Gå til innhold

Dere med barn som begynte å lese tidlig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.var de veldig opptatt av alfabetet og tall før de begynte å lese? Har en på snart 3 år som har lært seg alfabetet og kan telle til 100. Veldig opptatt av bokstaver (min bokstav, din bokstav) og kjenner igjen navnet sitt når det står skrevet. Har ingen mål om at han skal lære å lese på en stund, men synes det er spennende at han liker det så godt 

Anonymkode: 5b9c2...699

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke mine lest tidlig. De knakk lesekoden etter skolestart alle 3, men de var alle ekstremt opptatt av bokstaver i den alderen. Kunne telle ganske langt, men husker ikke hvor langt. Ikke til 100, men i alle fall 30-50. Alle kunne alle bokstaver, men ikke i rekkefølgen i alfabetet. 

Anonymkode: 58f51...049

Skrevet

Var opptatt av tall og lite opptatt av bokstaver, men lærte seg å lese på egen hånd før fylte fem.

Skrevet

De var opptatt av alle bokstaver overalt - på bussen, i byen, i butikken.

Anonymkode: 1dc7b...51d

Skrevet

Det er gøy når de er interessert! Akkurat det med å kjenne igjen sitt eget navn, kan du tenke på mer som at han gjenkjenner et bilde, ikke at han leser, hvis du skjønner. Det gjorde sønnen min også i den alderen, han "leste" navnet sitt på en lapp i en trekning. Lærte å lese nå i 1. klasse.

Anonymkode: e5ad5...61d

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er gøy når de er interessert! Akkurat det med å kjenne igjen sitt eget navn, kan du tenke på mer som at han gjenkjenner et bilde, ikke at han leser, hvis du skjønner. Det gjorde sønnen min også i den alderen, han "leste" navnet sitt på en lapp i en trekning. Lærte å lese nå i 1. klasse.

Det å kjenne igjen ord som bilder er en del av leseprosessen, så det er ingen motsetning til at et barn er på vei til å lære lesing. Alle gode lesere bruker også den teknikken når de leser. 

Anonymkode: 0871d...580

Skrevet

Jenta mi kunne kjenne igjen navnet sitt da hun var 2, og kunne de fleste bokstavene da hun var 3. Da hun var 4 kunne hun lese noen ord på engelsk og på norsk (hun er tospråklig, jeg er engelsk og snakker engelsk med henne), og det kan hun fortsatt nå som hun nettopp har blitt 5. Hun  skriver noen ord også, men utelater gjerne vokalene. For eksempel skrev hun «det haster» slik: «D HSTR» 

:)

Anonymkode: f9329...f68

Skrevet

Hun kjente igjen sine bokstaver rundt omkring fra ca 2.5, leste enkle ord fra fire, skrev setninger fra ca 4.5, leste kapittel bøker fra 5.5. 

Går nå i andre klasse og leser på 4-5 klasse nivå... blant de bedre i klassen men ser at det er mange barn som er mye bedre enn henne. 

Anonymkode: 628cb...8c1

Skrevet

Fikk den fisher price computeren da hun fylte to, og lærte ganske fort alle bokstavene. 

Veldig interessert i bokstaver og tall, begynte enkelt, som å lese bokstaver og tall på bilskilt i parkeringshuset. Fortsatte med å lese prisskilt, og fikk noen smil og kommentarer når vesle jenta gikk gjennom europris og høyt fortale at de kostet nitten nitti og de åttini kroner 😉

Knakk lesekoden da hun var drøye 4 år. 

Er nå 10 år og tar alt på skolen veldig lett, veldig vant til å ha alt riktig hele tiden, i alle fag. Alt fra matte til engelsk går veldig lett. 

Litt spent på fortsettelsen, kommer skole alltid til å være lett for henne eller kommer hun til å gå på en smell og plutselig oppdage at hun faktisk må jobbe litt for resultatene. 

Jeg var sånn selv nemlig, og skole var veldig lett og krevde minimalt med innsats helt til 2.klasse på vgs. Da var hodet mitt alle andre steder og femmere og seksere kom ikke "gratis" lenger og jeg fikk min aller første treer... Husker det var et slag i trynet, jeg måtte plutselig jobbe litt for å beholde karakterene og det var tungt i en periode hvor fest og forelskelse var viktigere enn skolearbeid 😉

Anonymkode: 1d371...41c

Skrevet

Har fire barn og tre av dem var veldig interessert i både tall og bokstaver fra de var rundt 2-3 år, og flinke også. Siste, nr 2, var mindre interessert, ble først opptatt av det sommeren før 1.klasse, men lærte da til gjengjeld å lese helt av seg selv like før skolestart. To av de andre begynte å lese i 1. Klasse, ene er flink og leser mye nå (12 år), andre har dysleksi på tross av at han kunne masse bokstaver og ord som 2-3 -åring. Sistemann knakk lesekoden selv som 4,5-åring og leste bøker i 1. og 2. klasse der de andre leste små, enkle tekster. Så gikk hun lei og lærte seg engelsk i stedet, så fra 4. klasse har hun lest romaner på engelsk, med den konsekvensen at norsken har blitt dårligere. Vi jobber med det nå.

Anonymkode: a477f...c24

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det å kjenne igjen ord som bilder er en del av leseprosessen, så det er ingen motsetning til at et barn er på vei til å lære lesing. Alle gode lesere bruker også den teknikken når de leser. 

Anonymkode: 0871d...580

Helt klart, men en slik bruk av ordbilder skjer vel først etter at man har lært å trekke sammen bokstavlydene i et ord og faktisk kan lese. Vil tro en treåring sannsynligvis ikke er der. Men hva vet jeg - og gøy er det uansett. 😊

Skrevet

Jenta mi på snart 13 begynte å lese tidlig. Hun var tidlig opptatt av bokstaver og å prøve å sette sammen ord. Hun har en storebror som begynte på skolen noen år før henne, så da han begynte å lese i 1. klasse var dette noe hun også vill lære. Hun var da nettopp fylt 4 år. Jeg øvde litt med henne, før vi hadde et lite opphold på dette. Da vi skulle forsøke igjen, leste hun plutselig! Hun sa hun hadde øvd for seg selv inni hodet sitt. Vi ble ganske forbløffet. Hun leste da ikke bare enkle ord, men hele setninger og ganske kompliserte og lange ord. Hun leste flytende da hun var rundt 4,5 år. Hun kunne lese hva det måtte være, alt fra barnebøker til aviser. Alltid vært glad i å lese og interessert i det, så muligens det kom så tidlig pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...