Var mer som noen timer fredag og lørdag....Bare for å ha sagt det. Anonymkode: a401b...eed
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #10 Skrevet 5. februar 2020 Bytt ut talerknene dine. Spis middag av frokosttalerknene og de andre måltidene av små kaffetalerkner. Da lurer du deg selv til å tro at du spiser mer enn du gjør. Anonymkode: 54336...2ee
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #11 Skrevet 5. februar 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har vel noe med forbrenning å gjøre. Klarer ikke å alltid spise så sjeldent? Hva med når ho gå tilbake til flere måltid? Anonymkode: f7edc...abf 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du skriver her er individuelt. Noen kan få store problemer med blodsukkeret slik du spiser. Andre vil fungerer bedre med å spise få, store måltider. Noen får blodsukkerproblemer av å spise syv ganger om dagen. Er man ikke helt frisk i utgangspunktet kan det også spille inn på hvordan det er best for en å spise. Og ikke minst - hva man spiser, uansett hvor mange ganger man spiser, er også helt avgjørende for hvordan det fungerer. I tillegg vil aktivitetsnivå, lite eller mye, også spille inn på hva som fungerer eller ikke fungerer. Anonymkode: ed9c5...745 Man finner jo selvfølgelig hva som passer for seg 🙄 Nei, det spiller ingen rolle for vektnedgang om man spiser 2, 7, 9 eller 15 ganger om dagen, så lenge man ligger i kaloriunderskudd og samtidig får i seg det man trenger. For noen passer det å spise 2 ganger, for andre passer det bedre å spise flere ganger. Det finnes ingen generell fasit - men antall måltider har overhodet ingen innvirkning på vektnedgang, så lenge man finner noe som fungerer for seg over tid. Anonymkode: 448b7...b7b
Superdolly Skrevet 5. februar 2020 #12 Skrevet 5. februar 2020 Jeg tenker tre ting: Det ene er at du må gjøre EN liten endring, og når den sitter kan du gjøre EN liten endring til. Ikke forsøk å legge om hele livsstilen og kostholdet på en gang. Det andre er at du må øve deg på å ta valg i butikken. Gå og handle når du er mett. Når du da står der med det usunne, så tenk: Vil jeg egentlig gå ned i vekt? Hvis svaret er ja, velger du bort det usunne. Er svaret nei, kjøper du det og vet at du aktivt velger bort vektnedgang. Det tredje er at Rom ble ikke bygget på en dag. Du la ikke på deg disse kiloene på en dag. Du kommer ikke til å klare og kvitte deg med dem på en dag. Det vil ta tid. Og for at du skal holde ut, må du ta endringene gradvis og kun litt om gangen. Da er det større sjanse for at du klarer å gjennomføre dem. Anonym ...ece i svar #2 hadde noen svært gode tips.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #13 Skrevet 5. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har vel noe med forbrenning å gjøre. Klarer ikke å alltid spise så sjeldent? Hva med når ho gå tilbake til flere måltid? Anonymkode: f7edc...abf Jeg har ikke planer om det. Nå spiser jeg sunt og godt til de tre hovedmåltidene og kan da spise omtrent som jeg vil. Dette er like mye en livstilssendring som en slankekur for min del. Forskjellen vil bli i å spise litt større mengder eller unne seg litt søtsaker når idealvekt er nådd. Å innføre frokost igjen ser jeg ikke noen grunn til. Anonymkode: 6506a...e1a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #14 Skrevet 5. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er det lurt å spise så sjeldent? Anonymkode: f7edc...abf Er 3 måltider om dagen så sjeldent da? Anonymkode: cff09...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå