Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #1 Skrevet 4. februar 2020 Gutten min er ferdig med vidergående til sommer. Han sier at han vil ha ett friår fra skolen. Og det er greit, så lenge han jobber. Å gå rundt å ikke ha noe å gjøre er ikke aktuelt. Men han har ikke fått jobb og han har ikke stått så veldig på for å skaffe en jobb heller. Skal jeg presse han litt eller bør han finne ut av dette selv? Anonymkode: e4188...b50
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #2 Skrevet 4. februar 2020 Hvis han har tenkt å bo hjemme mens han har dette friåret får han værsågod skaffe seg jobb. Jeg synes du skal presse, jeg! Anonymkode: 0fb46...c02
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2020 #3 Skrevet 4. februar 2020 Å gå hjemme uten plan er virkelig ikke et alternativ. Skal man ta et friår må jobb og plan om veien videre være helt klar. Klart du skal presse på her. Kan folkehøyskole være et alternativ? Anonymkode: 9376c...b49
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #4 Skrevet 5. februar 2020 Siden han ikke har gjort noe særlig for å få jobb så mener jeg han bør søke på noe skole slik at han har noe å gjøre. Og om han virkelig ikke ønsker å studere neste år, da bør det være en motivasjon for å skaffe seg en jobb. Det virker som om du må presse ham, for det virker ikke som om han har drivet til å gjøre det selv. Sett dere ned, finn ut hvilke jobber han kan ha sjanse å få. Sjekk hvilken lønn han kan få i disse jobbene. Hjelp ham å sette opp et budsjett etter forventet lønn, husk der å ta med det han må betale for seg hjemme, utgifter til telefon, ev. offentlig kommunikasjon eller drivstoff/forsikring/veiavgift om han kjører, tannlege, lege, sparing - alt. Kanskje han trenger en bevisstgjøring på hvor mye/lite han vil sitte igjen med når han begynner i en slik jobb? Ingenting i veien med et friår fra skole hvis han bare gjør noe fornuftig det året. Ellers støtter jeg hun over som spør om folkehøgskole kan være et alternativ. Da får han et år med struktur og planer, kan gjøre noe han synes er morsomt, lære en del, få nye venner i nytt miljø. Mange som har vokst mye på et slikt år Anonymkode: 69367...098
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #5 Skrevet 5. februar 2020 Bare å snurpe igjen pengesekken det, så finner han seg nok en jobb. Et friår kan være litt dumt, for det er vanskelig å komme igang igjen med skole, men samtidig er det dumt å begynne på skolen bare for å begynne også, om de overhodet ikke vet hva de vil bli.... Men veien blir til mens man går, og det kan være positivt å prøve seg litt i arbeidslivet og se at de ikke akkurat tjener fett uten utdannelse. Mine gutter har jobbet ved siden av skolen siden de var 16, så de har begge jobbet i flere år allerede når de var ferdig på vgs. Jeg hadde aldri latt en 19 åring bo gratis hjemme, fått all mat og i tillegg lommepenger av meg altså. Så hadde jeg vært deg hadde jeg helt klart satt meg ned og snakket med han. Et friår fra skole er greit, men da må det jobbes, når det jobbes må det også spares, det må opprettes bsu konto og de må selv klare seg med alt fra telefonregning til klær og barbersaker. Du har ingen forsørgerplikt for en så stor ungdom, de må enten studere eller jobbe og tjene egne penger. Hos meg har de bare fått gratis kost og loji så lenge de har gått på skolen. Anonymkode: 22ac3...089
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #6 Skrevet 5. februar 2020 Hva med folkehøyskole? Anonymkode: ba295...fbe
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #7 Skrevet 5. februar 2020 Skal han ikke i militæret? Sitte hjemme å drive dank i et år, hadde jeg ikke giddet at min sønn skulle gjøre, hadde litt motforestillinger da min sønn skulle ta 1/2 år pause etter videregående, før militæret, men han hadde ekstrajobb, som ble ganske fast det halve året han hadde fri, han jobbet minst 2-3 dage i uka hver uke. Ja, du bør presse han litt. Jeg presset min sønn til å søke på sommer/helgejobb da han var 16 år, og jeg tror nok at han er veldig glad for at jeg gjorde det. Anonymkode: d8cca...fe3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #8 Skrevet 5. februar 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal han ikke i militæret? Sitte hjemme å drive dank i et år, hadde jeg ikke giddet at min sønn skulle gjøre, hadde litt motforestillinger da min sønn skulle ta 1/2 år pause etter videregående, før militæret, men han hadde ekstrajobb, som ble ganske fast det halve året han hadde fri, han jobbet minst 2-3 dage i uka hver uke. Ja, du bør presse han litt. Jeg presset min sønn til å søke på sommer/helgejobb da han var 16 år, og jeg tror nok at han er veldig glad for at jeg gjorde det. Anonymkode: d8cca...fe3 Jobbet 2-3 dager?? Altså 3-4 dager fri? Og jeg skal jobbe fullt for å forsørge ham? Anonymkode: 3795a...753
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2020 #9 Skrevet 5. februar 2020 Da er han vel 18 år? Det er nå du må vise at man må ta ansvar for egen situasjon. Tips han om at det er lurt å søke skole sånn i tilfelle han ombestemmer seg til høsten. Jeg hadde krevd at han skulle hatt en fulltidsjobb hvis han skulle bo hjemme dette friåret. Hvis han ikke hadde skaffet seg jobb, så måttet han flytte ut 01.07. Rett og slett. Voksne folk (ja, over 18 år), lærer ingenting av å sitte på ræva et år og få alt hos foreldrene. Man må stå på og gjøre en innsats for å få seg jobb og komme seg fremover. Anonymkode: 7d71a...e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå