Gå til innhold

Er du god på navn og ansikter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg er halvt ansiktsblind, det tar neg sååå lang tid å gjenkjenne ansikter! Og å huske hvor jeg har dem fra, og hva de heter.... det er pinlig, jeg har klisterhjerne på det meste annet... Hva med deg?

Anonymkode: 0a82e...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker ansikter, men klarer ikke alltid å plassere dem, og jeg er kjempedårlig på å huske navn. Det siste er en reell utfordring for meg fordi jeg jobber i VGS og normalt har rundt 100 elever, hvorav 60-70 er nye for meg hver høst. Noen ser jeg bare en gang i uken også, så bruker en evighet på å huske hva alle heter selv om jeg pugger og pugger. Nå sist skulle elevene ha en gruppeframføring og jeg skulle notere ned navnene  og det var helt blankt på ene selv om jeg vet hva han heter. Måtte inn på maskinen min og diskré hente opp klasselisten. Jeg har prøvd flere husketeknikker også, men det hjelper ikke. På andre områder har jeg svært god hukommelse. 

Anonymkode: 3b48f...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempedårlig på navn. Jeg er god til å huske ansikter, men dårlig til å koble ansiktene sammen med navn eller i det hele tatt å huske navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne huske ansiktet, men ikke navnet. Jeg har store problemer med å skille eneggede tvillinger fra hverandre, selv om andre ser det veldig lett. Etter å ha jobbet sammen med et tvillingpar i flere år, så ser jeg fremdeles ikke forskjell på de og vet ikke hvem jeg snakker med Noe som er ganske pinlig til tider, spesielt når nyansatte, vikarer og kunder skiller de fra hverandre etter kort tid.

Men jeg er ekstremt dårlig på å huske navn og hvor jeg har folk fra, navn glemmer jeg nesten med en gang jeg har hilst på folk. Kan møte folk på butikken som hilser blidt på meg og prater med de, jeg vet at jeg har de fra en plass, men aner ikke hvor eller hva de heter. Noen ganger husker jeg ansiktet veldig godt, og vet at jeg har kjent de godt tidligere, men husker overhodet ikke hva de heter, noe som fort kan bli litt kleint.

Anonymkode: 9a9ff...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker navn og stemmer men ikke ansikter. Skjer ofte at folk hilser på meg på gaten og jeg har 0 ide om hvem de er - inntil de åpner munnen. Da vet jeg det! Veldig pinlig i blant når jeg ikke hilser på folk jeg kjenner ganske godt på gaten...

Anonymkode: d3447...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker navn og stemmer men ikke ansikter. Skjer ofte at folk hilser på meg på gaten og jeg har 0 ide om hvem de er - inntil de åpner munnen. Da vet jeg det! Veldig pinlig i blant når jeg ikke hilser på folk jeg kjenner ganske godt på gaten...

Anonymkode: d3447...abf

Samme her. Jeg kjenner igjen folk når jeg møter dem der jeg forventer å se dem, f.eks. barnehagelæreren når jeg leverer barnet mitt. Men møter jeg henne på butikken kan jeg gå rett forbi uten å få med meg at dette er en person jeg snakker med nesten hver dag. 😛

Anonymkode: 2aee2...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansikter er jeg god på, men navn er jeg helt elendig på. Senest ista ble kjæresten til ene barnet kaldt kjakan. De har vært sammen i 1,5år så jeg vet godt hva han heter, men det blir helt svart for meg når jeg skal si ett navn. Jeg har alltid vært slik og prøvd ulike metoder for å bli bedre uten hell. Jeg kan gjerne fortelle hvem dag jeg møtte personen for første gang, hva de hadde på seg, hva vi pratet om osv, men navnet er helt visket ut. Mine foreldre ler, for jeg er akkurat lik min farmor på dette området. Må jeg si navnet til mine foreldre kan det også være helt borte. 

Anonymkode: 3e3f8...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 15.53, Anonym bruker skrev:

Samme her. Jeg kjenner igjen folk når jeg møter dem der jeg forventer å se dem, f.eks. barnehagelæreren når jeg leverer barnet mitt. Men møter jeg henne på butikken kan jeg gå rett forbi uten å få med meg at dette er en person jeg snakker med nesten hver dag. 😛

Anonymkode: 2aee2...593

Sånn har har jeg det og. Skikkelig pinlig. 

Anonymkode: 72ff5...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er elendig på navn. Kjenner igjen ansikt, men husker sjelden hvor jeg har de fra

Anonymkode: d96e1...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn har har jeg det og. Skikkelig pinlig. 

Anonymkode: 72ff5...7ae

Trøst deg med at det kunne vært verre. Mannen min kjenner heller ikke igjen folk, men tror han gjør det. Han stod utenfor og skravlet med en tilfeldig forbipasserende i et kvarter i den tro at det var naboen. (Som han har snakket med mange ganger og som ikke ligner litt engang.) Han ble ikke klar over det før han stilte et oppfølgingsspørsmål om noe han hadde snakket med naboen om noen dager før, og den andre ble passe forvirra. 😅

Anonymkode: 2aee2...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker alltid fjes og har alltid vært flink med fjes. Men pleide å være veldig dårlig på navn, så det var en dag jeg bestemte meg for å bli flink med navn og nå legger jeg alltid bevisst merke til navnet når folk introduserer seg. Hvis jeg ikke hører spør jeg opp igjen hva de heter. Så tar jeg noen sekunder til å feste det til minnet etter de har sagt det. Er absolutt ingen som blir fornærmet for at man viser interesse i hva de heter, så det er helt trygt å spørre igjen hvis man ikke hørte ordentlig eller det er et utenlandsk navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke igjen ansikt, og husker hvertfall ikke navn. Når jeg henta barna i barnehagen, så sjekket jeg klærne før jeg sjekket ansiktet. Hvertfall når de var ute. Skal si jeg har fått kommentarer på det også. Jeg eroverlegen og det er ikke måte på😔 som om jeg gjør det med vilje. Forventer jeg ikke å møte en person et gitt sted, kan jeg gå glatt forbi. 

Anonymkode: 2ade5...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...